• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
    Ms H skrev 2014-01-04 17:18:17 följande:

Min absoluta favorit med tonfisk är en pastarätt. Fast du behöver troligtvis kompletteringsköpa många grejer för att kunna göra den)

Koka pastarör.
    Blanda olivolja, skånsk grovkorning senap, balsamvinäger, peppar och flingsalt till en dressing.
    Stek skivad zucchini i olivolja, lite salt och peppar på är gott. Skär körsbärstomater i halvor, avocado i bitar. Häll av vätskan från tonfisken.
    Blanda allt (fast bara en del av dressingen).

Servera (och ställ fram dressingsskålen)

Detta med skåptömning och inventering smittar av sig på annat här i livet

Har idag rensat i min ENORMA receptsamling. Har i många år rivit ut, skrivit ut, skrivit ner, kopierat och kladdat ner en massa recept jag stött på. Dessa har hamnat i en kartong, som jag inte ens brytt mig om att lyfta locket på trots denna guldgruva! Idag tog jag mig dock i kragen, kollade igenom allting och delade upp i kategorier. I veckan skall jag ta en runda i stan och köpa pärm, plastfickor, papper, klister och någon fin penna och pyssla med en fin receptpärm- så kul! Mysigt dessa höstiga vinterkvällar.

Som om inte detta var nog fick jag ett sötsug utan dess like och gjorde följande på saker hemma;
    www.tasteline.com/Recept/Havreflarn
    Sååå goda!

Jag har även rensat lite i lådor i ett av våra sovrum, samlat ihop alla ljus och värmeljus (som jag alltid köper med mig hem) Hittade typ 4 brutna påsar värmeljus och två paket kronljus! Hittade även sammanlagt 6 kollegieblock, helt oanvända- och detta stod på inköpslistan!

SUMMAN av dagen alltså;
    Har hittat en massa användbara recept
    Hittat en årsförbrukning av kollegieblock, användbara till inköpslistor mm
    Hittat ljus som varar resten av säsongen

Nu känner jag mig riktigt nöjd!  

• Ankaja

Frukost; äggmackor, te. Lunch: toast, gurk- och morotsstavar. (allt hemma) middag hos svärföräldrarna. Nu har jag inte handlat sen nyårsafton, är lite stolt faktiskt brukar handla nästan varje dag.

Ankaja skrev 2014-01-04 20:27:21 följande:
    Frukost; äggmackor, te. Lunch: toast, gurk- och morotsstavar. (allt hemma) middag hos svärföräldrarna. Nu har jag inte handlat sen nyårsafton, är lite stolt faktiskt brukar handla nästan varje dag.
    Gött!

Hittade nyss tre askar (!!!!!) coctailtomater i kylen... Tänkte koka egen tomatsås... Tja, har man hemmafixardag så har man

• tilj75

Jag vill gärna vara med här om det är en levande tråd :)
    Mina vänner brukar skämta och säga att om det någonsin blir krig och matransonering så kommer de och bor och äter hos oss. Jag brukar ha ganska mycket i skåp och frysar och tänkte rensa ur lite. Men frysarna kan jag inte tömma men rensa ur iaf. Har ca 100kg nötkött och 20kg fläsk så det är ju inte så lätt att bara äta upp.
    Skafferier och skåp och lådor ska städas och ätas ur.

Hur stora familjer är ni andra? Hur handlar ni och vad vill ni ändra?

• Linthe

Har lite svårt att få med mig maken på min skåptömning. Han är kräsen och äter inte vad som helst. Nu får han fixa sin mat själv så får jag desto mer matlådor i frysen istället. Som tur är så hittade han annat i frys och kyl som dög bättre än min skinkfrestelse. Har minst 10 matlådor i frysen nu och det är jättebra om det inte blir mat över så jag kan ha med till jobbet.

• Anonym (fattig)
    tilj75 skrev 2014-01-05 16:39:06 följande:
    Jag vill gärna vara med här om det är en levande tråd :)
    Mina vänner brukar skämta och säga att om det någonsin blir krig och matransonering så kommer de och bor och äter hos oss. Jag brukar ha ganska mycket i skåp och frysar och tänkte rensa ur lite. Men frysarna kan jag inte tömma men rensa ur iaf. Har ca 100kg nötkött och 20kg fläsk så det är ju inte så lätt att bara äta upp.
    Skafferier och skåp och lådor ska städas och ätas ur.

Hur stora familjer är ni andra? Hur handlar ni och vad vill ni ändra?
    !00 kg nötkött??? Hur stora frysar har ni? Du vet väl att du inte kan ha det i frysen längre än 812 månader, fläskkött klarar 3-6 månader. Driver ni restaurang Flört?
    Vi är 6 personer i vår familj och frysen är aldrig full, kanske vi utnyttjar 25% av den. Hinner inte handla så ofta att den blir full.
Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!