• weirdo

äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

Hej hej, fick höra igår av en förstföderska att hennes epidural stängdes av när det var dags att krysta, hon försökte få BM att sätta på den igen men BM vägrade, och försökte peppa henne igenom krystsmärtan. Varpå att hon fick panik och kände därför mycket ont, är fortfarande skitlack. Är detta standard procedure? Kan man påverka BM på något sätt?

• Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?
  • weirdo

alltså det stämmer! Man får inte bedövning när man krystar.. jag fick jourtid imn för att prata om min ångest kring förlossningen. De kommer att planera förlossningen med mig, så det kanske lugnar ner mig. Just detta ovisshet och att folk kan leka med min kropp o bestämma hur mycket ont och obehag jag ska känna på det viset... det ger mig enorma ångestkänslor. Tack för infot alla! Det verkar vara uppe til sjukhuset hur de gör.m

• weirdo
    @Aricept "Inte alltid de stænger av den...Men det ger ændå ingen verkar under krystarbetet."

Om den inte ger nån effekt under krystarbetet ändå, varför skulle den stängas av? ...

I alla fall, jag pratade med läkaren idag på Vrinnevi och hon sa att man kan inte nekas bedövning. Vill man ha annat bedövning och frågar om det, måste de ge den till dig och får inte köra över en med sina teorier om vad som är bäst för dig.
  • weirdo

Det var mest ett tryck nedåt och till sidorna, sant. EDA hjälpte inte så mycket mot det, men jag vill tro att det hjälpte lite grann. Jag var mest övertrött och fick panik av personalen, vilket jag visste var möjligt om de skulle börja bestämma saker över mitt huvud, vilket de gjorde. Trots alla aurorasamtal, försäkringar etc. Men standardförlossning annars, 2:a grad bristning, allt bra, ingen sugklocka. För att krysta hårdare fick jag dra i ett lakan, det var skönt OCH smart.

• weirdo

jag hade lovats bäckenbottenbedövning av Aurora och en annan läkare för att förmå mig att föda vaginalt, det stämde inte. BM kunde inte lägga det, hade inte tränats på det. De lovade utan att veta bättre . Jag fick panik och kommer aldrig att vara mig lik. 

Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?