• tess27

De gör jätte ont när jag ammar!

Hej. Jag fick en underbar liten prins i torsdags :)
    Allt har gått jätte bra och han äter, sover o skiter :)
    Men, de gör jätte ont när jag ammar!
    De gör så ont så jag nästan börjar gråta. Jag har silikon.
    Kan de va silikonet som kan orsaka smärtan el är de vanligt att det gör så ont??

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!
  • Themis

Vi fick amningsnapp redan på patienthotellet av BM och jag varvade med den. Ändå gjorde det ont så jag grät under amningen några hemska dagar under tredje veckan. Framförallt märker man att brösten är olika tycker jag, för det ena fick han mycket bättre (mindre skavsårsframkallande) grepp om än det andra.

Försök varva med amningsnapp om din bebis verkar "säker" på sitt ätande, och lufta brösten så mycket du kan för att minska risken för svamp och annat elände.

Efter hand som barnets mun växer till sig lite så passar det hela oftast bättre ihop, man ska bara orka stå ut  tills man kommer dit. Under femte veckan avvecklade jag amningsnappen, då var vi mer kompatibla och mina bröst hade läkt.

Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • Mandelsassa

Testa inte amningsnapp!!! Gjorde de misstaget själv, jätte jobbigt att vänja dem av amningsnappen sen. Du väljer själv men mitt råd är att inte ta amningsnapp. De tar typ 2veckor sen gör de inte ont mer. Smörj bröstvårtan efter varje amning med bröstmjölk, bephanten eller lanolin

• viseversa

Med barn nr 2 och 3 hade jag dock inte ont alls av amningen. Kroppen kanske var van vad vet jag?!

• Natulcien
    Mandelsassa skrev 2013-02-02 21:26:04 följande:
    Testa inte amningsnapp!!! Gjorde de misstaget själv, jätte jobbigt att vänja dem av amningsnappen sen. Du väljer själv men mitt råd är att inte ta amningsnapp. De tar typ 2veckor sen gör de inte ont mer. Smörj bröstvårtan efter varje amning med bröstmjölk, bephanten eller lanolin
    Det där är ju olika.
    För oss var det jättelätt att sluta med amningsnapp. Det var bara att ta av den en dag...och amma. Ingen avvänjning alls, bara att sluta.
    Men amningsnapparna var räddningen det ena bröstet blev så styvt att sonen inte fick tag och båda bröstvårtorna blev såriga.
  • SockerStinn

För mig gjorde det bara ont när taget var fel, fick rättat till det och sen gjorde det inget ot alls. Och det är vad jag har lärt mig; det gör bara ont om taget är fel (även lite) eller om man har fått svamp. Visst kan det pirra obehagligt och har man väl fått sår så gör det ju ont tills det läkt, men inte annat. Obestämd

• krompa

För mig funkade inte amningsnappen, däremot funkade det att smörja in bröstvårtorna med lanolinolja/bröstvårdskrämen bra. Jag blödde från bröstvårtorna i början när jag fått mina barn, men såren har läkt bättre och snabbare med krämen.
    Jag var först i vänkretsen att få barn, så tyvärr hant det gå några dagar  efter att jag hade fått första barnet innan jag fick höra om lanolinoljan av en bm.

• Celice29

Grattis till bebisen! För mig gjorde det också galen ont i början, trots att jag flera ggr bad BM visa mig och hjälpa mig. Jag vet inte om det var så att jag inte fick till det riktigt själv. Det onda ökade de första veckorna men sen vände det och blev bättre och bättre och till sist jättebra. För mig var lösningen att byta "grepp". Jag lade bebisen med fötterna åt "andra hållet", dvs under min arm. Bebisen låg alltså inte med benen i mitt knä utan under armen. Det kallas tvillinggreppet. Jag använde amningskudde som stöd för bebisen. På detta sätt belastades bröstvårtan på annat sätt och då började det småningom lätta! Om du vill kan du ju testa det! Lycka till!

• majsis08

åhh fy sjutton jag kommer iihåg den smärtan jag grät på bb...men de går över snart:)

• Bling1975

Gör det bara ont i själva bröstvårtan eller får du starka smärtor inne i bröstet som håller i sig även efter amningen? Jag hade båda. Det senare var en kraftig bakterieinfektion i mjölkgångarna. Tyvärr fick jag vänta för länge på hjälp så amningen hann haverera helt innan antibiotikan gjorde sitt. Jag spände mig så av smärtorna att det inte kom någon mjölk alls och dottern vande sig vid ersättning och flaska och ratade bröstet helt.

• tess27

Det gör ont i hela bröstet. O ena känns lite knöligt o dom är stenhårda vid vårtgården.

Tusen tack för alla svar o tips.

Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!