• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
  • pearly01

Sådär, idag har jag handlat 1 l mjölk, 1 gurka, 5 dl creme fraiche, 2,5 dl grädde och 4 tomater. 58 kr blev det. Till lunch åt jag gårdagens pasta med ost och kasslersås (har kvar en matlåda i frysen) och ikväll tror jag att jag ska göra ugnspannkaka med spenat och kassler kanske? Lingonsylt till det som jag har i kylen.

• Ms H

Jag tycker alltid att jag inte har nått hemma som går att göra middag av. Nu när jag läste den här tråden tog jag mig i kragen och gjorde en inventering, fick ihop ca 150 olika grejer på min lista. Då klumpade jag dessutom ihop en del grejer (tex alla olika sockersorter/mjölsorter/kryddor).

Med koll på vad som finns hemma blir det enklare att planera vad jag kan äta de närmsta dagarna och därmed enkelt att skriva handla-lista för att det ska bli kompletta måltider. Jag tänker inte försöka tömma kyl/frys/skafferi, men använda mer av det som finns hemma än jag gör i vanliga fall. Jag börjar idag med en färdiggjord morotssoppa till lunch och till middag nån köttbit, pommes, vitlökssmör och bea, allt finns i frys/kyl och börjar bli gammalt :)

• Anonym (skäms)

Var precis och handlade och lyckades få med mig saker hem som jag egentligen inte behöver. Men idag blir det "skåpmat" dvs sådant som jag redan har hemma. 

Spenatsoppa till oss vuxna och hemmagjord grönsakssoppa till bebisen. Igår lagade jag en kyckling och currygryta med grönsaker. Hade lite småpåsar med olika grönsaker hemma i frysen som jag slängde ihop. Jag köper nästan enbart ekologisk mat, så jag fryser själv istället för att ha i köpfryspåsar. Blir väldigt många påsar i frysen på det sättet. 

Till det hade jag ris och egenodlad ekologisk majs. (låter ju pretto, men av kanske 20 plantor blev det kanske 1 kg majskorn haha)

• Anonym (fattig)

Vi hade ingen kycklingfilé Gråter såg fel i frysen däremot hade vi 1 kycklingscnitzel och 3 pannbiffar som räcker till en middag om vi har lite efterrätt efter maten.

• Ankaja

Orkar inte riktigt göra en lista på allt, men har intentionen att i första hand äta det som finns hemma. Idag blev det gröt, sylt och mjölk till frukost (allt hemma) kokt korv med bröd till lunch (köpt, var på lekland) till middag blir det fläskfilégryta med lök, svamp, blomkål och grädde till det potatisklyftor och färska grönsaker. Till fredagsmyset blir det kärleksmums som jag och dottern bakat. (allt hemma)

• Anonym (Hjälp)

Bakade tortillabröd idag och gjorde pizza med dom som botten, tomatsåsen från frysen, kebabkött från frysen, svamp från frysen och ost och skinka från kylen. Till det vatten eller mjölk. 

Nyss hemkommen från en billig runda i mataffären.

Har nu, för 534 kronor handlat kött och tillbehör till 12 middagar, och hemma har vi till minst lika många. Eventuellt behöver vi komplettera med någon mejeriprodukt. Men annars skall det räcka

Kan säga att vi normalt gör av med 1000-1500/vecka, så detta är stor skillnad. 

VET att det är saker som äts upp och att nästa månad måste en massa nytt köpas in. Men för mig är det en primär läxa att bli prismedveten och ha koll på vad som finns hemma. 

Och bröd skall bakas för att komplettera till soppmiddagar, frukostar och eventuellt något mellanmål. 

• Linthe

Har börjat spåna på en matlista av det vi har hemma. Måste kompletteringshandla lite i helgen men inte allt för mycket hoppas jag.

Idag blev det varma mackor med skinkstuvning av julskinkan. Resten av julskinkan ska få bli en skinkfrestelse tror jag. Har ingen potatis men annars finns resten av ingredienserna hemma.

I köttväg har vi nu alltså;

400 g oskalade räkor
    Blir förmobligen en lyxig kvällsmacka istället för att köpa chips eller liknande. Majonnäs finns hemma, likaså fransk senap, dill i frysen, ägg och rödlök. 

Julskinka (4 skivor)
    Äts med kokt potatis och senapssås (mjölk, smör, mjöl, senap och en nypa socker, allt hemma)

3/4 pkt bacon
    Kommer vi att ha i en pastagratäng som även skall innehålla fusilli, broccoli, spenat och ostsås. Allting finns hemma. 

2 kryddiga korvar;
    Antingen blir detta varsin lunch med pasta/bulgur till, eller innehåll i en pytt med potatis. Allt finns hemma utom potatis. 

5 torskryggar;
    Är supergoda stekta i smör med potatismos, så det blir två middagar för två och en lunch

3 quornburgare:
    Endast jag som äter dessa så det blir antingen tre middagar eller tre luncher. Brukar ha mosad avocado, tomat, gurka och kall sås till. Har inget av tillbehören hemma dock. 

3 måltider lövbiff;
    Tänkte marinera i soya, vitlök, ingefära och lite honung. Steka hastigt tillsammans med salladslök, broccoli och morötter och blanda med ris. Har allt hemma utom ingefära. 

2,5 kilo kycklingfilé ;
    Kommer variera lite. Kycklingsallad, kycklinggryta och kycklingpaj. Till alla dessa rätter behöver jag allt som allt köpa purjolök, färsk spenat, gurka, creme fraiche, svamp och gul lök. Resten finns hemma. 

1,7 kilo blandfärs:
    Detta blir lasagne och kålpudding. Det som behöver köpas är kålen. Idag köptes krossad tomat, en liten påse riven ost och mjölk till lasagnen. 

1,9 kilo kassler:
    Samma som kycklingen, paj, gryta och sallad. Får se hur dessa utformas. 

1 kilo prinskorv:
    Nödfallsmiddagar/luncher. Får se vad jag gör med detta. Några ideer??

Linthe skrev 2014-01-03 18:53:44 följande:
    Har börjat spåna på en matlista av det vi har hemma. Måste kompletteringshandla lite i helgen men inte allt för mycket hoppas jag.

Idag blev det varma mackor med skinkstuvning av julskinkan. Resten av julskinkan ska få bli en skinkfrestelse tror jag. Har ingen potatis men annars finns resten av ingredienserna hemma.
    Skinkfrestelse lät väldigt gott
Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!