• Mli 014

äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

Aricept skrev 2014-02-06 17:45:16 följande:
    Du tror på allvar att det finns en knapp man trycker på och vips är den avstängd? Nej, man kan inte stänga av den.

Är du läkare?
  • Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:05:22 följande:
    Nej, tack och lov är jag inte det!

Aricept skrev 2014-02-06 18:08:51 följande:
    De seponerade/tog bort katetern.

Då borde du inte uttala dig om saker du inte vet något om.

en kateter för övrigt är en slang som förs in i urinröret för att tömma blåsan.

Det har ingenting med dropp eller smärtstillande att göra.

(Kateter kan också vara en sk topkateter, som har samma funktion men som förs in i urinblåsan via ett litet hål i buken)
  • Mli 014
    Syster C skrev 2014-02-06 18:35:31 följande:
    Kateter är en slang som tillför eller forslar bort vätska från kroppen. Cvk är en slags kateter t.ex. Hört talas om pvk dvs perifer venkateter? Kateter har alltså inte automatiskt med urinvägarna att höra, även om det är det som man i dagligt tal menar närman säger kateter. Ok?

Kom på efter att det nog kallas kateter om övriga slangar, ( i sverige) och du behöver inte vara otrevlig mot mig.

Jag har fått Eda och då sa jordemoder till mig att de skulle slå av den vid krystvärkarna eftersom de annars inte skulle vara effektiva.

har för övrigt också kateriserats vid 2 av hittils 2 förlossningar eftersom de resulterat i kejsarsnit.

vilket också inneburit spinalbedövning.
  • Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:44:10 följande:
    Mli 014: Man behöver inte vara läkare för att veta vad EDA är och hur det fungerar. Räcker att ha jobbat på förlossningen för att kunna veta det.

Men du verkar i så fall inte särskilt uppdaterad i hur det fungerar i dag då.

Vid min förlossning kunde jag klart märka hur Edan avtog från det att de kopplade bort den och körde mig ner på operation.
  • Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:46:14 följande:
    Mli 014: Snälla du, en kateter är ett rör som förs in antingen i urinröret, handen, halsen, armen eller i ryggen (spinalkateter). Det är alltså inte bara nåt man för in i urinröret. Så jodå, kateter har med dropp och smärstillande att göra. Kateter är till för att föra in vätska eller medicin in i kroppen eller för att tömma på urin.

Ja och jag erkände mitt misstag.

Men du förklarar hetskt om och om igen att Edan är aktiv under krystningarna trots flera andras erfarenheter och information.

Oh du får verkligen förlåta mig om jag litar mer på den jordemoder som berättade hur det fungerade, än dig.
  • Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:53:25 följande:
    Mli 014: Jag är inte jordemor/barnmorska, vilket jag aldrig sagt att jag var. Men jag vet fortfarande hur det fungerar. Men tydligen finns det två olika EDA som används. Där jag jobbat används bara den ena, inte via droppform.

Helt ok.

Så då är det ju plausibelt at Edan stängs av vid krystarbetet.

Eller hur?

Och jag ber om ursäkt för MIN fadäs om uttrycket kateter.
Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?