• sashatasha

Ni som är vegeterianer/veganer !

Hej!

Jag har inga problem att undvika kött, men vill ändå inte bli vegetarian föralltid. Äter förtillfället bara kött en gång i veckan ungefär.

Tänkte i alla fall prova på en vegetarisk månad nu. Då det är så otroligt hälsosamt för en!

Så nu till mina frågor till er:

* Hur länge har ni varit vegetarianer?
    * Fördelar/nackdelar?
    * Har ni fått finare hy?
    * Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !
  • Jennie med ie

Äter man ägg tycker jag quorn är en fantastisk grej, främst färsen och filéerna, som kan varieras och smaksättas på många olika sätt. När det gäller nyttigheten kan man diskutera hur "naturlig" produkten är med sitt framställningssätt, så det beror väl på vilka nyttighetsaspekter man är ute efter. Quorn är i alla fall en god proteinkälla och i sig själv fettsnålt så man kan komplettera med bra fettkällor själv.
    Quornfiléer som fått dra en stund i marinad och sedan stekt eller grillats hyfsat hårt och som servas med en god sallad, rödvinssås eller kall bearnaisesås, och kanske klyftpotatis om man inte sparar på kolhydraterna tycker jag t ex är finemang.

• Jennie med ie

Ja att äta ute är det enda strulet egentligen som jag ser det, är vi borta brukar jag erbjuda att ta med mig en del själv för att det dels ska bli rätt för min del och dels inte bli någon press på värden som är ovan vid vegetarisk matlagning att ändå fixa något. Ofta kan jag då äta "tillbehören" liksom...
    Men att äta ute som sagt... Det har blivit lite lättare sedan jag införde ägg och mjölkprodukter i min kost igen för en del år sedan eftersom många ställen har quorn av något slag, men ofta bara om man förbeställer så spontana restaurangbesök är en helt annan femma. Många ställen har "vegetariska alternativ" men då innehåller de ofta svamp som jag inte äter eller ost som oftast innehåller löpe som jag heller inte äter. Och äter man inte mjölkprodukter går den ju bort ändå...

Zoja skrev 2014-01-15 13:09:33 följande:
    Jag har varit vegetarian i ungefär sju år, knappt ätit mjölkprodukter i ett eller två år. Nackdel är nog när man är ute och äter, eller hembjuden till någon och de inte riktigt vet hur man fixar en bra vegetarisk måltid. Annars ser jag bara fördelar, det känns rätt, det är gott och nyttigt Finare hy har jag ingen aning om, blev vegetarian när jag var runt 12 år. Yngre än min ålder tycker jag inte att jag ser ut att vara.Man kan enkelt göra falafel och bönburgare och linsbollar hemma, det tycker jag är gott. Grytor brukar vara mättande också. Hemmagjord pizza, fyllda svampar.

• snedtak

Tyvärr kan det vara lite lurigt att vara vegetarian om man är det av etiska skäl. Quinoa rekommenderas ofta pga sin näringssammansättning, men den ökade populariteten hos quinoa har gjort att priserna har stigit mångfaldigt och många sydamerikaner som haft det som basföda har inte längre råd att köpa quinoa.

• Lady D Taylor
    * Hur länge har ni varit vegetarianer?
    Jag har slutade äta rött kött för ca 10 år sedan och för sju år sedan slutade jag även att äta fisk och skaldjur.

* Fördelar/nackdelar?
    Nackdelen är väl enligt att det kan vara lite jobbigt när man blir bort bjuden på middag. Känner mig till besvär då de måste laga något extra till mig. Kan även vara lite svår om man åker utomlands, men jag har alltid fått det till att funka.
    Fördelarna är svårt tycker jag. Jag ser det som normalt att vara vegetarian eftersom att jag varit det länge. Inte direkt något jag funderade länge på innan jag blev det. Det kom naturligt. Men skulle väl säga att det är skönt att slippa ben och fettstrimlor. 

* Har ni fått finare hy?
    Det har jag ingen aning om, tror ej det.

* Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?
    Har hört folk som tror att jag är yngre än vad jag är men vet dock inte om det har med att jag är vegetarian att göra. 
  • Mintast

Ett litet förtydligande: Lakto-ovo vegeterian: Äter ägg och mjölkprodukter men inte djur. Ovo-vegeterian äter ägg men inte djur. Pesceterian äter fisk och skaldjur, samt mjölk och ägg, men ej djur. Demi-vegeterianer äter kyckling men inte gris och nötkött. Veganer äter inget som kommer ifrån ett djur (mjölk, ägg, fisk osv.) och ska rent tekniskt ej heller använda biprodukter från djur (såsom läder psv.). I folkmun menar de flesta lakto-ovo vegeterianer när de pratar om vegeterianer. Förlåt för avsaknaden av radbrytning, skriver ifrån min iPad.

• Y o L o

Blir galen på folk som säger sig vara vegetarianer men äter fisk! Då är du ingen vegetarian. Vet inte hur många gånger under mina 25 år som lakto-ovo-vegetarian jag fått frågan "men går fisk eller kyckling bra?".

Det värsta är servitriser som inte ens vet vad det innebär att vara vegetarian.

Så, nu har jag fått ur mig det också :)

• AnnaMoberg
    Mintast skrev 2014-01-15 21:40:26 följande:
    Ett litet förtydligande: Lakto-ovo vegeterian: Äter ägg och mjölkprodukter men inte djur. Ovo-vegeterian äter ägg men inte djur. Pesceterian äter fisk och skaldjur, samt mjölk och ägg, men ej djur. Demi-vegeterianer äter kyckling men inte gris och nötkött. Veganer äter inget som kommer ifrån ett djur (mjölk, ägg, fisk osv.) och ska rent tekniskt ej heller använda biprodukter från djur (såsom läder psv.). I folkmun menar de flesta lakto-ovo vegeterianer när de pratar om vegeterianer. Förlåt för avsaknaden av radbrytning, skriver ifrån min iPad.
    Demivegetarian är ett jäkla hittepå. INGA vegetarianer äter kött, oavsett djur. Äter du kyckling men inte gris och nöt så äter du inte gris och nöt helt enkelt, du är INGEN sorts vegetarian ö h t. Jennie här ovan brukar komma med en bra liknelse, det är som att man kallar sig deminykterist om man dricker öl och vin men inte starksprit

SÅ, RÄTT fakta! Åter till mattipsen.
  • Mintast
    AnnaMoberg skrev 2014-01-15 21:48:21 följande:
    Demivegetarian är ett jäkla hittepå. INGA vegetarianer äter kött, oavsett djur. Äter du kyckling men inte gris och nöt så äter du inte gris och nöt helt enkelt, du är INGEN sorts vegetarian ö h t. Jennie här ovan brukar komma med en bra liknelse, det är som att man kallar sig deminykterist om man dricker öl och vin men inte starksprit SÅ, RÄTT fakta! Åter till mattipsen.

Det heter faktiskt demivegeterian, oavsett vilka värderingar folk vill lägga i det. Det pågår diskussioner om det BÖR kallas vegeterian överhuvudtaget, men i dagsläget är demivegeterian en accepterad term. Mitt bästa tips för att göra maten mättande är linser, linser, linser. Det går att mixra och mosa dem och ha i dem i allt (i princip). Bönor likaså. Bönor kan man även baka med om man vill och göra att man kan undvika vanliga recept som har ägg, mjölk,smör osv i.
    Skriver från en iPad, så förlåt för avsaknaden av radbrytningar!
  • Jennie med ie
    AnnaMoberg skrev 2014-01-15 21:48:21 följande:
    Demivegetarian är ett jäkla hittepå. INGA vegetarianer äter kött, oavsett djur. Äter du kyckling men inte gris och nöt så äter du inte gris och nöt helt enkelt, du är INGEN sorts vegetarian ö h t. Jennie här ovan brukar komma med en bra liknelse, det är som att man kallar sig deminykterist om man dricker öl och vin men inte starksprit

SÅ, RÄTT fakta! Åter till mattipsen.
    Ibland tycker jag att jag får till det

I alla fall, på tal om bra fettkällor som jag nämnde innan... Avocado, det är fina grejer det. Bra vegetabiliskt fett, och gott! Idag åt jag tillsammans med en röra av hackat kokt eko-ägg, cottage cheese (finns utan löpe på t ex Lidl) och hackad rödlök. Mums!
  • Göteborg66
    Mintast skrev 2014-01-14 13:34:30 följande:
    Jag är vegeterian, äter veganskt större delen av tiden men är just nu i en intensiv träningsperiod (ska springa en halvmara) så äter mest vegetariskt.

Fördelarna är att man mår bra, blir inte så slö (matkoma) efter maten. Blodsockret ligger väldigt jämnt och jag har massor av energi.

Nackdelar är att man måste lägga ner lite tid på att lära sig hur man sätter ihop måltider och se till att man får i sig tillräckligt med näring. Jag har i flera omgångar fått järnbrist (fy mig) när jag i stressiga perioder ätit dåligt.
    Det är svårt att äta på restauranger (menar du att mjölk i dressingen gör att det inte är veganskt? Kan du inte äta den ändå, annars får jag ju göra om hela salladen!) och när jag blir bortbjuden dubbelkollar jag alltid vad som kommer serveras så jag kan ta med alternativ som passar mig om det behövs.

Jag hade jättevacker hy, men började sen med en sorts mini-piller som ger finnar. Ska byta nu dock så förhoppningsvis blir min hy bättre efter bytet.

Mitt tips är att vara hjälpsam mot de runt omkring dig! Förklara vad det innebär, vad du äter och inte osv. Förvänta dig aldrig att någon lagar specialmat åt dig utan erbjud dig att ta med en alternativ-rätt som passar med det som serveras när du blir bortbjuden.
    Jag känner att jag får mycket stöd i mitt beslut att utesluta kött (och att äta veganskt när jag gör det), men man får vara öppen med att svara på frågor osv. för alla vet inte vad det innebär.
    Jag har en som (15år) som spelar elit ishockey i Frölunda just nu. Det har en dietist som sätter upp kosten för dessa killar som tränar enormt hårt 6X3-4 h i veckan + matcher. Där är det strikta order om att äta minst 2 hellst 3 bitar kött till middag pga protein samt annat som musklerna behöver. Sedan är det mycket annat också tex förbud att äta kina-ris mm.
Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !