Vilken är bästa dieten?
Vilken är den bästa dieten? Går för tillfället på LCHF. Finns det någon simplare/bättre diet?
Vilken är den bästa dieten? Går för tillfället på LCHF. Finns det någon simplare/bättre diet?
Äta normala portioner av allt man brukar och träna. Enklare än så blir det inte. Går du inte ner av det så minska portionerna eller träna lite mer. Easypeacy!
Jaa! Är trött på att bojkotta vissa produkter. Det är sjukt jobbigt att planera middag och lunch.. Speciellt när man har lunchlåda. Skall lägga ner LCHF och äta normal mat i måttliga mängder! :D
När det gäller att hålla en diet för att gå ner i vikt så fungerar i princip alla, om man är tillräckligt konsekvent och uthållig. Dock är det inte säkert att alla dieter är särskilt hälsosamma. Det som brukar vara ett problem är sedan, när man nått sin målvikt. Hur äter man, hur lever man resten av livet för att inte återigen gå upp i vikt. Det gäller att hitta något som fungerar resten av livet och som också fungerar för hela familjen. För mig och min familj har vi sett att det är GI som fungerar bäst. Det är därför inte alls säkert att det fungerar för alla. Så TS, om LCHF fungerar för dig så är det bästa metoden. Jag är själv lite osäker när det gäller långtidseffekten av den dieten.
Melliamallia: Köp små tallrikar om du inte redan har det och ta en portion. På Apoteket finns måttsatser för att mäta upp en normal portion. Tänk efter om du äter något väldigt kaloririkt att man tar lite mindre men uteslut ingen mat är mitt tipps. Förbud brukar skapa besatthet.
Dieter är en quickfix!
Ät mindre, rör på dig mer, klart!
Dieter är en quickfix!
Ät mindre, rör på dig mer, klart!
Viktigast är ju vad du äter, mindre hur du rör dig. En kalori kanske inte alltid är en kalori. Åsikter som äta mindre röra sig mer, lagomt av allt osv tror jag kommer från människor som inte har någon större genetisk läggning för eller överätning och kanske aldrig ens har varit riktigt överviktiga förutom några trivselkilon här och där...
Uddeboa: Har man så grava problem med överätning att man inte klarar av att ta kontroll över det själv så ligger inte problemet i vilken diet man kör utan då behöver man hjälp att få en sund relation till mat. Har man ätstörningar ska man äta just normala portioner och inte utesluta något ur kosten.
Jag tror på att enbart äta hälsosam kost.
1. All mat från naturliga råvaror
2. Oförädlade kolhydrater i form av hela korn, baljväxter, rotfrukter, frukter och bär
3. 1-3g protein/kg kroppsvikt beroende på fysisk/ aktivitet. För att inte försura kroppen öka aktivitet dricka rikligt äta mer basisk föda samt extra tillskott av basiska aminosyror "histidin används tex. för att förebygga cancer" Aginin vidgar blodkärlen sänker blodtryck och mer näring till muskler.
4. Äta efter kaloribalans alla inkomster går till utgifter
5. Struktur att äta under regelbundna tider. Kroppen mår bra av att vara i balans
6. Antiinflammatorisk kost och anti age: Resveratrol, flavanoider, gula färgämnet i gurkmeja osv
7 osv osv ni kan läsa mer på min blogg: kostschema.blogspot.se
Största problemet är nog att de flesta inte vet vad en normal portion är och glömmer bort en hel del av det de äter under en dag. Ett tips är att väga allt man äter och att använda en kaloriräknare typ shapeup för att få in en känsla för vad som är normala mängder mat.