• weirdo

äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

Hej hej, fick höra igår av en förstföderska att hennes epidural stängdes av när det var dags att krysta, hon försökte få BM att sätta på den igen men BM vägrade, och försökte peppa henne igenom krystsmärtan. Varpå att hon fick panik och kände därför mycket ont, är fortfarande skitlack. Är detta standard procedure? Kan man påverka BM på något sätt?

• Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?
  • stor grön drake

Jag ffick testdosen, som de gav innan droppet, sen kom krystvärkarna. De fyllde då på 2 gånger till, för att mina värkar var så kraftiga att de slog luften ur lungorna på mig. Med "full" epiduraldos hade jag ett krystskede på totalt 10 minuter. I "normala" fall stryper de medicintillflödet när krystvärkarna kommer. Här pratas det om att epidural kan fördubbla krystskedets längd.

• Ruter
    Aricept skrev 2014-02-06 18:08:52 följande:
    De seponerade/tog bort katetern.

Nej det gjorde det inte kopplingen satt fasttejpad på bröstet under hakan. Är också utbildad sjuksköterska så jag vet hur maskinerna fungerar och pumpen var igång hela tiden tills bebisen var ute..

Kopplingen kopplades bort först 5-10 min efter att han kom ut.
  • Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:05:22 följande:
    Nej, tack och lov är jag inte det!

Aricept skrev 2014-02-06 18:08:51 följande:
    De seponerade/tog bort katetern.

Då borde du inte uttala dig om saker du inte vet något om.

en kateter för övrigt är en slang som förs in i urinröret för att tömma blåsan.

Det har ingenting med dropp eller smärtstillande att göra.

(Kateter kan också vara en sk topkateter, som har samma funktion men som förs in i urinblåsan via ett litet hål i buken)
  • Syster C
    Mli 014 skrev 2014-02-06 18:31:54 följande:
    Då borde du inte uttala dig om saker du inte vet något om.

en kateter för övrigt är en slang som förs in i urinröret för att tömma blåsan.

Det har ingenting med dropp eller smärtstillande att göra.

(Kateter kan också vara en sk topkateter, som har samma funktion men som förs in i urinblåsan via ett litet hål i buken)

Kateter är en slang som tillför eller forslar bort vätska från kroppen. Cvk är en slags kateter t.ex. Hört talas om pvk dvs perifer venkateter? Kateter har alltså inte automatiskt med urinvägarna att höra, även om det är det som man i dagligt tal menar närman säger kateter. Ok?
  • Mli 014
    Syster C skrev 2014-02-06 18:35:31 följande:
    Kateter är en slang som tillför eller forslar bort vätska från kroppen. Cvk är en slags kateter t.ex. Hört talas om pvk dvs perifer venkateter? Kateter har alltså inte automatiskt med urinvägarna att höra, även om det är det som man i dagligt tal menar närman säger kateter. Ok?

Kom på efter att det nog kallas kateter om övriga slangar, ( i sverige) och du behöver inte vara otrevlig mot mig.

Jag har fått Eda och då sa jordemoder till mig att de skulle slå av den vid krystvärkarna eftersom de annars inte skulle vara effektiva.

har för övrigt också kateriserats vid 2 av hittils 2 förlossningar eftersom de resulterat i kejsarsnit.

vilket också inneburit spinalbedövning.
  • Aricept

Mli 014: Man behöver inte vara läkare för att veta vad EDA är och hur det fungerar. Räcker att ha jobbat på förlossningen för att kunna veta det.

• Syster C
    Mli 014 skrev 2014-02-06 18:42:22 följande:
    Kom på efter att det nog kallas kateter om övriga slangar, ( i sverige) och du behöver inte vara otrevlig mot mig.

Jag har fått Eda och då sa jordemoder till mig att de skulle slå av den vid krystvärkarna eftersom de annars inte skulle vara effektiva.

har för övrigt också kateriserats vid 2 av hittils 2 förlossningar eftersom de resulterat i kejsarsnit.

vilket också inneburit spinalbedövning.

Var jag otrevlig? Jag frågade om du hört talas om pvk? Du var snabb med att rätta den som påstod att eda var en kateter och det var väl inte på det trevligaste sättet kanske? Så då påpekade jag fakta.

Menade inte att vara otrevlig, ser inte att jag var det heller??
  • Aricept

Mli 014: Snälla du, en kateter är ett rör som förs in antingen i urinröret, handen, halsen, armen eller i ryggen (spinalkateter). Det är alltså inte bara nåt man för in i urinröret. Så jodå, kateter har med dropp och smärstillande att göra. Kateter är till för att föra in vätska eller medicin in i kroppen eller för att tömma på urin.

• Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 18:44:10 följande:
    Mli 014: Man behöver inte vara läkare för att veta vad EDA är och hur det fungerar. Räcker att ha jobbat på förlossningen för att kunna veta det.

Men du verkar i så fall inte särskilt uppdaterad i hur det fungerar i dag då.

Vid min förlossning kunde jag klart märka hur Edan avtog från det att de kopplade bort den och körde mig ner på operation.
Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?