Inlägg från: Hannathu |Visa alla inlägg
  • Hannathu

De gör jätte ont när jag ammar!

Oj stackare.

Känner igen det så väl. Den första veckan var hemsk, hela brösten ömmade och det strålade lixom inifrån brösten när utdrivningsreflexen kom igång. Men det gav sig och när det väl gjorde det så gick det jättebra (även efter att ha ammat ca 10 minuter varje gång)

Fick mjölkstockning ett par gånger men det var inte samma smärta.

• Hannathu
    tess27 skrev 2013-02-05 08:07:17 följande:
    Jag va på åter kontrollen igår och hon kollade när jag ammade. Hon sa att jag hade kraftig mjölkstockning o jag ska ha massa värme o massera dom ofta.
    Ja har mycket mjölk o han suger bra.
    Försöker amma så mycket som möjligt och ofta.
    Så nu hoppas vi de släpper snart.

har du mjölkstockning ska du behandla brösten som du skulle göra med en inflammerad muskel som ändå används

Dvs värma innan (eller snarare ha yllevärmare i BHn) och kyla efteråt - det var det enda som funkade för mig och det var en jättebra kvinna på amningshjälpen som lärde mig det

Har du mycket mjölk och inte vill ha mer så amma inte oftare.
  • Hannathu
    tess27 skrev 2013-02-05 12:13:53 följande:
    De börjar blir bättre i ena bröstet men de andra är fortfarande sten hård o knölig och så blöder bröst vårtan väldigt mycket.
    Dom sa att jag ska amma mycket för de skulle hjälpa att få ut knutarna i brösten.

Aj... Smörja med bröstmjölk och lanolin säger de ska vara bra.
    Jag smörjde med en salva som var gjord på bivax och olivolja som var väldigt mjukgörande, det tyckte jag hjälpte bättre.

att amma ofta gör bara att brösten producerar mer och då kan det bli ännu värre. Det viktiga är att man tömmer (så gott det går) antingen genom att amma eller kombinera med handmjölka/pumpa vid amningstillfällena det bästa är om du kan handmjölka för då får bröstvårtorna vila helt oxå.
    Vill minnas att jag hittade bra infofilmer på youtube hur man handmjölkar, det var lättare än jag trodde.

Lycka till!
Svar på tråden De gör jätte ont när jag ammar!