Anonym (Nina) skrev 2013-11-09 21:39:04 följande:
Thotis, hoppas du inte tar illa upp. Men, varför har du sökt hjälp för din infertilitet när barn inte är så viktigt för dig? Känns som slöseri med tid och energi om man inte är intresserad av vidare hjälp.
Som motvikt till negativa kommentarer om hur onaturligt IVF är, vill jag skriva att det är en häftig upplevelse att vara med om när ens barn blir till helt från start. Man ser det redan när det är en pytteliten prick vid återföringen. Man vet också att embryot har sett fint ut i början. Det vet inte de som får barn naturligt och de får först se det vid KUB. IVFare får ju ett tidigt gravvul också.
Alla får inte biverkningar av mediciner och svinont efter ÄP. Jag gjorde 6 IVF innan jag lyckades få barn och kände aldrig av hormonerna. Görs ägguttaget av erfarna personer, som kan sin sak, så är det mindre smärta efteråt. Det är iaf min erfarenhet.
Om ens största dröm är att få barn, så gör man vad som krävs för att nå det. Att gå igenom IVF behandlingar med allt vad det innebär, kräver en viss psykisk styrka. Alla har väl inte kraften och om man lika gärna kan leva utan barn, så är det bättre att avstå.
Barn är viktigt, men jag är som sagt inte beredd att göra what ever it takes då det känns som att det är en för stor ansträngning. Det finns absolut inga garantier för att vi kommer att få barn vare sig vi gör insemination, IVF, donation och hela faderuttan. Det finns aldrig några garantier! Jag mår dåligt som det är över att vi inte har lyckats ännu och jag känner att jag bara skulle må ännu värre om vi gick ett steg längre.
Vi valde att genomgå en fertilitetsutredning för att se vilka chanser vi har, vare sig det är på naturlig väg eller ej, och vi har enligt läkarna goda chanser. Det var vad vi ville veta! Jag och sambon är överens om att vi vill att barnaskapandet skall vara på naturligt som möjligt och IVF känns inte naturligt för oss.
Det är klart att upplevelsen av IVF är olika för alla, men om jag skriker av smärta vid HSS-spolningen så kan jag bara tänka mig hur äggplock måste kännas. Vad gäller hormoner så mår jag extremt dåligt av hormonella preventivmedel och jag vill då inte utsätta mig för de hormonerna IVF innebär, även om de kanske skiljer sig en hel del (det vet jag ju inte eftersom jag inte har fått information om det).
Jag vill inte leva utan barn, men jag har inte det psyket att gå igenom IVF och därför vill jag (som det är nu) avstå från det. Jag skall inte behöva gå igenom någonting som jag inte känner mig redo för.