• weirdo

äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

Hej hej, fick höra igår av en förstföderska att hennes epidural stängdes av när det var dags att krysta, hon försökte få BM att sätta på den igen men BM vägrade, och försökte peppa henne igenom krystsmärtan. Varpå att hon fick panik och kände därför mycket ont, är fortfarande skitlack. Är detta standard procedure? Kan man påverka BM på något sätt?

• Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?
  • oldy
    Cox Orange skrev 2014-02-16 13:01:57 följande:

Det stämmer. Värsta jag varit med om. Jag skriver detta för att ni skall vara medvetna om hur svensk förlossningsvård ser ut idag.

Krystade utan smärtlindring 1,5h. Det slutar INTE göra superont när barnetär ute. Klipptes utan bedövning. Syddes sedan utan bedövning trots att  jag bad om det flera gånger.
    Nu framfall och inkontinent som skall opereras.

Här var det superfin förlossningsvård, tråkigt att du fick sådan hemsk upplevelse.

Jag var bedövad under krystningen samt blev bedövad när de sydde.
  • Cox Orange
    Aricept skrev 2014-02-16 13:05:22 följande:
    Cox Orange, då kan du säkert förvänta dig att få opas utan bedövning
    Inget jag är rädd för med tanke på att jag blivit klippt och fått hela bäckenbottenmusklerna söndertrasade utan bedövning.
    c89 skrev 2014-02-16 19:23:18 följande:
    Ganska dumt att uttala sig som om din upplevelse är något allmängiltigt. 
    Var har jag skrivit att det är allmängiltigt? Men vi är tyvärr många som råkar ut för extremt bristfällig förlossningsvård. Statistiken talar sitt tydliga språk.
    oldy skrev 2014-02-17 03:28:40 följande:
    Här var det superfin förlossningsvård, tråkigt att du fick sådan hemsk upplevelse.
    Jag var bedövad under krystningen samt blev bedövad när de sydde.
    Det är så det skall vara!
  • Leea2012

Orkar inte läsa genom hela tråden.

Eda har ingen effekt vid krystningsarbetet ändå (såvida den inte blivit lagd fel, det hände med mitt andra barn och då kände jag knappt av krystvärkarna vilket INTE var bra, krystade på måfå mer eller mindre) så av eller på..det kvittar!

• vanja83

Eda hjälper inte mot krystvärkarna! Den bedövar inte de regionerna! Däremot kan man i krystskedet ta hjälp av lustgas, har hört att en del sjukhus inte tillåter detta i krystskedet!

• vanja83
    weirdo skrev 2014-03-04 00:04:11 följande:
    bara jag inte känner ont så är det bra :) Bf om 4 dagar!

Du måste vara bra dum om du tror att du ska kunna genomgå en förlossning utan att det gör ont! Klart som fan det gör ont, både med ks och vid vaginal födsel! Det är nog bäst att du börjar förbereda dig på att du kommer ha ont! Jag fick bedövning när jag sydde tre stygn kände att de sydde och drog men gjorde inte ont. Dock sved bedövningsspray som satan i ett par sekunder, efter förlossningen hade jag efter värkar som också gjorde ont, dock inte så farligt, fick panodil och alvedon! Så smärtfritt kommer en förlossning aldrig bli! De som tror det tycker jag synd om!
  • Sunmoonstars

Jag fodde mitt tredje barn i Holland och har fick jag epidural i droppform tror jag...?
    Iaf, nar det var dags att krysta sa kande jag inte krystvarkarna ordentligt och kunde inte krysta effektivt sa de kopplade bort epiduralen och vantade en stund. Kommer inte ihag exakt men det tog kanske 20 -30 min innan jag hade full kansel igen och kunde krysta ordentligt.

• skanetjej75

Hej! Nu är jag här igen, 1 år senare 2014-03-28. Hur mitt liv ser ut?.... Djävulens sjukdom... Små, små steg upp och brak ner... Vad har hänt sen sist då...? Jo, lägenhetsliggande från dec 2012 till juni 2013. Endast träning på gymet. Klarar inte ens av att gå och handla utan att sätta mig på golvet. Start med smärtmedicin mars 2013 efter att ha knaprat 10-12 Alvedon i fyra månader. Betalar familjestöd från kommunen i tre månader under våren så sonen får komma ut och gunga. Mitt sociala liv är expediterna på Hemköp, Apoteket och gympersonalen. Familjen i Göteborg går inte att besöka. Släktingarna i Värmland har fortfarande inte sett sonen. Möte med arbetsgivare och försäkringskassa i dec 2013 där vi bestämmer att sjukskrivning sker halvtid. Studier halvtid. Så glad för detta. Första badet med barnen i januari på simhall. Vid tredje studieresan domningar som slutar med tappad muskelstyrka i hela kroppen. Inlagd på ortopedin. Fjärde magnetröntgen gjord. Får höra att detta sitter i mitt huvud. Kan fortfarande inte avföra utan hjälp. Ej heller sitta. Gå. Stå. Längre perioder. Smärtan ökar. Jag klappar ihop. Inser att studierna ej kommer kunna genomföras klart. Ej heller aktiviteter med barnen. Tillbaka på noll trots att jag gjort allt rätt. Vad kan jag vara. För mamma åt mina barn? Ringer till psykiatrin. Blir inlagd fem veckor. Separation på gång.. Sambon orkar inte längre. Han har dubbeljobbat sen aug 2012. Först på sitt eget. Sedan handla. Laga mat. Få i mig mat. Peppa. Stötta. Städa. Diska. Ta hand om barnen. Där är jag nu. Om jag önskar min värste fiende en epiduralskada? Nej. Mitt liv har blivit ett helvete. Från aktiv idrottslärare till kryckor utan möjlighet att ta hand om mina barn!

• weirdo

Det var mest ett tryck nedåt och till sidorna, sant. EDA hjälpte inte så mycket mot det, men jag vill tro att det hjälpte lite grann. Jag var mest övertrött och fick panik av personalen, vilket jag visste var möjligt om de skulle börja bestämma saker över mitt huvud, vilket de gjorde. Trots alla aurorasamtal, försäkringar etc. Men standardförlossning annars, 2:a grad bristning, allt bra, ingen sugklocka. För att krysta hårdare fick jag dra i ett lakan, det var skönt OCH smart.

• Voodoodoll
    Cox Orange skrev 2014-02-16 13:01:57 följande:

Det stämmer. Värsta jag varit med om. Jag skriver detta för att ni skall vara medvetna om hur svensk förlossningsvård ser ut idag.

Krystade utan smärtlindring 1,5h. Det slutar INTE göra superont när barnetär ute. Klipptes utan bedövning. Syddes sedan utan bedövning trots att  jag bad om det flera gånger.
    Nu framfall och inkontinent som skall opereras.

I hear you. Jag fick krysta 4,5 timmar. Tror inte edan hjälper på krystvärkarna ändå, så bryr mig inte om hurvida den var på eller ej på mig, men varför får man krysta så jävla länge?! Det höjer ju risken för bestående skador _avsevärt_!

Har också haft komplikationer som börjar ge sig lite först nu, efter 9 månader.

Jag hoppas verkligen att din operation går bra!
Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?