• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
  • Nyfiken gul

idag blir det lyxig plankstek på enbart rester och vad skåpet kan erbjuda.... 

1 påse pulvermos finns kvar i paketet och det används och  görs enligt anvisning men blandar i  en skvätt grädde så den blir slut,, en bit västerbottenost kvar från jul rivs ner i moset och en klick smör och ett ägg knäcks ner.

1 stor fläskfile från frysen 

Coctailtomater som behöver ätas upp följer med moset och blir gratinerat i ugn. 

garnering på plankan blir sen 1 röd paprika som behöver ätas upp, 1 halv gurka som börjar se tråkig ut ,  1 stånd sparris som ser trött ut fräses och fräschas upp i lite smör.

fräser upp 1 paket bacon som måste ätas upp och legat i kylen länge.

1 burk beasås står oöppnad kvar i kylen sedan jul. 

Lyxmiddag kostar inte en spänn! 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Hjälp)

Går ju bra det här. Idag blev det ris till familjen och couscous till mig och till det en kycklinggryta med grädde och dijonsenap samt en stor sallad till. Ja just det ja, slängde även över några nävar jordnötter på kycklinggrytan.  Allt fanns hemma redan.

• tilj75

Här serveras kålpudding till middag, t.o.m. ungarnas favorit. Hittade ett vitkålshuvud som såg lite visset ut i kylen, köttfärs och soya och en timme på spisen, mums! Åh vad hungrig jag är nu.

• tilj75

Här blir det tjockpannkaka ikväll. Hade massor med ägg som gått ut i datum. Ska rota i frysarna efter lite skinka/korv/bacon eller nåt annat gott att stoppa i.

• tilj75

Någon med ett tips på vad man gör med slattar av tex couscous, mathavre och sånt, äter inte det så ofta.

• Humla2014
    tilj75 skrev 2014-01-12 13:54:59 följande:
    Någon med ett tips på vad man gör med slattar av tex couscous, mathavre och sånt, äter inte det så ofta.
    Sallad  

Blanda ner i en sallad för en mer matig och mättande måltid!
  • Humla2014
    tilj75 skrev 2014-01-12 13:53:34 följande:
    Här blir det tjockpannkaka ikväll. Hade massor med ägg som gått ut i datum. Ska rota i frysarna efter lite skinka/korv/bacon eller nåt annat gott att stoppa i.
    Gott att även ha i tinade frysta grönsaker, typ ärtor eller spenat
  • Nyfiken gul

3 olika påsar med en skvätt av pommes frites hittade jag i frysen så idag blir det pommes och och hamburgare till middag.

• Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2014-01-12 14:12:54 följande:
    3 olika påsar med en skvätt av pommes frites hittade jag i frysen så idag blir det pommes och och hamburgare till middag.
    blev en tömma-vända i kylen också. 

en ½ burk saltgurka hackades, blandades med 2 msk skånsk senap, 2 msk majonnäs och 1 dl creme fraiche . Rör ihop och jag fick genast en god hemmalagad gurkmajonnäs
  • tilj75

Det blev spenat och korvslantar i pannkakan. Barnen ratade den pga spenaten :(
    Jaha, men blev ju av med den påsen ur frysen iaf, och jag tyckte det var gott :)

• Humla2014
    Nyfiken gul skrev 2014-01-12 14:31:56 följande:
    blev en tömma-vända i kylen också. 

en ½ burk saltgurka hackades, blandades med 2 msk skånsk senap, 2 msk majonnäs och 1 dl creme fraiche . Rör ihop och jag fick genast en god hemmalagad gurkmajonnäs

Lät väldigt gott!
  • Humla2014

För oss blir det ugnspannkaka med lite gott i...

Istället för "bara" vitt mjöl blir det någon dl dinkelmjöl också.. Och i pannkakan blir det;
    - Strimlad rökt skinka
    - Majs
    - Spenat
    - Broccoli

Allt i frysen...

Vad som uppdateras veckovis är mejeriprodukter

• pearly01

Hur går det för er alla frysrensare? Flört

Min matkostnad för denna månad är hittills uppe i 487 kr, vilket jag är mycket nöjd med (brukar ligga på ca 1700 i månaden)

I februari blir det storhandling tänkte jag ;)

• Nyfiken gul

Utrensning i grönsakslådan och kylen resulterar i en ost och skinksallad och i frysen hittade jag ett öppnat paket pitabröd som ska skäras upp och smöras och kastas in i ugnen och bli vitlöksbröd till salladen. 

Får också chans att äta upp en del slattar i kylen med diverse dressingar.  

• tilj75

Idag blev det en sorts Jansson här. Hittade färdiga hamburgare i frysen som var frostiga och trista, strimlade och stekte med massa grillkrydda, potatisstavar, lite hackad purjo och mjölk. Blev jättegott tyckte både vuxna och barn

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!