Inlägg från: Lustigbulle |Visa alla inlägg
  • Lustigbulle

De gör jätte ont när jag ammar!

Jag fick sår precis i början, så sjukt ont. Låter som du ev kan ha fått mjölkstockning också i sig. Läs på Amningshjälpens hemsida är mitt hetaste tips, galet bra info! Man kan också ringa dem, har inte gjort det men lär ju vara bra det med. Jag fick iaf pumpa tills såren läkt, det tog bara två dygn men då hade jag "bara" ytliga sår - gör nog så ont! Under tiden koppmatade vi. Det var på BB detta sattes igång. Sedan började jag succesivt amma, först på natten en gång och sedan mer och mer de kommande dygnen Plötsligt lossnade allt.

Det som hjälpt mig:
    - noga med att bebbe ALLTID tar rätt tag, avbryt och börja om när det gör väldigt ont om det så ska ta tio försök - min pojk tar ibland om själv efter en stund och blir då lite ivrig och tar för litet, då pillar jag in ett finger i mungipan och så får han ta om!
    - låta bb-personalen och barnmorskan på återbesöket kolla och ge tips, kolla så att taget är ok och även hur du lägger till/barnets position för det är olika för olika mammor och barn, be om råd och verkligen göra precis som de säger
    - Purelankräm, i början efter varje amning (nu ett par ggr per dag) och att vara sjukt noga med handhygienen 
    -  Jag ammar ett bröst åt gången och låter honom äta tills han släpper själv och också att han får ligga och lura en stund för att se om han vill ha mer från samma sida - oftast vill han det, bara drabbas av paltkoma en stund:) Detta för att kroppen ska reglera mängden efter honom och att ett bröst får vila några timmar åt gången sas.

Nu har jag en viss överproduktion, som var rätt rejäl från det att mjölken rann till ordentligt två dygn efter förlossningen. Såren kom dock innan mjölken kom, jag hade förvisso bra med råmjölk men pojken föddes visst väldigt hungrig och amningssugen...överproduktion ökar risken för stockning, så mina tips kanske kan funka för dig med. 

• Lustigbulle
    jenny7906 skrev 2013-02-13 23:45:37 följande:
    Mjölkpump för att avlasta vårtorna en amning emellanåt och en amningsnapp är det som hjälpte mig. Nu ser jag fram emot amningen igen istället för att bli gråtfärdig vid tanken på kommande smärta.
    Jag pumpade ett tag för att avlasta också, är toppen.
  • Lustigbulle
    jenny7906 skrev 2013-02-15 22:35:47 följande:
    Måste tillägga att när jag har pumpat mjölk (kan sparas i kyl 48h) så matar min sambo vår son med det ur kopp (medicinkopp). På detta sätt spar jag på mina brösvårtor plus att jag får sova över en amning då min sambo tar ett pass istället och matar honom. Nappflaska ska helst inte användas förrän amningen är i full gång då det är olika sugteknik för bröst och napp.
    Jag sitter här med en 7-dagars bebis då jag är själv mitt i detta tragglande.
    Vi köpte en tillmatningskopp (kallades ngt annat på apoteket, men så säger bb-personalen iaf) och det var MKT enklare än med medicinkopp:) Den är liksom lite avsmalnad som en pip åt ena hållet och har också doseringsstreck på sidan. Toppengrej! Medela är märket. Jag avlastade också med pumpning helt i två dygn, och sedan delvis i ytterligare två dygn - då läkte såren! Smörjde med Medelas Purelan (ren lanolion-kräm), den använder jag fortfarande dagtid. Var supernoga med handhygienen, dvs sprita innan varje amning, så du inte får bakterier på vårtorna.

Vår son är tre veckor nu och vi har testat en gång, igår, att ge en portion ersättning på kvällen då han är i en tillväxtspurt och då jag är känslig så började det på en gång när intensivamningen började att bli tendenser till sår - så bvc uppmanade oss att göra så då han ändå ammar så bra och med rätt tag nu, så att jag får vila en amning och sova lite mer en gång på natten. Och det ger vi ju på flaska - Medelas Calma, som ska likna bröstet. Taget ser ju väldigt likt ut, plus at han måste jobba för att få ut ngt ur den. Än så länge, peppar peppar, verkar det inte ha ändrat just ngt med amningen iaf, jag ammar ju lätt iaf 8 ggr/dygn så...skulle han visa minsta tendens till att störas eller om min produktion minskar av det målet eller så, så avbryter vi det och gör ngt annat såklart. Är väldigt rädd om amningen, men sår och sömnbrist gör ju inga underverk för den heller så...

Lycka till med 7-dagarsbebben!! :) Jag tycker amningen har lossnat ordentligt typ nu, efter tre veckor, har visserligen tendenser till mjölkstockning, men får vara med och vara noga hela tiden så tror jag nog det reder sig...
  • Lustigbulle

Amningsnapp verkar ju fö väldigt bra också, sålänge det inte stör...men kan man inte bara fortsätta använda det i sådana fall då lr? Har aldrig testat det, finns det nackdelar med att fortsätta använda det hela tiden liksom?

• Lustigbulle
    JazzKermit skrev 2013-02-16 16:40:29 följande:
    Vi använde amningsnapp i två-tre månader, inga problem då skrutten inte kunde amma annars. Mitt tips är att kontakta amningsmottagningen, jag absolut inte lyckats utan dem!
    De är kalas där, träffade en syrra därifrån på bb-mottagningen på återbesöket efter förlossningen - hon jobbar 50/50 på båda, så vi kunde få lite extra proffstips på samma gång, jättebra! Tveka inte att ringa/besöka dem, för de kan heeelt andra grejer kan jag säga!!
Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!