• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • Tirem

Tuffen

Jag hoppas inte du nyttjar samhällets tjänster, besöker restauranger, affärer eller liknande under skollov och liknande! Du anser ju att i stort sett ingen ska jobba denna tidpunkt för alla ska vara hemma med dina familjer. Att kräva att endas barnlösa ska jobba dessa tider är faktiskt, i mina ögon, diskriminerande mot de som är barnlösa.

Du har en dålig attityd och verkar enormt oempatisk i ditt sätt att skriva. Kom gärna ut ur din bubbla och lev i den riktiga världen bland oss andra som faktiskt måste jobba både kvällar, helger och röda dagar. Vi jobbar för att folk dom du som är lediga ska kunna t.ex. besöka en trevlig restaurang tillsammans med din man och barn.

• cloudberry79
    LinneaJosie skrev 2013-01-03 19:38:26 följande:

Men de flesta andra verksamheter inom omsorgen fungerar ju inte så, varför är förskolepersonalens ledighet viktigare än tex sjuksköterskornas?
    Vem som helst får inte göra sjuksköterskans arbete, men vem som helst (förutom den som förekommer i straffregistret) får arbeta inom barnomsorgen (som tillhör skola, inte vård!). Dessutom VILL ju föräldrar ha det så här, se bara här på FL där man föredrar outbildade framför förskollärare...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Jennie med ie

Bemöter enbart det här med att det ska finnas känd personal.... och som pedagog på förskola säger jag såhär: En rimlig "lägstanivå" bland dessa yngre barnen är att varje barn har en känd personal som jobbar, utifrån grundschemat och de inlämnade ledigheterna från barnens håll. Känd personal innebär för en del någon från den egna avdelningen (i synnerhet ett barn som är ganska nytt), medans det för en del kan vara någon från en annan avdelning, annan samarbetande förskola eller vikarie som tidigare arbetat där. Det ska man kunna förvänta sig. Men om denna kända personal finns där under _hela_ barnets vistelsetid, varje stund och varje timme, så är det en bonus och inget man under många omständigheter kan kräva...  Sen utöver det kan ju oförutsedda saker ske. Barnets ledighet kan ändras, personal kan bli sjuk o s v och då får man göra det bästa av det... Men att det i grunden finns en känd vuxen för alla barn varje dag (men kanske inte hela dagen), DET är rimligt att kunna förvänta sig.

• LinneaJosie
    cloudberry79 skrev 2013-01-03 22:10:43 följande:
    Vem som helst får inte göra sjuksköterskans arbete, men vem som helst (förutom den som förekommer i straffregistret) får arbeta inom barnomsorgen (som tillhör skola, inte vård!). Dessutom VILL ju föräldrar ha det så här, se bara här på FL där man föredrar outbildade framför förskollärare...
    (M)amma till V -07 och E -12

Ok, dåligt exempel. Ta mitt jobb på psyket, inte fasen kan vi sätta in bara vikarier i två veckor, har aldrig hänt. Och barnskötare finns väl fortfarande? Inte lika stor brist på dessa som på fsk-lärare. Dåligt av föräldrar iofs, att inte kräva en högre lägstanivå på kompetens än så. Tycker bara överlag att det är ett lustigt sätt att bedriva en verksamhet av en chef, att bevilja ledighet för hela den ordinarie personalstyrkan samtidigt.
  • Flickan och kråkan

Huruvida det är stressande eller inte beror väl på vad man har för jobb, och vilken ekonomisk situation man befinner sig i. Jag är lärare så nej, lov är ingen stressfaktor för oss. Jag valde inte att bli lärare för loven och eventuella barns skull - om skollov vore ett sådant enormt privilegium så skulle "alla" vilja bli lärare och som vi vet så är inte det riktigt fallet och många som varit i skolans värld länge söker efter annan sysselsättning - men självklart är det en fördel just som småbarnsförälder/förälder. Det tycker i alla fall jag. Sambon har svårt att vara hemma ett helt sommarlov med det jobb han har, däremot är det inget större problem för honom med jul och liknande.

• Mandelskorpan

Våra barn är små än så länge så vi har tagit föräldradagar. Kanske blir det mer stressande när den yngsta fyllt 8, då är det ju slut med den möjligheten.

• RöttÄrSött

LinneaJosie: säg dock att ni har patienter för fem skötare, då kan ni knappast ha åtta skötare det passet för att patienterna känner sig tryggare med de övriga tre. Lite svårt att jämföra yrken men de är principen.

Föräldrar ska få jobba och någon någorlunda känd personal ska finnas men det går inte att ha hela dagen mellan 630-1730.

Sedan kan jag bli grymt irriterad då föräldrar skriker sig blå för att den kända personalen börja nio eller blir förvånade över att de är enda barnen 639 och sedan lägger de om schemat så barnet inte behöver börja förrän nio. Kan man inte bestämma nio från början istället? Vi öppnade i mellandagarna 630 men barnen kom nio för föräldern bett mormor lämna - då det är få barn måste schemat stämma plus att jag tycker att man sätter de tider man behöver och inte bara de som är enklast. Det är bara krav på att vi förskollärare ska anpassa oss och erbjuda barnomsorg, men jag tycker att föräldrar ska ha vett nog att planera tiderna efter hur det blir enklast för alla parter.

• LinneaJosie
    RöttÄrSött skrev 2013-01-04 10:14:45 följande:
    LinneaJosie: säg dock att ni har patienter för fem skötare, då kan ni knappast ha åtta skötare det passet för att patienterna känner sig tryggare med de övriga tre. Lite svårt att jämföra yrken men de är principen. Föräldrar ska få jobba och någon någorlunda känd personal ska finnas men det går inte att ha hela dagen mellan 630-1730. Sedan kan jag bli grymt irriterad då föräldrar skriker sig blå för att den kända personalen börja nio eller blir förvånade över att de är enda barnen 639 och sedan lägger de om schemat så barnet inte behöver börja förrän nio. Kan man inte bestämma nio från början istället? Vi öppnade i mellandagarna 630 men barnen kom nio för föräldern bett mormor lämna - då det är få barn måste schemat stämma plus att jag tycker att man sätter de tider man behöver och inte bara de som är enklast. Det är bara krav på att vi förskollärare ska anpassa oss och erbjuda barnomsorg, men jag tycker att föräldrar ska ha vett nog att planera tiderna efter hur det blir enklast för alla parter.

Nej, absolut inte. Det har jag heller aldrig påstått eller föreslagit. Självklart är det bra om folk kan vara lediga, alla kan inte vara lediga samtidigt bara. Jag tycker inte att det är hela världen om det är okänd personal nån timma här och där, men de ska ha kompetens och det bör inte vara okänd personal hela lov.
  • RöttÄrSött

Ja då håller vi med varandra Var en diskussion här tidigare nämligen då den ordinarie började nio varav personen var upprörd över att barnet skulle vara med en ny på morgonen.

• hannis

Ja det var jag som inte ville ha okänd personal till min 2,5- åring. Är det så konstigt alltså? Han klarar inte att gå till dagis när det är helt okänd personal där och i år hade jag blivit lovad att det INTE skulle bli så de här två dagarna men det löftet bröts och den ordinarie personalen fick semester. Hade man från början talat om att mellan 7-9 har vi ingen personal som mitt barn känner så hade jag planerat mina arbetstider efter det. Nu tvingas vi föräldrar lämna in tider först innan vi vet hur personalläget ser ut.

• USA111

Ska starta eget parti vi ska in i riksdagen införa 22 veckors semester per år då kan man åka utomlands och va borta halva vintern

• Anonym
    USA111 skrev 2024-12-05 16:22:25 följande:

Ska starta eget parti vi ska in i riksdagen införa 22 veckors semester per år då kan man åka utomlands och va borta halva vintern

Lycka till med det.
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?