• sashatasha

Ni som är vegeterianer/veganer !

Hej!

Jag har inga problem att undvika kött, men vill ändå inte bli vegetarian föralltid. Äter förtillfället bara kött en gång i veckan ungefär.

Tänkte i alla fall prova på en vegetarisk månad nu. Då det är så otroligt hälsosamt för en!

Så nu till mina frågor till er:

* Hur länge har ni varit vegetarianer?
    * Fördelar/nackdelar?
    * Har ni fått finare hy?
    * Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !
  • Göteborg66
    sashatasha skrev 2014-01-14 13:51:38 följande:
    Tack för era svar! Kul att läsa andras erfarenheter :)

Just att man lever längre, får mer energi och får bättre hy lockar med denna livsstil!
    Energi får du främst från protein och detta finns överlägset mest i kött. Tycker du skall fortsätta med din snåla köttkonsumption du har idag om du har betänkligheter mot kött.
  • ellabella90

Har tidigare varit lakto-ovo-vegetarian i ca 7-8 år och gick tillbaka till omni för ca tre år sedan enbart på grund av lathet. Har dock sedan 1a jan varit vegan och det går finfint, äter nästan uteslutande asiatisk mat med tanke på att där borta är animaliskt inte lika stor del av matkulturen som den är här. Kan nog säga att jag får i mig mer näring nu än vad jag gjorde när jag åt animaliskt, tror dock att det mest handlar om att jag är mer noggrann med att få i mig allt min kropp behöver.

• exceptionell
    Göteborg66 skrev 2014-01-29 12:13:30 följande:
    Energi får du främst från protein och detta finns överlägset mest i kött. Tycker du skall fortsätta med din snåla köttkonsumption du har idag om du har betänkligheter mot kött.
    Energi får man väl ändå från kalorier. :)
  • ellabella90
    exceptionell skrev 2014-01-29 18:11:46 följande:
    Energi är kalorier.
  • Mintast
    Göteborg66 skrev 2014-01-29 12:12:16 följande:
    Jag har en som (15år) som spelar elit ishockey i Frölunda just nu. Det har en dietist som sätter upp kosten för dessa killar som tränar enormt hårt 6X3-4 h i veckan + matcher. Där är det strikta order om att äta minst 2 hellst 3 bitar kött till middag pga protein samt annat som musklerna behöver. Sedan är det mycket annat också tex förbud att äta kina-ris mm.

Det är en dietists åsikt; det finns människor som är världsledande inom tyngdlyftning, läpning osv som äter de veganskt och vegetariskt. Att äta kött är ett LÄTT och förhållandevis attraktivt sätt att få i sig protein, men det bildar mycket slaggprodukter i kroppen också. Så jag äter bra proteinkällor (keso, kvarg, ägg, linser och bönor) samt just nu proteinpulver för att boosta min kropp. Kalorier är energi, flest kalorier per enhet finns i fett.
  • Göteborg66
    Mintast skrev 2014-01-29 22:20:53 följande:

Det är en dietists åsikt; det finns människor som är världsledande inom tyngdlyftning, läpning osv som äter de veganskt och vegetariskt. Att äta kött är ett LÄTT och förhållandevis attraktivt sätt att få i sig protein, men det bildar mycket slaggprodukter i kroppen också. Så jag äter bra proteinkällor (keso, kvarg, ägg, linser och bönor) samt just nu proteinpulver för att boosta min kropp. Kalorier är energi, flest kalorier per enhet finns i fett.

Dessa slaggprodukter som för övrigt finns i bönor också (mycket protein) förbränns ganska direkt när man tränar så hårt som dessa killar gör.
  • Göteborg66
    exceptionell skrev 2014-01-29 18:11:46 följande:
    Energi får du främst från fett, kolhydrater och protein
    Källa: www.halsosidorna.se
  • taquine
    Y o L o skrev 2014-01-15 21:46:15 följande:
    Blir galen på folk som säger sig vara vegetarianer men äter fisk! Då är du ingen vegetarian. Vet inte hur många gånger under mina 25 år som lakto-ovo-vegetarian jag fått frågan "men går fisk eller kyckling bra?".
    Det värsta är servitriser som inte ens vet vad det innebär att vara vegetarian.

Så, nu har jag fått ur mig det också :)
    Instämmer till hundra, många tror ju att de är vegeterianer för de inte äter kött, tror liksom fisken och fågeln är någon växt...
    Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Lady Paraplyh

Jag har varit vegetarian i två år, jag har inte märkt någon skillnad i hyn, de flesta tror att jag är yngre, men de trodde de innan jag blev vegetarian också. Att vara vegetarian/vegan innebär inte per automatik att man äter nyttigare.

Fördelarna är att jag har provat en massa god mat jag annars inte skulle ha testat, det känns bra att göra något för miljön och djuren. Nackdelen är att det inte finns lika mycket att välja på då man äter ute.

• Andreas wåtz

Hej

Jag o min flickvän kör mycket raw food. Men då jag har kört i ca 3år och hon är nybörjare så kan hon inte köra raw food till 100% då hon skulle börja detoxa för mycket. 

Hon åt sin vanliga kost i början av graviditeten med mycket pasta, mjölk och kött, godis m.m. Men fick gallstensattacker dagligen tills jag sa stopp och jag hjälpte henne att lägga om kosten med stöd från mig. Nu har hon inte haft en enda attack och mår mycket bättre utan kött och allt annat dåligt.

Vi märker även att aktiviteten i magen är annorlunda:)

/ Andreas

Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !