• moafeliciaa

Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!

Hej jag har en nordis på 4 år som är jätte go och snäll på alla vis. Men det finns ett problem som jag inte hittar några lösningar på.
    Jämt när vi är ute i skogen och rider och ska börja trava så drar han ofta iväg eller blir näst intill omöjlig att stanna.
    När jag försöker stanna honom så tar han bettet och liksom drar ut halsen så att han kan fortsätta springa.
    Det kan även hända på banan när vi tränar halter, han tar bettet och fortsätter skritta. Det går ofta helt okej på banan men värst är det i skogen!
    Har tränat massa Markarbete och på marken är han som en hund. Men så fort man är ute och han blir pigg är han omöjlig.
    Undrar om det finns någon som haft samma problem?
    Jag vet att man kan köpa ett starkare bett men jag vill helst ha lite andra alternativ att testa innan jag går på det.
    Haltövningar har vi gjort både i paddock och i skog men det verkar inte bita på honom. Sen säger jag alltid " halt " och han vet att det betyder stanna och lyssnar på det ibland.
    Vad kan vi mer göra??

• Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!
  • J90

Det enda jag kan komma på just nu är att testa hackamore.

Det gör att det inte finns något bett att ta, och kan eventuellt hjälpa.

Men dom är svåra de där nordisarna. Starka som få och vilja av stål.

Men kanske värt ett försök!? :) Ta gärna hjälp av någon som har kunskap om hackamore, om du inte har den själv. Så att det blir rätt och riktigt! :)

• isolande

Nordisar är starka av naturen liksom Flört.

Jag hade tagit högerhanden över mankammen och dragit till (alltså indirekt tygeltag). Så att man får böjt huvudet från halsen. Då kan han inte skena på samma sätt. Var hård och konsekvent, han FÅR INTE dra iväg. Känner du minsta lilla att han börjar bli okontrollerad så gör du halt. Om och om och om igen tills han slutar.

Blir du för trött och inte orkar med honom: Prova ett pelhambett när du rider ute. Då kanske ni slipper ha dragkamp varje gång och kan ha roligt istället!

• Cassidy

Nu är jag inte proffs på kallblod, men jag skulle rekommendera att du testar ett gags-bett. Tycker inte heller om att använda skarpa bett!
    Gags-bettet är ett vanligt bett, fast det har två hål i bettringarna så att sidostycket och tygeln kan löpa där igenom. Då blir det inte en dragkamp på samma sätt, utan du får mer kraft utan att han har nåt att 'bita emot'.
    Det har oftast fungerat bra på mina heta hopphästar som gärna dragit iväg både mot och mellan hinder!

• slutatsnusa

jag tycker att man ska vara extremt försiktig med bett och rekommenderar INTE att du byter till ett skarpare
    snarare tvärtom
    testa att rida med repgrimma tex
    ta hjälp av tränare
    för hur det än är du kan aldrig fysiskt vinna över en häst och det är väldigt lätt att skada miunnen på en stark häst
    vad är det för markarbete du gör?

• isolande
    slutatsnusa skrev 2014-01-20 15:23:55 följande:
    jag tycker att man ska vara extremt försiktig med bett och rekommenderar INTE att du byter till ett skarpare
    snarare tvärtom
    ta hjälp av tränare
    för hur det än är du kan aldrig fysiskt vinna över en häst och det är väldigt lätt att skada miunnen på en stark häst
    Det är fysiskt våld som förstör munnen, inte ett skarpt bett. Det verkar på ett sätt så att man inte behöver ta i på samma sätt som med ett "snällt". De skador jag sett i hästmunnar uppkommer med vanliga tränsbett där ryttaren sitter och sliter och drar..... Därför är det smartare att ta hjälp av tekniken, alltså ett skarpt bett.

Repgrimma på stark 4-årig nordis i skogen? Har du provat det själv nån gång *fniss* ?
  • Litet My
    slutatsnusa skrev 2014-01-20 15:23:55 följande:
    snarare tvärtom
    ta hjälp av tränare
    Instämmer samt:

*Kolla så inte hästen har ont (min gjorde exakt så när hon kom, visade sig att hon hade vassa kanter i munnen som orsakat sår som bettet tryckte emot)

• slutatsnusa
    isolande skrev 2014-01-20 15:34:12 följande:
    Det är fysiskt våld som förstör munnen, inte ett skarpt bett. Det verkar på ett sätt så att man inte behöver ta i på samma sätt som med ett "snällt". De skador jag sett i hästmunnar uppkommer med vanliga tränsbett där ryttaren sitter och sliter och drar..... Därför är det smartare att ta hjälp av tekniken, alltså ett skarpt bett.

Repgrimma på stark 4-årig nordis i skogen? Har du provat det själv nån gång *fniss* ?

fniss
    håller med dig till viss del, men
    ja, det har jag, men då är den hästen också hanterad i repgrimma från början och det är klart att jag borde ha förtydligat att ts inte ska sätta på en repgrimma och rida rakt ut i skogen på en gång
    jag har sett alldeles för många exempel på ryttare som sätter på skarpare opch skarpare bett istället för att ha en vettig grundlydnad, man kan även ta bort kraftfoder helt och hållet om man ger det 
  • leexxii

Jag hadde en ardenner som var likadan nästan så fort tempot skulle ökas ute så stack han fast det var i ren glädje han älska ju att springa iskogen. Min lösning blev helt enkelt varför kan han inte få göra det då. Vi gick ut skritta å trava försiktigt, sen på passande ställe så sparka jag igång han å höll i mej bara så han fick springa av sej de värsta. Sen kunde resterande av passet gå gör bra när han var lite tröttare och orkade lyssna. Sen minskade hans behov eftersom och den där sken turen blev mindre behövlig och mer kontrolerad ju mer han fick springa.

Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!