• tess27

De gör jätte ont när jag ammar!

Hej. Jag fick en underbar liten prins i torsdags :)
    Allt har gått jätte bra och han äter, sover o skiter :)
    Men, de gör jätte ont när jag ammar!
    De gör så ont så jag nästan börjar gråta. Jag har silikon.
    Kan de va silikonet som kan orsaka smärtan el är de vanligt att det gör så ont??

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!
  • tess27

Detta är min andra pojk :) men de är tio år i mellan dom.

Jag kunde inte amma alls med första.

• Hannathu
    tess27 skrev 2013-02-05 12:13:53 följande:
    De börjar blir bättre i ena bröstet men de andra är fortfarande sten hård o knölig och så blöder bröst vårtan väldigt mycket.
    Dom sa att jag ska amma mycket för de skulle hjälpa att få ut knutarna i brösten.

Aj... Smörja med bröstmjölk och lanolin säger de ska vara bra.
    Jag smörjde med en salva som var gjord på bivax och olivolja som var väldigt mjukgörande, det tyckte jag hjälpte bättre.

att amma ofta gör bara att brösten producerar mer och då kan det bli ännu värre. Det viktiga är att man tömmer (så gott det går) antingen genom att amma eller kombinera med handmjölka/pumpa vid amningstillfällena det bästa är om du kan handmjölka för då får bröstvårtorna vila helt oxå.
    Vill minnas att jag hittade bra infofilmer på youtube hur man handmjölkar, det var lättare än jag trodde.

Lycka till!
  • SockerStinn

Håller helt med om att du ska handmjölka ur ordentligt. Gör du som jag först fick tipset tt amma ofta så ökar bara produktionen och problem med återkommande mjölkstokningar blir värre. Amma ett bröst flera ggr om det behövs för att tömma överflödet. Sen nästa. Det funkar nog inte direkt när du har mjölkstockningar, men gör det sen om du känner att de är på väg. just nu får du ist handmjölka ur så mycket som möjligt efteråt ist eftersom handmjölksning inte stimulerar produktionen på samma sätt. 

• Stjärnfall76

Så var det med mina tre första och jag klarade det inte länge. Med fyran bestämde jag först att inte prova ens. Sen ångrade jag mig och det är jag glad för. Fick jättebra hjälp på Bbc att få till hans sökteknik. Och tänk, när han sög rätt så gjorde det knappt ont alls och efter en vecka gjorde det inte det minsta inte. Jag hade snabbt åkt till en amningsmottagning och kollat gentekniken för jag tror det är där felet ligger. Fick tips sim jag inte fått med mina 3 första. Amningen fungerade jättebra med 4än och jag är så glad för det. Kram och lycka till

• Lily38

Finns en salva på apoteket som heter purelan.. Den är jättebra för ömma bröstvårtor :).. 

Jag fick mjölkstockning när sonen var 2 månader ungefär o jag ammade som vanligt ungefär men försökte varva ställningarna lite + att jag såg till att sonens haka låg mot det stockade området när han åt. Nu hade jag stopp på fler ställen men där det gick så gjorde jag så. Sen strök jag försiktigt med fingertopparna på stockningarna, in mot bröstvårtan, när jag ammade o även när jag duschade varmt. Läst att man inte ska massera. På en helg med mkt vila, dryck, mat o mkt gos med bebisen så mådde jag bra igen :)

• Lustigbulle

Jag fick sår precis i början, så sjukt ont. Låter som du ev kan ha fått mjölkstockning också i sig. Läs på Amningshjälpens hemsida är mitt hetaste tips, galet bra info! Man kan också ringa dem, har inte gjort det men lär ju vara bra det med. Jag fick iaf pumpa tills såren läkt, det tog bara två dygn men då hade jag "bara" ytliga sår - gör nog så ont! Under tiden koppmatade vi. Det var på BB detta sattes igång. Sedan började jag succesivt amma, först på natten en gång och sedan mer och mer de kommande dygnen Plötsligt lossnade allt.

Det som hjälpt mig:
    - noga med att bebbe ALLTID tar rätt tag, avbryt och börja om när det gör väldigt ont om det så ska ta tio försök - min pojk tar ibland om själv efter en stund och blir då lite ivrig och tar för litet, då pillar jag in ett finger i mungipan och så får han ta om!
    - låta bb-personalen och barnmorskan på återbesöket kolla och ge tips, kolla så att taget är ok och även hur du lägger till/barnets position för det är olika för olika mammor och barn, be om råd och verkligen göra precis som de säger
    - Purelankräm, i början efter varje amning (nu ett par ggr per dag) och att vara sjukt noga med handhygienen 
    -  Jag ammar ett bröst åt gången och låter honom äta tills han släpper själv och också att han får ligga och lura en stund för att se om han vill ha mer från samma sida - oftast vill han det, bara drabbas av paltkoma en stund:) Detta för att kroppen ska reglera mängden efter honom och att ett bröst får vila några timmar åt gången sas.

Nu har jag en viss överproduktion, som var rätt rejäl från det att mjölken rann till ordentligt två dygn efter förlossningen. Såren kom dock innan mjölken kom, jag hade förvisso bra med råmjölk men pojken föddes visst väldigt hungrig och amningssugen...överproduktion ökar risken för stockning, så mina tips kanske kan funka för dig med. 

• jenny7906

Mjölkpump för att avlasta vårtorna en amning emellanåt och en amningsnapp är det som hjälpte mig. Nu ser jag fram emot amningen igen istället för att bli gråtfärdig vid tanken på kommande smärta.

• Lustigbulle
    jenny7906 skrev 2013-02-13 23:45:37 följande:
    Mjölkpump för att avlasta vårtorna en amning emellanåt och en amningsnapp är det som hjälpte mig. Nu ser jag fram emot amningen igen istället för att bli gråtfärdig vid tanken på kommande smärta.
    Jag pumpade ett tag för att avlasta också, är toppen.
  • Lisa1976

oj oj oj vad jag hade ont de första dagarna. Grät!!! Sen skaffade jag amningsnapp och behandlade mina såriga vårtor med Bepanthen. Sen gör det ju skitont i brösten precis efter man fött. Tror inte det har med silikonet att göra. Men för guds skull köp amningsnapp!!!!!!!!!!

Son 0804 Dotter 1101
  • Mercurialis

Jag använde amningsnapp och har aldrig upplevt att det gör ont att amma.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • tess27

Hej. Tack för alla svar o tips.

Så fort mjölkstockningen släppte så slutade de göra ont.

Men tyvärr så försvann nästan all mjölk också :(

• jenny7906

Måste tillägga att när jag har pumpat mjölk (kan sparas i kyl 48h) så matar min sambo vår son med det ur kopp (medicinkopp). På detta sätt spar jag på mina brösvårtor plus att jag får sova över en amning då min sambo tar ett pass istället och matar honom. Nappflaska ska helst inte användas förrän amningen är i full gång då det är olika sugteknik för bröst och napp.
    Jag sitter här med en 7-dagars bebis då jag är själv mitt i detta tragglande.

• Lustigbulle
    jenny7906 skrev 2013-02-15 22:35:47 följande:
    Måste tillägga att när jag har pumpat mjölk (kan sparas i kyl 48h) så matar min sambo vår son med det ur kopp (medicinkopp). På detta sätt spar jag på mina brösvårtor plus att jag får sova över en amning då min sambo tar ett pass istället och matar honom. Nappflaska ska helst inte användas förrän amningen är i full gång då det är olika sugteknik för bröst och napp.
    Jag sitter här med en 7-dagars bebis då jag är själv mitt i detta tragglande.
    Vi köpte en tillmatningskopp (kallades ngt annat på apoteket, men så säger bb-personalen iaf) och det var MKT enklare än med medicinkopp:) Den är liksom lite avsmalnad som en pip åt ena hållet och har också doseringsstreck på sidan. Toppengrej! Medela är märket. Jag avlastade också med pumpning helt i två dygn, och sedan delvis i ytterligare två dygn - då läkte såren! Smörjde med Medelas Purelan (ren lanolion-kräm), den använder jag fortfarande dagtid. Var supernoga med handhygienen, dvs sprita innan varje amning, så du inte får bakterier på vårtorna.

Vår son är tre veckor nu och vi har testat en gång, igår, att ge en portion ersättning på kvällen då han är i en tillväxtspurt och då jag är känslig så började det på en gång när intensivamningen började att bli tendenser till sår - så bvc uppmanade oss att göra så då han ändå ammar så bra och med rätt tag nu, så att jag får vila en amning och sova lite mer en gång på natten. Och det ger vi ju på flaska - Medelas Calma, som ska likna bröstet. Taget ser ju väldigt likt ut, plus at han måste jobba för att få ut ngt ur den. Än så länge, peppar peppar, verkar det inte ha ändrat just ngt med amningen iaf, jag ammar ju lätt iaf 8 ggr/dygn så...skulle han visa minsta tendens till att störas eller om min produktion minskar av det målet eller så, så avbryter vi det och gör ngt annat såklart. Är väldigt rädd om amningen, men sår och sömnbrist gör ju inga underverk för den heller så...

Lycka till med 7-dagarsbebben!! :) Jag tycker amningen har lossnat ordentligt typ nu, efter tre veckor, har visserligen tendenser till mjölkstockning, men får vara med och vara noga hela tiden så tror jag nog det reder sig...
  • Lustigbulle

Amningsnapp verkar ju fö väldigt bra också, sålänge det inte stör...men kan man inte bara fortsätta använda det i sådana fall då lr? Har aldrig testat det, finns det nackdelar med att fortsätta använda det hela tiden liksom?

• jenny7906

Lustigbulle Tack för tipset på matningskopp! De vi använder fick vi m fr BB o dem ser ut som en vanlig medicinkopp m ska absolut kolla upp de du pratar om så det slipper bli så mkt spill. Nappflaskor som ska vara lite "svårsugna" har jag funderat på också, jag vill verkligen få amningen att fungera till varje pris.

• JazzKermit

Vi använde amningsnapp i två-tre månader, inga problem då skrutten inte kunde amma annars. Mitt tips är att kontakta amningsmottagningen, jag absolut inte lyckats utan dem!

• Lustigbulle
    JazzKermit skrev 2013-02-16 16:40:29 följande:
    Vi använde amningsnapp i två-tre månader, inga problem då skrutten inte kunde amma annars. Mitt tips är att kontakta amningsmottagningen, jag absolut inte lyckats utan dem!
    De är kalas där, träffade en syrra därifrån på bb-mottagningen på återbesöket efter förlossningen - hon jobbar 50/50 på båda, så vi kunde få lite extra proffstips på samma gång, jättebra! Tveka inte att ringa/besöka dem, för de kan heeelt andra grejer kan jag säga!!
Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!