• moafeliciaa

Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!

Hej jag har en nordis på 4 år som är jätte go och snäll på alla vis. Men det finns ett problem som jag inte hittar några lösningar på.
    Jämt när vi är ute i skogen och rider och ska börja trava så drar han ofta iväg eller blir näst intill omöjlig att stanna.
    När jag försöker stanna honom så tar han bettet och liksom drar ut halsen så att han kan fortsätta springa.
    Det kan även hända på banan när vi tränar halter, han tar bettet och fortsätter skritta. Det går ofta helt okej på banan men värst är det i skogen!
    Har tränat massa Markarbete och på marken är han som en hund. Men så fort man är ute och han blir pigg är han omöjlig.
    Undrar om det finns någon som haft samma problem?
    Jag vet att man kan köpa ett starkare bett men jag vill helst ha lite andra alternativ att testa innan jag går på det.
    Haltövningar har vi gjort både i paddock och i skog men det verkar inte bita på honom. Sen säger jag alltid " halt " och han vet att det betyder stanna och lyssnar på det ibland.
    Vad kan vi mer göra??

• Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!
  • leexxii

Jag hadde en ardenner som var likadan nästan så fort tempot skulle ökas ute så stack han fast det var i ren glädje han älska ju att springa iskogen. Min lösning blev helt enkelt varför kan han inte få göra det då. Vi gick ut skritta å trava försiktigt, sen på passande ställe så sparka jag igång han å höll i mej bara så han fick springa av sej de värsta. Sen kunde resterande av passet gå gör bra när han var lite tröttare och orkade lyssna. Sen minskade hans behov eftersom och den där sken turen blev mindre behövlig och mer kontrolerad ju mer han fick springa.

• leexxii
    slutatsnusa skrev 2014-01-20 15:45:41 följande:
    fniss

håller med dig till viss del, men

ja, det har jag, men då är den hästen också hanterad i repgrimma från början och det är klart att jag borde ha förtydligat att ts inte ska sätta på en repgrimma och rida rakt ut i skogen på en gång

jag har sett alldeles för många exempel på ryttare som sätter på skarpare opch skarpare bett istället för att ha en vettig grundlydnad, man kan även ta bort kraftfoder helt och hållet om man ger det 

repgrimma är en fantastisk uppfinnelse till starka kallblod, med lite träning borde de funka super bra. Skarpare bett är inget att rekommendera spelar ingen roll om det så är taggtråd du använder hästen är starkare och även stönigare vill ett kallblod gå så går den, träning är det enda som hjälper ilängden!
  • moafeliciaa

Jag har kört mycket Horsemanship med honom och det är han jätteduktig på. Han blir helt enkelt väldigt sprallig och glad/stark när vi är ute och rider och drar lätt iväg. 
    Ska nog låta honom springa av sig som någon tidigare skrev och sen dra ner lite på kraftfodret... 
    I värsta fall tänker jag testa hackamore, har sett att många som har kallblod använder sig utav det och det verkar funka bra. Dock har jag hört att de lätt blir mer ''hängiga'' i huvudet av det vilket han redan är men det är värt ett försök! 
    Någon som vet något bett som är snäppet starkare än vanligt tvådelat? 

Tack snälla för alla svar!

• isolande

Tredelat, gags, med kulor/rullar, finns massor av varianter på vanliga bett utan hävstång :) om han kör stilen att ta upp huvudet och gapa skulle jag ändå prova pelham. Det är inte som att man sätter en kniv eller spikklubba i munnen på dem. Är man lätt på handen och känner av hästen så kan det vara värt att prova iaf?

• Elinor 828

Får han ett bra grovfoder behöver han inget kraftfoder alls! Har jobbat i travstall där hästar som går Elitloppet bara får hösilage, men då ett hösilage som är analyserat och vars sammansättning passar den fysiska ansträngning hästarna ska klara av. Kraftfoder är bara till som kompletment om grovfodret har brister.

Nordsvenskar är, till skillnad från de flesta andra kallblod, mycket energiska hästar med massor av egen vilja och "hittepå" om det blir lite för tråkigt/enformigt.
    Det jag har gjort med de jag har haft är att rida hela tiden när jag rider, alltså tempoväxlingar, sidvärtsrörelser, övergångar osv så hästen får tänka hela tiden när det behövs. Man ska också komma ihåg att Nordsvenskar är draghästar som är avlade för att dra timmer i skogen 8-10h/dag så energi finns liksom i deras gener.
    Nästa tips är därför att köra in hästen ordentligt om det inte är gjort, först med tömkörning och sen för släpa och så vagn så han får riktigt utlopp för sin energi med att dra lite tyngre. Nordsvenskar fullkommligen älskar att arbeta!
    Jag har ridit medelsvåra rörelser på flera Nordsvenskar, men de har ändå fått dra som en del av deras träning.

Och träna träna träna - du och ingen annan ska vara den som bestämmer, i alla lägen. Du måste vara listigare och förebygga problemen innan de kommer! Jämför lite med brukshundar som schäfer, rottweiler, dobermann - mycket fysisk aktivitet och massor av hjärngympa för att vara sunda glada och lydiga (!) hundar :)

Tilläggas ska att Nordsvenskar har ett hjärta av guld och det finns ingenting som är omöjligt för en sådan häst<3
    Lycka till!

• Dr Mupp

Lär honom one-rein stop. Det är din nödbroms. Du kan betsla upp bäst du vill, men kommer det till en dragkamp så kommer han vinna oavsett vad han har i munnen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • slutatsnusa
    moafeliciaa skrev 2014-01-20 17:44:05 följande:
    Jag har kört mycket Horsemanship med honom och det är han jätteduktig på. Han blir helt enkelt väldigt sprallig och glad/stark när vi är ute och rider och drar lätt iväg. 
    Ska nog låta honom springa av sig som någon tidigare skrev och sen dra ner lite på kraftfodret... 
    I värsta fall tänker jag testa hackamore, har sett att många som har kallblod använder sig utav det och det verkar funka bra. Dock har jag hört att de lätt blir mer ''hängiga'' i huvudet av det vilket han redan är men det är värt ett försök! 
    Någon som vet något bett som är snäppet starkare än vanligt tvådelat? 

Tack snälla för alla svar!
    ta bort kraftfodret helt och hållet!"
    det är ju onödigt att det ska ge en massa busenergi
    min uppkoppling är så trög så jag kan inte länka, men om du googlar på Wången forskning  kraftfoder så får du upp intressant läsning
  • isolande
    slutatsnusa skrev 2014-01-20 22:51:22 följande:
    ta bort kraftfodret helt och hållet!"
    det är ju onödigt att det ska ge en massa busenergi
    min uppkoppling är så trög så jag kan inte länka, men om du googlar på Wången forskning  kraftfoder så får du upp intressant läsning
    Håller med! Kraftfoder behövs inte om man har bra grovfoder. Hästar är gjorda för att äta stråfoder, inte musli och pellets....
  • nkw

Sätta på skarpare bett är inget du ska testa (ta tag i grundproblemet istället) och han är bara 4 år!!

Hur långt har han kommit i utbildning? Start, svänga och stop är det viktigaste i grundutbildningen. Om han blir stark och drar iväg när du börjar trava, så undvik det. Skritta honom bara ute tills han lyssnar på förhållningen och förstår att han ska stanna. 

Träna förhållningar på ridbanan, start och stop hela hela tiden. Du ska stanna honom med sätet och inte med handen, låt honom inte ens komma till den punkten att han kan ta bettet. Räta upp dig och mjuk hand, samtidigt som du säger ptro eller stanna. Öva öva öva!!

Finns inga genvägar och sen tycker jag att du ska ta hjälp av en duktig tränare eller en ryttare som kan hjälpa dig med hans grundutbildning om du inte känner att du klarar av det själv. 

Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!