• sashatasha

Ni som är vegeterianer/veganer !

Hej!

Jag har inga problem att undvika kött, men vill ändå inte bli vegetarian föralltid. Äter förtillfället bara kött en gång i veckan ungefär.

Tänkte i alla fall prova på en vegetarisk månad nu. Då det är så otroligt hälsosamt för en!

Så nu till mina frågor till er:

* Hur länge har ni varit vegetarianer?
    * Fördelar/nackdelar?
    * Har ni fått finare hy?
    * Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !
  • Göteborg66
    Andreas wåtz skrev 2014-01-30 11:11:06 följande:
    Hej

Jag o min flickvän kör mycket raw food. Men då jag har kört i ca 3år och hon är nybörjare så kan hon inte köra raw food till 100% då hon skulle börja detoxa för mycket. 

Hon åt sin vanliga kost i början av graviditeten med mycket pasta, mjölk och kött, godis m.m. Men fick gallstensattacker dagligen tills jag sa stopp och jag hjälpte henne att lägga om kosten med stöd från mig. Nu har hon inte haft en enda attack och mår mycket bättre utan kött och allt annat dåligt.

Vi märker även att aktiviteten i magen är annorlunda:)

/ Andreas

Nu finns det ju iinget i kött eller fisk som skulle kunna få gallan att protestera....
  • snedtak

Om man ska vara petig är kalori en enhet för energi, så samma sätt som Joule och Wh Däremot förstår jag ju vad ni menar, för man får inte bara energi från protein. Fett ger ungefär dubbelt så mkt energi/g som protein och kolhydrater som båda ger lika mycket.

• MadHatter

Jag har varit vegetarian i snart 25 år.

Det är så länge att det blir svårt att säga nackdelar och fördelar men den främsta fördelen är ju att jag äter på ett sätt som jag trivs med. Nackdelen är att det är tråkigt att äta på restaurang, finns oftast bara en rätt att "välja" på. Sällan särskilt gott heller.

• 1978

Varit vegetarian i ca 15 år.

Fördel: det är billigt och jag slipper äta döda djur.

Nackdel: det är ofta skittråkigt att äta ute.

Finare hy? Ingen aning.

Jag ser ut att vara ungefär så gammal som jag är, tror jag.

• Göteborg66
    1978 skrev 2014-01-30 17:52:46 följande:
    Varit vegetarian i ca 15 år.
    Fördel: det är billigt och jag slipper äta döda djur.
    Nackdel: det är ofta skittråkigt att äta ute.
    Finare hy? Ingen aning.
    Jag ser ut att vara ungefär så gammal som jag är, tror jag.

Det är väl bra att dom inte lever när vi äter dom!
  • Capt Janeway
    sashatasha skrev 2014-01-15 13:01:22 följande:
    Hm nja tänkte inkludera fisk men inte ägg. Och mjölkprodukter. Ska alltså vara "light vegeterian"
    Då är du inte vegetarion, däremot pescetarian.

Fisk = djur = kött (som råkar simma i vatten istället för stövla runt på land)
  • annanasglass

Jag är strikt vegetarian (vegan).

2 år. Var innan dess icke-köttätare i många år (men åt fisk och skaldjur).

* Fördelar/nackdelar?

Största nackdelen är att folk har fördomar så fort man säger vegan. Man får utstå mycket mer skit än om man "bara" är vegetarian. Jag äter som jag gör av hälsoskäl och inte politiska skäl, och vill därför inte kalla mig vegan, men om man säger vegetarian så blir man serverad ägg och mjölkprodukter. Många s.k. veganer ÄR hippies och snackar om totalt ovetenskapliga saker som "energin" i maten, folk som snackar om levande föda och food combining som inte har några som helst vetenskapliga belägg. Det är jättejobbigt att bli associerad med dessa människor, speciellt om man som jag jobbar i kostbranchen. Att äta ute var svårt i början men nu är det inte svårt längre. Men så kan jag göra undantag ibland om det t.ex. är lite äggvita i något eller fiskbuljong eller liknande, även om jag föredrar att inte äta dessa produkter. Men när man reser utomlands t.ex. kan det vara svårt att vara strikt. Då får man göra sitt bästa.

* Har ni fått finare hy?

Jag har alltid haft fin hy, det är ingen skillnad. Däremot är jag mycket friskare.

Ja, 3-4 år yngre (närmar mig 30). 

Hur äter man för att bli mätt? Bonussvar . Mycket fullkornsprodukter och bajlväxter. =)

• snedtak
    annanasglass skrev 2014-01-31 11:59:12 följande:
    Största nackdelen är att folk har fördomar så fort man säger vegan. Man får utstå mycket mer skit än om man "bara" är vegetarian. Jag äter som jag gör av hälsoskäl och inte politiska skäl, och vill därför inte kalla mig vegan, men om man säger vegetarian så blir man serverad ägg och mjölkprodukter. Många s.k. veganer ÄR hippies och snackar om totalt ovetenskapliga saker som "energin" i maten, folk som snackar om levande föda och food combining som inte har några som helst vetenskapliga belägg. Det är jättejobbigt att bli associerad med dessa människor, speciellt om man som jag jobbar i kostbranchen. Att äta ute var svårt i början men nu är det inte svårt längre. Men så kan jag göra undantag ibland om det t.ex. är lite äggvita i något eller fiskbuljong eller liknande, även om jag föredrar att inte äta dessa produkter. Men när man reser utomlands t.ex. kan det vara svårt att vara strikt. Då får man göra sitt bästa.
    Det här håller jag med! Det är synd att vegetarisk mat (och för den delen ekologisk mat) även är tex. demetermärkt, vilket är en antroposofisk grej och inte alls grundat i vetenskap. Att man antingen av etiska skäl inte vill äta animaliska produkter, av hälsoskäl eller av miljöskäl innebär inte att man tex. tror på homeopati.
  • Göteborg66
    annanasglass skrev 2014-01-31 11:59:12 följande:
    Jag är strikt vegetarian (vegan).

2 år. Var innan dess icke-köttätare i många år (men åt fisk och skaldjur).

* Fördelar/nackdelar?

* Har ni fått finare hy?

Jag har alltid haft fin hy, det är ingen skillnad. Däremot är jag mycket friskare.

Ja, 3-4 år yngre (närmar mig 30). 

Hur äter man för att bli mätt? Bonussvar . Mycket fullkornsprodukter och bajlväxter. =)
    Vad är det som är skadligt med att äta kött och mjölkprodukter i vettiga proprtioner?
  • annanasglass
    Göteborg66 skrev 2014-02-03 08:42:06 följande:
    Vad är det som är skadligt med att äta kött och mjölkprodukter i vettiga proprtioner?
    Just JAG har en sjukdom som gör att jag blir sjuk av att äta sådana produkter. Sen finns det mycket vetenskapliga belägg för att rött kött samt mjölkprodukter är dåligt för kroppen, däremot fisk i måttliga mängder om man bortser från miljögifter ska ju vara hälsosamt. Men som sagt, inte för min kropp. Annars kan man väl äta kött någon gång i veckan utan att det påverkar kroppen allt för negativt. Det är alltid svårt med studier angående dietpåverkan då det är så många faktorer som spelar in, och alla människor reagerar inte heller precis likadant. Men rött kött är i alla fall inte nyttigt enligt alla de större nyare studierna som publicerats. Sen får man ju tro vad man vill egentligen.
  • Göteborg66
    annanasglass skrev 2014-02-03 09:16:15 följande:
    Just JAG har en sjukdom som gör att jag blir sjuk av att äta sådana produkter. Sen finns det mycket vetenskapliga belägg för att rött kött samt mjölkprodukter är dåligt för kroppen, däremot fisk i måttliga mängder om man bortser från miljögifter ska ju vara hälsosamt. Men som sagt, inte för min kropp. Annars kan man väl äta kött någon gång i veckan utan att det påverkar kroppen allt för negativt. Det är alltid svårt med studier angående dietpåverkan då det är så många faktorer som spelar in, och alla människor reagerar inte heller precis likadant. Men rött kött är i alla fall inte nyttigt enligt alla de större nyare studierna som publicerats. Sen får man ju tro vad man vill egentligen.

Nu var det ju rött kött i ganska stora proportioner som den forskningen visade på. Rött kött är ju oxfile entrecote mm, dvs inge kött det flesta har råd att äta mitt i veckan utan gör väl som vi att man festar lite me det på fredag lördag med andra ord ingen stor förbrukning.
  • Tia F

Några år.

Fördelar: En behagligare mättnadskänsla än på kött. Kroppen blev mer alert, humöret blev bättre, blodsockerhalten stabilare. 

Nackdelar: Lite jobbigt att hålla en strikt vegetarisk kost och samtidigt ha hög ämnesomsättning och träna.

Och den största nackdelen av alla är utan tvekan att det ofta saknas variation om man äter ute. Varenda förbannade restaurang verkar tycka att rödbetsbiffar är det enda vi ska äta.

Hyn har jag aldrig haft problem med.

Svar ja, jag ser yngre ut men det har med goda gener att göra.

Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !