• Anonym (barnlös)

Jag vill inte göra IVF!

Jag börjar tro att jag är ensam i världen om att känna såhär.
    Jag är "oförklarligt barnlös" men i nuläget (man ska aldrig säga aldrig..) känner jag inte att ivf är ett alternativ. Jag lägger mig inte i hur andra väljer att göra överhuvudtaget men det känns så fel för mig personligen och även om min längtan efter ett barn bara växer sig starkare och starkare så känner jag såhär. Jag känner mig extremt kontroversiell som känner såhär och som att jag simmar motströms. Tro mig, jag övervägde starkt för och nackdelarna med att starta den här tråden eftersom jag räknar med påhopp, mothugg och kommentarer som att jag inte vill ha barn tillräckligt mycket men startar den ändå i hopp om att det kanske finns/funnits fler som jag, eller bara någon att bolla tankar med.
    Är jag ensam om att känna såhär?
    Finns det någon som haft samma tankar men sedan ändrat sig?

• Svar på tråden Jag vill inte göra IVF!
  • Jorun

Thotis: Jaha är man sekundärt barnlös om man varit gravid tidigare? Trodde man behövde ha ett barn sen innan för att klassas som det. Verkar konstigt. Om man gjort två aborter då?

• Anonym (barnlös)
    Jorun skrev 2013-11-09 13:57:50 följande:
    TS: Jag känner faktiskt igen dina tankar. Har nämligen funderat så själv. Hela processen är onaturlig. Men du är oförklarligt barnlös, ni har ändå en rimlig chans att bli gravida på naturlig väg. Jag hade nog också haft svårare att acceptera ivf då.

Det finns många moraliska aspekter både vad gäller ivf och adoption. Man får helt enkelt gå på den linje som känns bäst för en själv. Du kan ju ändra dig i framtiden också. Vi går i funderingar på både donation och adoption, ena dagen känns ena alternativet bra men inte det andra och nästa dag är det tvärtom. Ibland känns båda helt otänkbara. Det är mycket tankar som snurrar runt och som måste bearbetas innan man kan fatta ett beslut hur man ska göra.

Tack för lyckönskningarna
    Anonym (ändrar sig) skrev 2013-11-09 20:34:52 följande:
    Jag kände som du! Vi blev inte gravida på vanlig väg och jag var väldigt tveksam till att göra IVF.
    Ett skäl var såklart att jag inte till varje pris ville ha barn, för mig kändes det inte som att världen skulle gå under om det inte funkade.
    Sen hade jag nån känsla (som jag inte helt kunde förstå) att ett IVF-barn inte var "riktigt" och inte lika mycket "värt". Det var inte alls så att jag var emot IVF i sig eller tyckte andras barn som kommit till med IVF var sämre, men för egen del kändes det ändå så! Jag kunde inte helt förklara det ens för mig själv, men så kändes det.

Tillslut blev det i alla fall så att vi gjorde IVF (faktiskt mest för att min man så oerhört gärna ville ha egna barn) och det gick bra! Ju längre behandlingen gick desto mer ok kändes det. Och nu när vi har två IVF-barn tänker jag aldrig på hur de kom till, de känns minst lika "vanliga" och värdefulla som vilket barn som helst!

Så ja, jag förstår och känner igen mig i dina tankar, men tro mig, känslan och tankarna försvinner sen när barnet är ett faktum!

Det är ju så mycket annat "onaturligt" och mot naturen vi gör i dagens samhälle (byter organ, åker till månen, behandlar infektioner som man annars skulle dött av etc etc), så varför inte hjälpa till att skapa ett befruktat ägg?
    Dessutom är det ju långt ifrån alla som inte kan bli gravida som är "biologiskt olämpliga" för det (tex kromosomfel), många har ju tex haft oturen att få en infektion som skadat äggledarna. Då är det svårt att se att "naturen" av ett skäl har valt just dem att inte bli föräldrar.
    Ni ska ha ett stort tack. {#emotions_dlg.flower} Det känns bara så skönt att någon känner igen sig, jag har ingen förutom min man att prata med om det här som vet hur det känns att vara ofrivilligt barnlös med dessa tankar så det värmer att ni tar er ork och tid att skriva. Jag känner mig så otroligt ensam i mina känslor men inser att jag är inne i en process där jag måste låta mina känslor och tankar mogna. Jag har hela tiden sagt att jag inte vet hur jag känner för ivf om låt oss säga ett år eller så, men det är mina känslor idag. Jag kommer att stöta och blöta och jag kommer naturligtvis inte att fatta några beslut förrän jag är säker. 

• Anonym (barnlös)
    Anonym (M) skrev 2013-11-09 21:27:02 följande:
    Jag tycker inte att man bör adoptera om man inte verkligen brinner för att bli förälder. Det låter det inte som du gör. Adoption är oftast mycket mer krävande än att bli bioförälder (adoptionsprocesen är värre än IVF) och kräver folk som är alldeles extra motiverade.

Om jag inte haft den där brinnande desperationen och hade kunnat acceptera att inte få barn så hade mitt liv varit oerhört mycket mindre eländigt de senaste åren. Så ta tillvara på känslan av att du faktiskt inte känner att du måste bli förälder!

Familjehem, om det inte är uppväxtplaceringar, är en form av "ha barn ett kort tag"-familj som kanske är en bättre idé för dig. Men familjehemsföräldrar är inte förälder fullt ut, eftersom målsättningen med placeringen oftast är att barnet ska tillbaka till bioföräldrarna. Det kanske är därför det tilltalar dig mer?
    Det är inte aktuellt med adoption i detta nu utan vad jag menar är, att när tiden är kommen för beslut så har jag känt att det viktigaste för mig är ett barn och att jag hellre skulle välja adoption före ivf som det känns nu. Men det kommer förmodligen aldrig att bli aktuellt såvida min man inte ändrar inställning, det var något jag sa som visar på hur oviktigt det är för mig personligen att få bära ett barn. Jag håller med dig i vad du säger om adoption och jag känner även ett par som adopterat, de har verkligen inte haft det lätt.
    När jag och min man senast pratade löst om familjehem så tog jag upp att det i många fall (som jag förstått det) är så att barnen¨åker tillbaka till bioföräldrarna vilket jag sa att jag skulle tycka var extremt jobbigt. Så det är inte därför det tilltalar mig mer, jag skulle helst se till att det blev en uppväxtplacering, men det vet man kanske inte förrän efter tid alla gånger. Jag vet dock några familjer som har barn som bor och kommer att stanna hos dom tills de är myndiga och det är något sådant jag helst skulle vilja.  Men som jag skrev så vill min man inte det heller så det är inte heller aktuellt just nu. 

• Anonym (barnlös)
    Snöflinga skrev 2013-11-09 22:01:36 följande:
    Nej, du är inte ensam i världen!
    Många hoppar ju över IVF och adopterar istället. Det är helt ok!
    Hade min man valt helt själv hade nog vi gjort det också.
    Jag hade också kunnat tänka mig det om inte adoptionsköerna hade varit så långa. Så nu blev det IVF först.

Står ni i adoptionskö nu istället?
    Nej det gör vi inte, som jag svarade någon annan så vill inte min man adoptera. Hur kommer det sig att din man hellre hade adopterat i första hand? (Du behöver inte svara om du inte vill!)

Jag måste säga att den här tråden har fått mig att fundera, reflektera och läsa på ännu mer om ivf och jag har en hel känslokarusell inombords.
  • Anonym (barnlös)
    Anonym (mm) skrev 2013-11-09 22:42:30 följande:
    Säger inte att man måste vilja göra IVF men hur katten kan man tycka att det inte är moraliskt. Det är kvinnans ägg och mannens spermier som man hjälper lite på traven. Om man är emot det så borde man ju vara emot att hjälpa kroppen och naturen i andra sammanhang oxå. Om det är moraliskt fel med IVF så borde det ju vara det med antibiotika, blodtransfusioner och en massa andra medicinska behandlingar som inte är naturliga oxå.

Man får självklart vara emot att göra en IVF  det är ju ett högst personligt val men att hävda att det är moraliskt fel tycker jag är att snesegla mer än lovligt. 

Och när det gäller att ett barn ska bli till genom kärlek så kan jag ju meddela att det krävs en otroligt stor kärlek både mellan mannen och kvinnan (eller de båda kvinnorna för den delen) och till det framtida barnet för att man ska ha en chans att orka genomföra en eller flera IVF. Ett IVF-barn kommer till av så oändligt mycket mer kärlek än många andra barn. 
    Sista stycker håller jag verkligen med om, tro inte något annat! Glad
    Moraliskt fel kanske var fel ordval och jag vet att det inte är riktigt rationellt när man ställer det i relation till övrig läkarvård. Vissa saker anser jag är att mixtra med naturen mer än andra men jag anser inte att det är fel överlag utan att det känns fel för mig, just nu. Tro mig, jag försöker själv att reda ut mina känslor. 
  • Thotis90
    Jorun skrev 2013-11-09 23:49:39 följande:
    Thotis: Jaha är man sekundärt barnlös om man varit gravid tidigare? Trodde man behövde ha ett barn sen innan för att klassas som det. Verkar konstigt. Om man gjort två aborter då?
    Jag har bara gjort en abort, så jag vet inte.
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (c)

Ibland behöver saker och ting mogna fram. Jag tror att det IVF kan vara som adoption för oss. Efter utredningen var adoption otänkbart, men efter att vi hade förlorat första barnet (IVF) i v 23 så var vi redo för att ställa oss i adoptionskön. Jag kände ingen glädje över att försöka bli gravid igen eftersom det fanns risk för upprepning. Däremot ville jag ha ett barn. Som ett ödets ironi så blev jag spontant gravid och då var det bara att hänga med och den gången gick det bra.

• Anonym (EA)
    Anonym (***) skrev 2013-11-09 20:40:00 följande:
    Så tragiskt det låter, är ditt liv inget värt om du inte får barn?
    Nej,100% bortkastat. Utan barn= inget liv,det enda jag velat i snart 27 år. Vill man ha barn så mycket som jag så gör man ALLT-man ger inte upp. Varför annars göra 16 IVF:er t.e.x? Eller 6 ÄD? Eller åka till Athen på immunilogibehandling? För att man vill ha en mening med sitt liv helt enkelt. De som redan anser att livet har en mening-det är dom som lika gärna kan leva utan barn. För dem är barn bara bonus-inte huvudsyftet med livet. Alternativet förbli utan barn finns inte för oss-vi är beredda gå hur långt som helst!
  • Limalie
    Anonym (EA) skrev 2013-11-10 15:26:29 följande:
    Nej,100% bortkastat. Utan barn= inget liv,det enda jag velat i snart 27 år. Vill man ha barn så mycket som jag så gör man ALLT-man ger inte upp. Varför annars göra 16 IVF:er t.e.x? Eller 6 ÄD? Eller åka till Athen på immunilogibehandling? För att man vill ha en mening med sitt liv helt enkelt. De som redan anser att livet har en mening-det är dom som lika gärna kan leva utan barn. För dem är barn bara bonus-inte huvudsyftet med livet. Alternativet förbli utan barn finns inte för oss-vi är beredda gå hur långt som helst!
    Adoption?
  • LängtansBlåaBlomma

Helt ärligt så tänker jag att det är mer fördelaktigt för mig för då kanske jag får snabbare hjälp om jag skulle behöva ivf. 

• Snöflinga
    Anonym (barnlös) skrev 2013-11-10 00:06:18 följande:
    Nej det gör vi inte, som jag svarade någon annan så vill inte min man adoptera. Hur kommer det sig att din man hellre hade adopterat i första hand? (Du behöver inte svara om du inte vill!)

Jag måste säga att den här tråden har fått mig att fundera, reflektera och läsa på ännu mer om ivf och jag har en hel känslokarusell inombords.
    Ok, ja man måste ju vara överens så är det ju. Tråkigt att han inte kan tänka den tanken.

För min man var det etiska tveksamheter. Just detta att man IVF har som mål att producera så många embryon som möjligt. För honom börjar livet vid befruktningsögonblicket och att det tå "kastas bort" en massa små människoliv kan han inte med.
    Vi var därför mycket noga med att se till att inga embryon skulle gå till spillo så att säga. I vår deal ingick att vi skulle göra frysförsök så länge vi hade embryon kvar i frysen helt enkelt.

Och helt ärligt så kan ju numera känna likadant. Jag tycker att det är hemskt att en massa blivande människoliv kastas bort så som de ofta gör inom IVF. Människor gör inte FET trots att de har en massa embryon i frysen utan gör nya IVF försök. Som om embryona inte var något värda.
    Det är knepigt tycker jag.

Själva processen däremot, att man för samman ägg och spermier utanför livmodern, har jag inga problem med.
  • Moolie

Jag känner som du. Både jag och min man är fullt fertila men han gjorde ett dumt val. Det har gjort att vi inte kan få barn naturligt.

Jag känner mig som en försökskanin och jag vill bara gråta... Men vill jag ha ett barn är det såhär vi får göra. Han vill om jag vill. Om jag inte vill så behöver jag inte.

För oss är det inte ens lönt att ens tänka tanken... Efter tre år utan preventivmedel, utan att ens tänka på ägglossningar och annat så vet jag att det inte ens är lönt att hoppas...

Nu ska vi hoppa på karusellen den 16 januari.

Svar på tråden Jag vill inte göra IVF!