jenny7906 skrev 2013-02-15 22:35:47 följande:
Måste tillägga att när jag har pumpat mjölk (kan sparas i kyl 48h) så matar min sambo vår son med det ur kopp (medicinkopp). På detta sätt spar jag på mina brösvårtor plus att jag får sova över en amning då min sambo tar ett pass istället och matar honom. Nappflaska ska helst inte användas förrän amningen är i full gång då det är olika sugteknik för bröst och napp.
Jag sitter här med en 7-dagars bebis då jag är själv mitt i detta tragglande.
Vi köpte en tillmatningskopp (kallades ngt annat på apoteket, men så säger bb-personalen iaf) och det var MKT enklare än med medicinkopp:) Den är liksom lite avsmalnad som en pip åt ena hållet och har också doseringsstreck på sidan. Toppengrej! Medela är märket. Jag avlastade också med pumpning helt i två dygn, och sedan delvis i ytterligare två dygn - då läkte såren! Smörjde med Medelas Purelan (ren lanolion-kräm), den använder jag fortfarande dagtid. Var
supernoga med handhygienen, dvs sprita innan varje amning, så du inte får bakterier på vårtorna.
Vår son är tre veckor nu och vi har testat en gång, igår, att ge en portion ersättning på kvällen då han är i en tillväxtspurt och då jag är känslig så började det på en gång när intensivamningen började att bli tendenser till sår - så bvc uppmanade oss att göra så då han ändå ammar så bra och med rätt tag nu, så att jag får vila en amning och sova lite mer en gång på natten. Och det ger vi ju på flaska - Medelas Calma, som ska likna bröstet. Taget ser ju väldigt likt ut, plus at han måste jobba för att få ut ngt ur den. Än så länge, peppar peppar, verkar det inte ha ändrat just ngt med amningen iaf, jag ammar ju lätt iaf 8 ggr/dygn så...skulle han visa minsta tendens till att störas eller om min produktion minskar av det målet eller så, så avbryter vi det och gör ngt annat såklart. Är väldigt rädd om amningen, men sår och sömnbrist gör ju inga underverk för den heller så...
Lycka till med 7-dagarsbebben!! :) Jag tycker amningen har lossnat ordentligt typ nu, efter tre veckor, har visserligen tendenser till mjölkstockning, men får vara med och vara noga hela tiden så tror jag nog det reder sig...