De gör jätte ont när jag ammar!
Jag fick sår precis i början, så sjukt ont. Låter som du ev kan ha fått mjölkstockning också i sig. Läs på Amningshjälpens hemsida är mitt hetaste tips, galet bra info! Man kan också ringa dem, har inte gjort det men lär ju vara bra det med. Jag fick iaf pumpa tills såren läkt, det tog bara två dygn men då hade jag "bara" ytliga sår - gör nog så ont! Under tiden koppmatade vi. Det var på BB detta sattes igång. Sedan började jag succesivt amma, först på natten en gång och sedan mer och mer de kommande dygnen Plötsligt lossnade allt.
Det som hjälpt mig:
- noga med att bebbe ALLTID tar rätt tag, avbryt och börja om när det gör väldigt ont om det så ska ta tio försök - min pojk tar ibland om själv efter en stund och blir då lite ivrig och tar för litet, då pillar jag in ett finger i mungipan och så får han ta om!
- låta bb-personalen och barnmorskan på återbesöket kolla och ge tips, kolla så att taget är ok och även hur du lägger till/barnets position för det är olika för olika mammor och barn, be om råd och verkligen göra precis som de säger
- Purelankräm, i början efter varje amning (nu ett par ggr per dag) och att vara sjukt noga med handhygienen
- Jag ammar ett bröst åt gången och låter honom äta tills han släpper själv och också att han får ligga och lura en stund för att se om han vill ha mer från samma sida - oftast vill han det, bara drabbas av paltkoma en stund:) Detta för att kroppen ska reglera mängden efter honom och att ett bröst får vila några timmar åt gången sas.
Nu har jag en viss överproduktion, som var rätt rejäl från det att mjölken rann till ordentligt två dygn efter förlossningen. Såren kom dock innan mjölken kom, jag hade förvisso bra med råmjölk men pojken föddes visst väldigt hungrig och amningssugen...överproduktion ökar risken för stockning, så mina tips kanske kan funka för dig med.