• tess27

De gör jätte ont när jag ammar!

Hej. Jag fick en underbar liten prins i torsdags :)
    Allt har gått jätte bra och han äter, sover o skiter :)
    Men, de gör jätte ont när jag ammar!
    De gör så ont så jag nästan börjar gråta. Jag har silikon.
    Kan de va silikonet som kan orsaka smärtan el är de vanligt att det gör så ont??

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!
  • Hannathu

Oj stackare.

Känner igen det så väl. Den första veckan var hemsk, hela brösten ömmade och det strålade lixom inifrån brösten när utdrivningsreflexen kom igång. Men det gav sig och när det väl gjorde det så gick det jättebra (även efter att ha ammat ca 10 minuter varje gång)

Fick mjölkstockning ett par gånger men det var inte samma smärta.

• HWR

Stackare TS!! Jag minns det så väl hur ONT det gjorde första tiden! Med andra barnet så satt jag och sparkade med fötterna under bordet så att jag slog i ovansidorna på fötterna...då gjorde det mest ont där istället, haha. Men det blir bättre :)
    Jag varvade med amningsnapp men efter en vecka eller två så försvann smärtan och det gick som en dans :) 

• SockerStinn
    tess27 skrev 2013-02-03 00:08:47 följande:
    Det gör ont i hela bröstet. O ena känns lite knöligt o dom är stenhårda vid vårtgården.

Tusen tack för alla svar o tips.
    Då har du mjölkstockning eller mjölkstockning å väg. Bra grepp är a och o. Att amma brösten tomma är nästa. Hur du gott om mjölk ska du inte vara rädd att amma två gånger på samma bröst för att amma tomt och minska mjölkmängden så du slipper smärta och mjölkstockning och bäbisen slipper magknip.
  • tess27

Jag va på åter kontrollen igår och hon kollade när jag ammade. Hon sa att jag hade kraftig mjölkstockning o jag ska ha massa värme o massera dom ofta.

Ja har mycket mjölk o han suger bra.

Försöker amma så mycket som möjligt och ofta.

Så nu hoppas vi de släpper snart.

• tess27

Jag va på åter kontrollen igår och hon kollade när jag ammade. Hon sa att jag hade kraftig mjölkstockning o jag ska ha massa värme o massera dom ofta.

• Hannathu
    tess27 skrev 2013-02-05 08:07:17 följande:

har du mjölkstockning ska du behandla brösten som du skulle göra med en inflammerad muskel som ändå används

Dvs värma innan (eller snarare ha yllevärmare i BHn) och kyla efteråt - det var det enda som funkade för mig och det var en jättebra kvinna på amningshjälpen som lärde mig det

Har du mycket mjölk och inte vill ha mer så amma inte oftare.
  • LadyViolette
    Mandelsassa skrev 2013-02-02 21:26:04 följande:
    Testa inte amningsnapp!!! Gjorde de misstaget själv, jätte jobbigt att vänja dem av amningsnappen sen. Du väljer själv men mitt råd är att inte ta amningsnapp. De tar typ 2veckor sen gör de inte ont mer. Smörj bröstvårtan efter varje amning med bröstmjölk, bephanten eller lanolin
    Fast det stämmer inte helt, det är väldigt individuellt. Jag ammade i 4 månader och hade ont hela tiden, fastän jag varit hos amningscentralen och allt såg bra ut och hon hade ett bra tag när hon åt.
  • tess27

De börjar blir bättre i ena bröstet men de andra är fortfarande sten hård o knölig och så blöder bröst vårtan väldigt mycket.

Dom sa att jag ska amma mycket för de skulle hjälpa att få ut knutarna i brösten.

• Mandelsassa

LadyViolette:
    Klart de är inviduellt hur länge man har ont, man kan bara dela med sig av sina erfaranheter o sen får folk skaffa sig en egen uppfattning. Så är det med allt här i livet

• vampyria2

Åh jag kommer än i dag 21 år senare ihåg hur förbaskat ont det gjorde i början med första barnet, blödde i från bröstvårtan tillslut...men efter några veckor gick det över och då var jag glad att jag var igenom det hela >.<

Men nu för tiden finns det ju amningsnappar som man kan försöka med, de ska visst vara ganska bra

Sen som någon annan sa, det är oftast "bara" första ungen som man får så där ont med  

Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!