• snedtak

Ni som är vegeterianer/veganer !

Jennie med ie skrev 2014-01-14 14:14:42 följande:
    Kan svara mer senare men måste snabbt påpeka att vegetariskt inte tvunget är nyttigt och hälsosamt. Många tror felaktigt att äta vegetariskt = äta nyttigt och så är det tyvärr inte. Det går bra att äta både mediokert och dåligt även som vegetarian
    Absolut, att äta fryst falafel och pommes är knappast nyttigt även om det är vegetariskt. Däremot måste man ju vara mer medveten vilket ofta får bieffekten att det blir lite nyttigare. En del saker slipper man helt tänka på, såsom charkprodukter som man verkligen inte ska äta för mkt av.
  • snedtak
    sashatasha skrev 2014-01-15 12:45:11 följande:
    Helt rätt! Inne på 4de dagen och tycker det är lite svårt att hitta mättande mat. Någon som har tips på vegetarisk mat som mättar och är nyttig? :)
    Vegetarisk lasagne, tex med tomatsås, oliver och mozzarella.  Eller spenat och fetaost.
    Olika pajer, tex. broccoli och ädelost, soltorkade tomater och rostad paprika.
  • snedtak
    Jennie med ie skrev 2014-01-15 12:55:08 följande:
    TS vilken "nivå" har du tänkt dig? Helvegetariskt, d v s det som brukar kallas vegankost? Eller har du tänkt inkludera mjölkprodukter och ägg? Och i så fall även de som innehåller slaktprodukter som löpe t ex?
    I folkmun är väl vegetarisk mat just lakto-ovo-vegetarisk, dvs. inklusive mjölk och ägg? Och helt animaliefri kost kallas vegankost?
  • snedtak

Tyvärr kan det vara lite lurigt att vara vegetarian om man är det av etiska skäl. Quinoa rekommenderas ofta pga sin näringssammansättning, men den ökade populariteten hos quinoa har gjort att priserna har stigit mångfaldigt och många sydamerikaner som haft det som basföda har inte längre råd att köpa quinoa.

• snedtak

Om man ska vara petig är kalori en enhet för energi, så samma sätt som Joule och Wh Däremot förstår jag ju vad ni menar, för man får inte bara energi från protein. Fett ger ungefär dubbelt så mkt energi/g som protein och kolhydrater som båda ger lika mycket.

• snedtak
    annanasglass skrev 2014-01-31 11:59:12 följande:
    Största nackdelen är att folk har fördomar så fort man säger vegan. Man får utstå mycket mer skit än om man "bara" är vegetarian. Jag äter som jag gör av hälsoskäl och inte politiska skäl, och vill därför inte kalla mig vegan, men om man säger vegetarian så blir man serverad ägg och mjölkprodukter. Många s.k. veganer ÄR hippies och snackar om totalt ovetenskapliga saker som "energin" i maten, folk som snackar om levande föda och food combining som inte har några som helst vetenskapliga belägg. Det är jättejobbigt att bli associerad med dessa människor, speciellt om man som jag jobbar i kostbranchen. Att äta ute var svårt i början men nu är det inte svårt längre. Men så kan jag göra undantag ibland om det t.ex. är lite äggvita i något eller fiskbuljong eller liknande, även om jag föredrar att inte äta dessa produkter. Men när man reser utomlands t.ex. kan det vara svårt att vara strikt. Då får man göra sitt bästa.
    Det här håller jag med! Det är synd att vegetarisk mat (och för den delen ekologisk mat) även är tex. demetermärkt, vilket är en antroposofisk grej och inte alls grundat i vetenskap. Att man antingen av etiska skäl inte vill äta animaliska produkter, av hälsoskäl eller av miljöskäl innebär inte att man tex. tror på homeopati.
Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !