• sashatasha

Ni som är vegeterianer/veganer !

Hej!

Jag har inga problem att undvika kött, men vill ändå inte bli vegetarian föralltid. Äter förtillfället bara kött en gång i veckan ungefär.

Tänkte i alla fall prova på en vegetarisk månad nu. Då det är så otroligt hälsosamt för en!

Så nu till mina frågor till er:

* Hur länge har ni varit vegetarianer?
    * Fördelar/nackdelar?
    * Har ni fått finare hy?
    * Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !
  • Jennie med ie

TS vilken "nivå" har du tänkt dig? Helvegetariskt, d v s det som brukar kallas vegankost? Eller har du tänkt inkludera mjölkprodukter och ägg? Och i så fall även de som innehåller slaktprodukter som löpe t ex?

• sashatasha
    snedtak skrev 2014-01-15 12:52:27 följande:
    Vegetarisk lasagne, tex med tomatsås, oliver och mozzarella.  Eller spenat och fetaost.
    Olika pajer, tex. broccoli och ädelost, soltorkade tomater och rostad paprika.
    Oj.. Allt det där lät riktigt mumsigt. Nu blev jag hungrig haha..
  • sashatasha
    Jennie med ie skrev 2014-01-15 12:55:08 följande:
    TS vilken "nivå" har du tänkt dig? Helvegetariskt, d v s det som brukar kallas vegankost? Eller har du tänkt inkludera mjölkprodukter och ägg? Och i så fall även de som innehåller slaktprodukter som löpe t ex?
    Hm nja tänkte inkludera fisk men inte ägg. Och mjölkprodukter. Ska alltså vara "light vegeterian"
  • sashatasha
    Jennie med ie skrev 2014-01-15 13:02:47 följande:
    Du ska alltså inte äta vegetariskt alls. OK.
    På vilket sätt är jag inte vegetarisk? Det är väl veganer som inte alls äter mjölk eller fisk?
  • snedtak
    Jennie med ie skrev 2014-01-15 12:55:08 följande:
    I folkmun är väl vegetarisk mat just lakto-ovo-vegetarisk, dvs. inklusive mjölk och ägg? Och helt animaliefri kost kallas vegankost?
  • Zoja

Jag har varit vegetarian i ungefär sju år, knappt ätit mjölkprodukter i ett eller två år.

Nackdel är nog när man är ute och äter, eller hembjuden till någon och de inte riktigt vet hur man fixar en bra vegetarisk måltid. Annars ser jag bara fördelar, det känns rätt, det är gott och nyttigt

Finare hy har jag ingen aning om, blev vegetarian när jag var runt 12 år. Yngre än min ålder tycker jag inte att jag ser ut att vara.

sashatasha skrev 2014-01-15 12:45:11 följande:
    Helt rätt! Inne på 4de dagen och tycker det är lite svårt att hitta mättande mat. Någon som har tips på vegetarisk mat som mättar och är nyttig? :)
    Man kan enkelt göra falafel och bönburgare och linsbollar hemma, det tycker jag är gott. Grytor brukar vara mättande också. Hemmagjord pizza, fyllda svampar.
  • Voluptuous Shalimar
    sashatasha skrev 2014-01-15 13:07:41 följande:
    På vilket sätt är jag inte vegetarisk? Det är väl veganer som inte alls äter mjölk eller fisk?
    Du menar nog inte att du ska inkludera fisk men inte mjölk och ägg, utan tvärt om - exkludera.
  • Jennie med ie

I folkmun är fiskätare också vegetarianer fast de inte är det, så folkmun och ords egentliga betydelse kan skilja sig. Lakto- ovo- vegetarianer är den största bland icke-kött-tätare typ, så det är därför man i regel menar det när man säger "vegetarian". Därav den förtydligande frågeställningen. Mat och livsmedel får t ex egentligen inte märkas "vegetarisk" om den innehåller ägg utan ska vara _vegetabilisk_, annars ska prefixet ovo användas. Och att vara vegan handlar egentligen om mer än bara kosten och även om att avstå från animalier i andra sammanhang. Så, det skadar sällan att vara extra tydlig.

snedtak skrev 2014-01-15 13:08:13 följande:
    I folkmun är väl vegetarisk mat just lakto-ovo-vegetarisk, dvs. inklusive mjölk och ägg? Och helt animaliefri kost kallas vegankost?

Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !