• weirdo

äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

Hej hej, fick höra igår av en förstföderska att hennes epidural stängdes av när det var dags att krysta, hon försökte få BM att sätta på den igen men BM vägrade, och försökte peppa henne igenom krystsmärtan. Varpå att hon fick panik och kände därför mycket ont, är fortfarande skitlack. Är detta standard procedure? Kan man påverka BM på något sätt?

• Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?
  • Aricept

Mli 014: Heter kateter om överiga slangar även i Danmark och Norge...

• lmyranl

Det finns både EDA som fylls på och EDA som går med en infusion.. Olika sjukhus använder sig av olika.. Så är det bara! Har man givit en engångsdos/ intermittent har man effekt i ca 2-3 h.. Vid infusion får man kontinuerlig smärtlindring.. Den måste man stänga av.

• Syster C
    Aricept skrev 2014-02-06 18:46:14 följande:
    Mli 014: Snälla du, en kateter är ett rör som förs in antingen i urinröret, handen, halsen, armen eller i ryggen (spinalkateter). Det är alltså inte bara nåt man för in i urinröret. Så jodå, kateter har med dropp och smärstillande att göra. Kateter är till för att föra in vätska eller medicin in i kroppen eller för att tömma på urin.

Skrev jag inte det nyss ? ;)
  • Aricept

Syster C: Det gjorde du men jag såg inte det förren efter jag postat... Spelar roll?!

• Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:46:14 följande:
    Mli 014: Snälla du, en kateter är ett rör som förs in antingen i urinröret, handen, halsen, armen eller i ryggen (spinalkateter). Det är alltså inte bara nåt man för in i urinröret. Så jodå, kateter har med dropp och smärstillande att göra. Kateter är till för att föra in vätska eller medicin in i kroppen eller för att tömma på urin.

Ja och jag erkände mitt misstag.

Men du förklarar hetskt om och om igen att Edan är aktiv under krystningarna trots flera andras erfarenheter och information.

Oh du får verkligen förlåta mig om jag litar mer på den jordemoder som berättade hur det fungerade, än dig.
  • Aricept

Mli 014: Jag är inte jordemor/barnmorska, vilket jag aldrig sagt att jag var. Men jag vet fortfarande hur det fungerar. Men tydligen finns det två olika EDA som används. Där jag jobbat används bara den ena, inte via droppform.

• Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:53:25 följande:
    Mli 014: Jag är inte jordemor/barnmorska, vilket jag aldrig sagt att jag var. Men jag vet fortfarande hur det fungerar. Men tydligen finns det två olika EDA som används. Där jag jobbat används bara den ena, inte via droppform.

Helt ok.

Så då är det ju plausibelt at Edan stängs av vid krystarbetet.

Eller hur?

Och jag ber om ursäkt för MIN fadäs om uttrycket kateter.
  • Aricept

Mli 014: Ja, eller som man säger på svenska troligt/rimligt att den kan stängas av.

• Cissan

Epiduralen tar väl bara bort smärtan i magen så vid krystskedet har den väl ändå inte ngn riktig funktion? Kan inte men fick för mig set skulle vara så...

Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?