• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

DAGENS:

Frukost;
    1 kopp kaffe
    1 ostmacka med marmelad

Middag;
    Smördegspotatisbakelse (smördeg, potatis, riven ost)
    Smördegsinbakad kycklingfilé med färskost
    Rödvinssås (pulver, har hemma)

Allting har vi hemma. Färskosten köptes dock igår, den hade kort datum och kostade 5 kronor. 

• Anonym (lll)

Mitt ex och jag hade ofta månad kvar i slutet av pengarna.... Kunde vara upp till en vecka när vi inte hade råd att handla och då måste jag själv få säga att jag var fena på att laga god mat av det som fanns hemma. Tror att de allra flesta har mycket mer mat hemma än de tror. I dag skulle jag och sambon säkert kunna klara oss en månad minst på det som finns hemma.... Med vissa kompletteringar av färskvaror. Hade gärna hoppat med här och rensat lite men eftersom jag är gravid är det bara att köpa det som kroppen klarar av att få ner och behålla.... Får inte riktigt bestämma själv. Men jag hejar på er andra.

Anonym (lll) skrev 2014-01-04 11:42:55 följande:
    Mitt ex och jag hade ofta månad kvar i slutet av pengarna.... Kunde vara upp till en vecka när vi inte hade råd att handla och då måste jag själv få säga att jag var fena på att laga god mat av det som fanns hemma. Tror att de allra flesta har mycket mer mat hemma än de tror. I dag skulle jag och sambon säkert kunna klara oss en månad minst på det som finns hemma.... Med vissa kompletteringar av färskvaror. Hade gärna hoppat med här och rensat lite men eftersom jag är gravid är det bara att köpa det som kroppen klarar av att få ner och behålla.... Får inte riktigt bestämma själv. Men jag hejar på er andra.
    Kom gärna med tips!

Jag har fyra burkar tonfisk med vatten hemma. Vad kan man hitta på med dem UTOM tonfisksallad som är sååå vidrigt. 

• Linthe

Hade morötter som höll på att bli gamla så idag blir det morotssoppa till lunch och det kommer att bli många portioner över som kan frysas in.

Den innehåller morötter, lök och buljong som mixas till en slät soppa när morötterna kokats mjuka, sen tillsätter jag créme fraiche som också fanns hemma i kylen.

• Anonym (skäms)

Mackor med tonfisk som pålägg, eller olika röror?

• Anonym (fattig)
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-04 11:44:00 följande:
    Kom gärna med tips!

Jag har fyra burkar tonfisk med vatten hemma. Vad kan man hitta på med dem UTOM tonfisksallad som är sååå vidrigt. 

Past med tonfisksås såklart! Åh så gott. Till 2 personer går det åt 1 burk tonfisk, ½ burk krossad tomat, lite tomatpuré, 3-4 msk creme fraiche, salt och peppar och lite spiskummin! Kokas ihop och slås över pastan, gärna bandspaggetti! 
    Linthe skrev 2014-01-04 11:49:20 följande:
    Hade morötter som höll på att bli gamla så idag blir det morotssoppa till lunch och det kommer att bli många portioner över som kan frysas in.

Den innehåller morötter, lök och buljong som mixas till en slät soppa när morötterna kokats mjuka, sen tillsätter jag créme fraiche som också fanns hemma i kylen.
    SÅ gott! Nästa gång kan du ha i 2 cm ingefära också, supergott!
    Anonym (skäms) skrev 2014-01-04 11:49:36 följande:
    Mackor med tonfisk som pålägg, eller olika röror?
    Tonfisk som pålägg? Hur/med vad?
  • Anonym (fattig)

Idag lagas det köttgryta på högreven och i den blir det också purjolök, kålrot, palsternacka och morötter och tomatpuré. Äts med kokt potatis!

• Anonym (fattig)
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-04 11:50:22 följande:
    SÅ gott! Nästa gång kan du ha i 2 cm ingefära också, supergott!
    Morotsoppa ska jag prova, har väldigt gott om morötter och hittade en bit ingefära i kylen. Har även grädde som gått ut men den är ok! 
Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!