• moafeliciaa

Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!

Hej jag har en nordis på 4 år som är jätte go och snäll på alla vis. Men det finns ett problem som jag inte hittar några lösningar på.
    Jämt när vi är ute i skogen och rider och ska börja trava så drar han ofta iväg eller blir näst intill omöjlig att stanna.
    När jag försöker stanna honom så tar han bettet och liksom drar ut halsen så att han kan fortsätta springa.
    Det kan även hända på banan när vi tränar halter, han tar bettet och fortsätter skritta. Det går ofta helt okej på banan men värst är det i skogen!
    Har tränat massa Markarbete och på marken är han som en hund. Men så fort man är ute och han blir pigg är han omöjlig.
    Undrar om det finns någon som haft samma problem?
    Jag vet att man kan köpa ett starkare bett men jag vill helst ha lite andra alternativ att testa innan jag går på det.
    Haltövningar har vi gjort både i paddock och i skog men det verkar inte bita på honom. Sen säger jag alltid " halt " och han vet att det betyder stanna och lyssnar på det ibland.
    Vad kan vi mer göra??

• Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!
  • Litet My

Instämmer med nkw, men vill återigen påtala det att kolla upp hur han ser ut i munnen så han inte har ont eller har någon vass kant som skaver.

• Madick

Ute ska du ha samma krav på lydnad som på banan. Du sätter igågn och bestämmer tempot, varje steg. Strunta i att trava längre sträckor tills du känner att du har koll, trav 10 steg, sen skritt 10 steg, trav igen osv. Lägg in halter också.

• bondmoran punkt nu

KLICKERTRÄNING!!!!

Helt galet effektivt Lär honom kommando för "sakta ner" och för "halt" Börja från marken och ha ett ljud för sakta ner och ett ljud för halt. Börja med att lära honom haltljudet.

När han kan det så ta det från ryggen. Samtidigt som du gör ljudet för halt så gör du en halt med sätet. 

När detta funkar från skritt tar du det från trav och sedan galopp. 

När detta sitter klockrent så gör lär du honom ljudet för sakta ner på samma vis.

Använd klickern på rätt sätt!!!! Läs på om hur den ska användas!!!
    (kort sagt så ska klicket komma DIREKT när hästen gör rätt. Att godisbiten dröjer några sekunder gör inget, det är klicket som är viktigt att det kommer BUMS när han gör det du ville. 

Du kan lära honom vad som helst med hjälp av klicker. Superkul för både häst och människa

Jag har jobbat med hästar under många år och hade under ca 2005-2009 över 300 hästar och jag har aldrig varit med om en häst som inte funkar bra med klickerträning

Lycka till!!

/Bondmoran
    www.bondmoran.nu

En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
  • Marie0201

Hur ser hästens foderstat ut idag? Hur länge är han ute i hagen om dagarna?

Jag är, liksom många andra, för att ge så mycket grovfoder som möjligt. Att räkna ut foderstater för mina tidigare hästar (har ingen häst just nu) har varit grunden till i princip allt de gjort. Har lyckats "fodra" mig till otroligt fina hästar tack vare noggrann foderstatsuträkning (- inte bokstavligen, givetvis!!). Jag vet många som inte gör så här, vilket gör att man i vissa fall förlorar en massa pengar samt att hästen får i sig onödig energi eller ämnen som går "rätt igenom" utan att göra nytta.

Har du ingen analys på höet hästen får rekommenderar jag dig att antingen byta hö-leverantör eller skaffa fram en. Utifrån den formar du foderstaten efter din häst. Finns en bra bok som behandlar detta som heter "Hästens näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren som jag verkligen kan rekommendera alla hästägare. Finns också hjälp att få med detta, om du söker runt.

Detta skulle kunna vara något att se över, TS! (: OM du inte redan har en väl anpassad foderstat, det vill säga.

Vet också vissa hästar som trivs bättre på lösdrift än stall, som blivit lugnare av detta. Man får prova sig fram, det finns inget som passar alla hästar.

Andra tips, som du delvis redan fått, är ju att öva på dressyrbiten hemma och ta med den ut i skogen. Grunderna är superviktiga och får du bakslag när ni tränar, gå tillbaka ett eller flera steg och arbeta utifrån det. Du måste vara din hästs ledare och din häst måste känna tillit och lyssna till dig!

Lycka till, TS!

• myownmind

Sätt på ett pelham, pessoa eller graman så ska det gå bra. Rid ut mycket och låt honom galoppera ur energin så får du en mycket trevligare häst.

Bättre att ha ett skarpt bett och behöva göra en förhållning emellanåt än att ha en ständig dragkamp på ett snällt bett. Använder du graman istället får han inte fram huvudet som du beskriver och du får mer kontroll. Den kan hänga löst när du skrittar. Be någon visa dig om du inte testat innan!

• moafeliciaa
    Marie0201 skrev 2014-02-06 13:26:41 följande:
    Hur ser hästens foderstat ut idag? Hur länge är han ute i hagen om dagarna?

Jag är, liksom många andra, för att ge så mycket grovfoder som möjligt. Att räkna ut foderstater för mina tidigare hästar (har ingen häst just nu) har varit grunden till i princip allt de gjort. Har lyckats "fodra" mig till otroligt fina hästar tack vare noggrann foderstatsuträkning (- inte bokstavligen, givetvis!!). Jag vet många som inte gör så här, vilket gör att man i vissa fall förlorar en massa pengar samt att hästen får i sig onödig energi eller ämnen som går "rätt igenom" utan att göra nytta.

Har du ingen analys på höet hästen får rekommenderar jag dig att antingen byta hö-leverantör eller skaffa fram en. Utifrån den formar du foderstaten efter din häst. Finns en bra bok som behandlar detta som heter "Hästens näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren som jag verkligen kan rekommendera alla hästägare. Finns också hjälp att få med detta, om du söker runt.

Detta skulle kunna vara något att se över, TS! (: OM du inte redan har en väl anpassad foderstat, det vill säga.

Vet också vissa hästar som trivs bättre på lösdrift än stall, som blivit lugnare av detta. Man får prova sig fram, det finns inget som passar alla hästar.

Andra tips, som du delvis redan fått, är ju att öva på dressyrbiten hemma och ta med den ut i skogen. Grunderna är superviktiga och får du bakslag när ni tränar, gå tillbaka ett eller flera steg och arbeta utifrån det. Du måste vara din hästs ledare och din häst måste känna tillit och lyssna till dig!

Lycka till, TS!
    Han får ca 13 kg hö per dag, har tagit bort kraftfodret och ger han istället morötter + någon dl mineraler efter ridning. Det är liksom allt han får. Och han går på lösdrift och får röra mycket på sig. Jag har köpt ett nytt träns nu med nosrem som verkar funka lite bättre så det känns bra. 
    Det jag tränar på mest på nu är halter och halvhalter för att han ska stanna när jag ber honom. Det går fortfarande sådär men jag får väl ge det lite mer tid och se om saker förändras. 
    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!