Inlägg från: Göteborg66 |Visa alla inlägg
  • Göteborg66

Ni som är vegeterianer/veganer !

Mintast skrev 2014-01-14 13:34:30 följande:
    Jag är vegeterian, äter veganskt större delen av tiden men är just nu i en intensiv träningsperiod (ska springa en halvmara) så äter mest vegetariskt.

Fördelarna är att man mår bra, blir inte så slö (matkoma) efter maten. Blodsockret ligger väldigt jämnt och jag har massor av energi.

Nackdelar är att man måste lägga ner lite tid på att lära sig hur man sätter ihop måltider och se till att man får i sig tillräckligt med näring. Jag har i flera omgångar fått järnbrist (fy mig) när jag i stressiga perioder ätit dåligt.
    Det är svårt att äta på restauranger (menar du att mjölk i dressingen gör att det inte är veganskt? Kan du inte äta den ändå, annars får jag ju göra om hela salladen!) och när jag blir bortbjuden dubbelkollar jag alltid vad som kommer serveras så jag kan ta med alternativ som passar mig om det behövs.

Jag hade jättevacker hy, men började sen med en sorts mini-piller som ger finnar. Ska byta nu dock så förhoppningsvis blir min hy bättre efter bytet.

Mitt tips är att vara hjälpsam mot de runt omkring dig! Förklara vad det innebär, vad du äter och inte osv. Förvänta dig aldrig att någon lagar specialmat åt dig utan erbjud dig att ta med en alternativ-rätt som passar med det som serveras när du blir bortbjuden.
    Jag känner att jag får mycket stöd i mitt beslut att utesluta kött (och att äta veganskt när jag gör det), men man får vara öppen med att svara på frågor osv. för alla vet inte vad det innebär.
    Jag har en som (15år) som spelar elit ishockey i Frölunda just nu. Det har en dietist som sätter upp kosten för dessa killar som tränar enormt hårt 6X3-4 h i veckan + matcher. Där är det strikta order om att äta minst 2 hellst 3 bitar kött till middag pga protein samt annat som musklerna behöver. Sedan är det mycket annat också tex förbud att äta kina-ris mm.
  • Göteborg66
    sashatasha skrev 2014-01-14 13:51:38 följande:
    Tack för era svar! Kul att läsa andras erfarenheter :)

Just att man lever längre, får mer energi och får bättre hy lockar med denna livsstil!
    Energi får du främst från protein och detta finns överlägset mest i kött. Tycker du skall fortsätta med din snåla köttkonsumption du har idag om du har betänkligheter mot kött.
  • Göteborg66
    Mintast skrev 2014-01-29 22:20:53 följande:

Det är en dietists åsikt; det finns människor som är världsledande inom tyngdlyftning, läpning osv som äter de veganskt och vegetariskt. Att äta kött är ett LÄTT och förhållandevis attraktivt sätt att få i sig protein, men det bildar mycket slaggprodukter i kroppen också. Så jag äter bra proteinkällor (keso, kvarg, ägg, linser och bönor) samt just nu proteinpulver för att boosta min kropp. Kalorier är energi, flest kalorier per enhet finns i fett.

Dessa slaggprodukter som för övrigt finns i bönor också (mycket protein) förbränns ganska direkt när man tränar så hårt som dessa killar gör.
  • Göteborg66
    exceptionell skrev 2014-01-29 18:11:46 följande:
    Energi får man väl ändå från kalorier. :)
    Energi får du främst från fett, kolhydrater och protein
    Källa: www.halsosidorna.se
  • Göteborg66
    Andreas wåtz skrev 2014-01-30 11:11:06 följande:
    Hej

Jag o min flickvän kör mycket raw food. Men då jag har kört i ca 3år och hon är nybörjare så kan hon inte köra raw food till 100% då hon skulle börja detoxa för mycket. 

Hon åt sin vanliga kost i början av graviditeten med mycket pasta, mjölk och kött, godis m.m. Men fick gallstensattacker dagligen tills jag sa stopp och jag hjälpte henne att lägga om kosten med stöd från mig. Nu har hon inte haft en enda attack och mår mycket bättre utan kött och allt annat dåligt.

Vi märker även att aktiviteten i magen är annorlunda:)

/ Andreas

Nu finns det ju iinget i kött eller fisk som skulle kunna få gallan att protestera....
  • Göteborg66
    1978 skrev 2014-01-30 17:52:46 följande:
    Varit vegetarian i ca 15 år.
    Fördel: det är billigt och jag slipper äta döda djur.
    Nackdel: det är ofta skittråkigt att äta ute.
    Finare hy? Ingen aning.
    Jag ser ut att vara ungefär så gammal som jag är, tror jag.

Det är väl bra att dom inte lever när vi äter dom!
  • Göteborg66
    annanasglass skrev 2014-01-31 11:59:12 följande:
    Jag är strikt vegetarian (vegan).

* Hur länge har ni varit vegetarianer?

2 år. Var innan dess icke-köttätare i många år (men åt fisk och skaldjur).

* Fördelar/nackdelar?

Största nackdelen är att folk har fördomar så fort man säger vegan. Man får utstå mycket mer skit än om man "bara" är vegetarian. Jag äter som jag gör av hälsoskäl och inte politiska skäl, och vill därför inte kalla mig vegan, men om man säger vegetarian så blir man serverad ägg och mjölkprodukter. Många s.k. veganer ÄR hippies och snackar om totalt ovetenskapliga saker som "energin" i maten, folk som snackar om levande föda och food combining som inte har några som helst vetenskapliga belägg. Det är jättejobbigt att bli associerad med dessa människor, speciellt om man som jag jobbar i kostbranchen. Att äta ute var svårt i början men nu är det inte svårt längre. Men så kan jag göra undantag ibland om det t.ex. är lite äggvita i något eller fiskbuljong eller liknande, även om jag föredrar att inte äta dessa produkter. Men när man reser utomlands t.ex. kan det vara svårt att vara strikt. Då får man göra sitt bästa.

* Har ni fått finare hy?

Jag har alltid haft fin hy, det är ingen skillnad. Däremot är jag mycket friskare.

* Ser ni yngre ut än eran riktiga ålder?

Ja, 3-4 år yngre (närmar mig 30). 

Hur äter man för att bli mätt? Bonussvar . Mycket fullkornsprodukter och bajlväxter. =)
    Vad är det som är skadligt med att äta kött och mjölkprodukter i vettiga proprtioner?
  • Göteborg66
    annanasglass skrev 2014-02-03 09:16:15 följande:
    Just JAG har en sjukdom som gör att jag blir sjuk av att äta sådana produkter. Sen finns det mycket vetenskapliga belägg för att rött kött samt mjölkprodukter är dåligt för kroppen, däremot fisk i måttliga mängder om man bortser från miljögifter ska ju vara hälsosamt. Men som sagt, inte för min kropp. Annars kan man väl äta kött någon gång i veckan utan att det påverkar kroppen allt för negativt. Det är alltid svårt med studier angående dietpåverkan då det är så många faktorer som spelar in, och alla människor reagerar inte heller precis likadant. Men rött kött är i alla fall inte nyttigt enligt alla de större nyare studierna som publicerats. Sen får man ju tro vad man vill egentligen.

Nu var det ju rött kött i ganska stora proportioner som den forskningen visade på. Rött kött är ju oxfile entrecote mm, dvs inge kött det flesta har råd att äta mitt i veckan utan gör väl som vi att man festar lite me det på fredag lördag med andra ord ingen stor förbrukning.
Svar på tråden Ni som är vegeterianer/veganer !