• moafeliciaa

Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!

Hej jag har en nordis på 4 år som är jätte go och snäll på alla vis. Men det finns ett problem som jag inte hittar några lösningar på.
    Jämt när vi är ute i skogen och rider och ska börja trava så drar han ofta iväg eller blir näst intill omöjlig att stanna.
    När jag försöker stanna honom så tar han bettet och liksom drar ut halsen så att han kan fortsätta springa.
    Det kan även hända på banan när vi tränar halter, han tar bettet och fortsätter skritta. Det går ofta helt okej på banan men värst är det i skogen!
    Har tränat massa Markarbete och på marken är han som en hund. Men så fort man är ute och han blir pigg är han omöjlig.
    Undrar om det finns någon som haft samma problem?
    Jag vet att man kan köpa ett starkare bett men jag vill helst ha lite andra alternativ att testa innan jag går på det.
    Haltövningar har vi gjort både i paddock och i skog men det verkar inte bita på honom. Sen säger jag alltid " halt " och han vet att det betyder stanna och lyssnar på det ibland.
    Vad kan vi mer göra??

• Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!
  • bondmoran punkt nu

Du kan säkert köpa en i en vanlig djuraffär, googla "klicker" annars. Den kostar inte många kronor

Man kan även använda ett ljud eller ett ord som klicker MEN det är svårare och det är viktigt att man använder ett ljud som låter likadant varje gång och som skiljer sig från andra ord och ljud man använder. 

En klicker är väl värd de ynka kronor den kostar och är lättare och mer distinkt att använda

Kram
    Bondmoran

En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
  • Gaytjej

Du har fått många fina tips att prova.

Om du trots allt så småningom väljer att 'betsla upp' så hade jag valt ett rakt pelham på två tyglar.
    - Rakt för att inte få en nötknäppareffekt i munnen (som ett tvådelat får, stångbett SKA vara raka)
    - Två tyglar för att kunna välja exakt när bridong och stång ska inverka (ett delta som hela tiden aktiverar stångeffekten är värdelöst)
    - Kedja istället för som på t ex pessoa där bettet mest vrids i munnen med hävstångseffekt.

Lycka till med hästen!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • moafeliciaa
    bondmoran punkt nu skrev 2014-02-07 21:32:52 följande:

Jag tror förresten att biltema har för 10 kr

/Bondmoran

Tack så jättemycket!!
  • moafeliciaa
    Gaytjej skrev 2014-02-07 21:51:10 följande:
    Du har fått många fina tips att prova.

Om du trots allt så småningom väljer att 'betsla upp' så hade jag valt ett rakt pelham på två tyglar.
    - Rakt för att inte få en nötknäppareffekt i munnen (som ett tvådelat får, stångbett SKA vara raka)
    - Två tyglar för att kunna välja exakt när bridong och stång ska inverka (ett delta som hela tiden aktiverar stångeffekten är värdelöst)
    - Kedja istället för som på t ex pessoa där bettet mest vrids i munnen med hävstångseffekt.

Lycka till med hästen!
    Okej tack för tipset!
  • nkw

Det dummaste du kan göra är att sätta på en stång på en sådan pass ung häst utan att hitta grundproblemet, och vad jag fattat det som har du inte riktigt den erfarenheten till att rida på ett sådant bett?!?

Det finns inga genvägar, ta hjälp av kunnig tränare och låt en vet gå igenom så att tänder osv ser bra ut!

• nkw
    myownmind skrev 2014-02-06 21:27:51 följande:
    Sätt på ett pelham, pessoa eller graman så ska det gå bra. Rid ut mycket och låt honom galoppera ur energin så får du en mycket trevligare häst.
    Bättre att ha ett skarpt bett och behöva göra en förhållning emellanåt än att ha en ständig dragkamp på ett snällt bett. Använder du graman istället får han inte fram huvudet som du beskriver och du får mer kontroll. Den kan hänga löst när du skrittar. Be någon visa dig om du inte testat innan!
    Tycker du på allvar att det är lämpligt på en unghäst?!? Seriöst?!?
  • Lantis1975

Jag har en fjording som nu är 6, hade samma problem med honom och även fjordingar är ju starka. Vi har jobbat mycket från marken och med belöningar (som han förstår mycket väl, gottegris). Löslongering med tydliga "ljud" för sakta av, stanna, trava, skritta och galopp. Även mycket promenader med samma instruktioner, belöning, upprepande. Nu vid 6 är han mycket lugnare, kan det vara ett tonårsproblem också kanske, varje häst har sina perioder att gå igenom. Har ni någon NH-kurs i närheten? Ibland är det bra med nya ögon.

• moafeliciaa
    Lantis1975 skrev 2014-02-11 12:29:39 följande:
    Jag har en fjording som nu är 6, hade samma problem med honom och även fjordingar är ju starka. Vi har jobbat mycket från marken och med belöningar (som han förstår mycket väl, gottegris). Löslongering med tydliga "ljud" för sakta av, stanna, trava, skritta och galopp. Även mycket promenader med samma instruktioner, belöning, upprepande. Nu vid 6 är han mycket lugnare, kan det vara ett tonårsproblem också kanske, varje häst har sina perioder att gå igenom. Har ni någon NH-kurs i närheten? Ibland är det bra med nya ögon.

Tack för tipset! Nej tyvärr inte men ska börja gå western kurser lite framöver, så förhoppningsvis blir han bättre då.
  • slutatsnusa
    nkw skrev 2014-02-10 20:08:57 följande:
    Det dummaste du kan göra är att sätta på en stång på en sådan pass ung häst utan att hitta grundproblemet, och vad jag fattat det som har du inte riktigt den erfarenheten till att rida på ett sådant bett?!?

Det finns inga genvägar, ta hjälp av kunnig tränare och låt en vet gå igenom så att tänder osv ser bra ut!

håller helt med!
    det finns så många hästar med otäcka ärr i munnen
    moafeliciaa skrev 2014-02-13 23:58:56 följande:

Tack för tipset! Nej tyvärr inte men ska börja gå western kurser lite framöver, så förhoppningsvis blir han bättre då.
    va bra att du tar hjälp!

• straw2008

Har oxå haft starka nordisar Har någon tipsat dig om hackamore? Ett bettlöst "bett" som trots själva frånvarandet av bettet funkar hysteriskt bra. Googla.

I kinamockaskogen.....
  • Hallonbåt02
    Lantis1975 skrev 2014-02-11 12:29:39 följande:
  • Hallonbåt02

Hantera honom från marken så mycket det bara går , gå ut på promenader med honom i skogen och låt honom få tillit för dig och du för honom , det kommer att hjälpa er över saker som kan vara läskiga i skogen och annars bara skapa ett starkt band.

Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!