Inlägg från: moafeliciaa |Visa alla inlägg
  • moafeliciaa

Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!

Hej jag har en nordis på 4 år som är jätte go och snäll på alla vis. Men det finns ett problem som jag inte hittar några lösningar på.
    Jämt när vi är ute i skogen och rider och ska börja trava så drar han ofta iväg eller blir näst intill omöjlig att stanna.
    När jag försöker stanna honom så tar han bettet och liksom drar ut halsen så att han kan fortsätta springa.
    Det kan även hända på banan när vi tränar halter, han tar bettet och fortsätter skritta. Det går ofta helt okej på banan men värst är det i skogen!
    Har tränat massa Markarbete och på marken är han som en hund. Men så fort man är ute och han blir pigg är han omöjlig.
    Undrar om det finns någon som haft samma problem?
    Jag vet att man kan köpa ett starkare bett men jag vill helst ha lite andra alternativ att testa innan jag går på det.
    Haltövningar har vi gjort både i paddock och i skog men det verkar inte bita på honom. Sen säger jag alltid " halt " och han vet att det betyder stanna och lyssnar på det ibland.
    Vad kan vi mer göra??

• Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!
  • moafeliciaa

Jag har kört mycket Horsemanship med honom och det är han jätteduktig på. Han blir helt enkelt väldigt sprallig och glad/stark när vi är ute och rider och drar lätt iväg. 
    Ska nog låta honom springa av sig som någon tidigare skrev och sen dra ner lite på kraftfodret... 
    I värsta fall tänker jag testa hackamore, har sett att många som har kallblod använder sig utav det och det verkar funka bra. Dock har jag hört att de lätt blir mer ''hängiga'' i huvudet av det vilket han redan är men det är värt ett försök! 
    Någon som vet något bett som är snäppet starkare än vanligt tvådelat? 

Tack snälla för alla svar!

• moafeliciaa
    Marie0201 skrev 2014-02-06 13:26:41 följande:
    Hur ser hästens foderstat ut idag? Hur länge är han ute i hagen om dagarna?

Jag är, liksom många andra, för att ge så mycket grovfoder som möjligt. Att räkna ut foderstater för mina tidigare hästar (har ingen häst just nu) har varit grunden till i princip allt de gjort. Har lyckats "fodra" mig till otroligt fina hästar tack vare noggrann foderstatsuträkning (- inte bokstavligen, givetvis!!). Jag vet många som inte gör så här, vilket gör att man i vissa fall förlorar en massa pengar samt att hästen får i sig onödig energi eller ämnen som går "rätt igenom" utan att göra nytta.

Har du ingen analys på höet hästen får rekommenderar jag dig att antingen byta hö-leverantör eller skaffa fram en. Utifrån den formar du foderstaten efter din häst. Finns en bra bok som behandlar detta som heter "Hästens näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren som jag verkligen kan rekommendera alla hästägare. Finns också hjälp att få med detta, om du söker runt.

Detta skulle kunna vara något att se över, TS! (: OM du inte redan har en väl anpassad foderstat, det vill säga.

Vet också vissa hästar som trivs bättre på lösdrift än stall, som blivit lugnare av detta. Man får prova sig fram, det finns inget som passar alla hästar.

Andra tips, som du delvis redan fått, är ju att öva på dressyrbiten hemma och ta med den ut i skogen. Grunderna är superviktiga och får du bakslag när ni tränar, gå tillbaka ett eller flera steg och arbeta utifrån det. Du måste vara din hästs ledare och din häst måste känna tillit och lyssna till dig!

Lycka till, TS!
    Han får ca 13 kg hö per dag, har tagit bort kraftfodret och ger han istället morötter + någon dl mineraler efter ridning. Det är liksom allt han får. Och han går på lösdrift och får röra mycket på sig. Jag har köpt ett nytt träns nu med nosrem som verkar funka lite bättre så det känns bra. 
    Det jag tränar på mest på nu är halter och halvhalter för att han ska stanna när jag ber honom. Det går fortfarande sådär men jag får väl ge det lite mer tid och se om saker förändras. 
    Tack för ditt svar!
  • moafeliciaa
    bondmoran punkt nu skrev 2014-02-07 21:32:52 följande:

Jag tror förresten att biltema har för 10 kr

/Bondmoran

Tack så jättemycket!!
  • moafeliciaa
    Gaytjej skrev 2014-02-07 21:51:10 följande:
    Du har fått många fina tips att prova.

Om du trots allt så småningom väljer att 'betsla upp' så hade jag valt ett rakt pelham på två tyglar.
    - Rakt för att inte få en nötknäppareffekt i munnen (som ett tvådelat får, stångbett SKA vara raka)
    - Två tyglar för att kunna välja exakt när bridong och stång ska inverka (ett delta som hela tiden aktiverar stångeffekten är värdelöst)
    - Kedja istället för som på t ex pessoa där bettet mest vrids i munnen med hävstångseffekt.

Lycka till med hästen!
    Okej tack för tipset!
  • moafeliciaa
    Lantis1975 skrev 2014-02-11 12:29:39 följande:
    Jag har en fjording som nu är 6, hade samma problem med honom och även fjordingar är ju starka. Vi har jobbat mycket från marken och med belöningar (som han förstår mycket väl, gottegris). Löslongering med tydliga "ljud" för sakta av, stanna, trava, skritta och galopp. Även mycket promenader med samma instruktioner, belöning, upprepande. Nu vid 6 är han mycket lugnare, kan det vara ett tonårsproblem också kanske, varje häst har sina perioder att gå igenom. Har ni någon NH-kurs i närheten? Ibland är det bra med nya ögon.

Tack för tipset! Nej tyvärr inte men ska börja gå western kurser lite framöver, så förhoppningsvis blir han bättre då.
Svar på tråden Häst som är stark och vägrar stanna, hjälp!