Inlägg från: slutatsnusa |Visa alla inlägg
  • slutatsnusa

jag tycker att man ska vara extremt försiktig med bett och rekommenderar INTE att du byter till ett skarpare
    snarare tvärtom
    testa att rida med repgrimma tex
    ta hjälp av tränare
    för hur det än är du kan aldrig fysiskt vinna över en häst och det är väldigt lätt att skada miunnen på en stark häst
    vad är det för markarbete du gör?

• slutatsnusa
    isolande skrev 2014-01-20 15:34:12 följande:
    Det är fysiskt våld som förstör munnen, inte ett skarpt bett. Det verkar på ett sätt så att man inte behöver ta i på samma sätt som med ett "snällt". De skador jag sett i hästmunnar uppkommer med vanliga tränsbett där ryttaren sitter och sliter och drar..... Därför är det smartare att ta hjälp av tekniken, alltså ett skarpt bett.

Repgrimma på stark 4-årig nordis i skogen? Har du provat det själv nån gång *fniss* ?

fniss
    håller med dig till viss del, men
    ja, det har jag, men då är den hästen också hanterad i repgrimma från början och det är klart att jag borde ha förtydligat att ts inte ska sätta på en repgrimma och rida rakt ut i skogen på en gång
    jag har sett alldeles för många exempel på ryttare som sätter på skarpare opch skarpare bett istället för att ha en vettig grundlydnad, man kan även ta bort kraftfoder helt och hållet om man ger det 
  • slutatsnusa
    moafeliciaa skrev 2014-01-20 17:44:05 följande:
    Jag har kört mycket Horsemanship med honom och det är han jätteduktig på. Han blir helt enkelt väldigt sprallig och glad/stark när vi är ute och rider och drar lätt iväg. 
    Ska nog låta honom springa av sig som någon tidigare skrev och sen dra ner lite på kraftfodret... 
    I värsta fall tänker jag testa hackamore, har sett att många som har kallblod använder sig utav det och det verkar funka bra. Dock har jag hört att de lätt blir mer ''hängiga'' i huvudet av det vilket han redan är men det är värt ett försök! 
    Någon som vet något bett som är snäppet starkare än vanligt tvådelat? 

Tack snälla för alla svar!
    ta bort kraftfodret helt och hållet!"
    det är ju onödigt att det ska ge en massa busenergi
    min uppkoppling är så trög så jag kan inte länka, men om du googlar på Wången forskning  kraftfoder så får du upp intressant läsning
  • slutatsnusa
    nkw skrev 2014-02-10 20:08:57 följande:
    Det dummaste du kan göra är att sätta på en stång på en sådan pass ung häst utan att hitta grundproblemet, och vad jag fattat det som har du inte riktigt den erfarenheten till att rida på ett sådant bett?!?

Det finns inga genvägar, ta hjälp av kunnig tränare och låt en vet gå igenom så att tänder osv ser bra ut!

håller helt med!
    det finns så många hästar med otäcka ärr i munnen
    moafeliciaa skrev 2014-02-13 23:58:56 följande:

Tack för tipset! Nej tyvärr inte men ska börja gå western kurser lite framöver, så förhoppningsvis blir han bättre då.
    va bra att du tar hjälp!

Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!