• Varför

Lider av IBS

Hallå

Har nyligen fått bekräftat att jag lider av IBS. Inte så där jättekul, men skönt att veta att det faktiskt är nåt fel och att man inte bara inbillade sig.

Tänkte höra om någon mer här har detta och hur era symptom var / är och vad ni har för mediciner och hur ni mår nu, bättre / sämre?

Själv äter jag vi-siblin en gång om dagen, BLÄÄÄ och så äter jag papaverin vid behov och har även börjat med Iberogast 20 droppar 3 gånger / dag.

Har ni ändrat om kosten? Skulle vara kul om det var några som ville skriva och dela med sig.

• Svar på tråden Lider av IBS
  • Elin 885
    Mammas V skrev 2012-11-08 10:04:18 följande:
    Jo..men läkaren sa IBS o att laktos kunde trigga..o ja har flera andra symtom som leder till ibs så ja tror ja prövar de först. eftersom de inte bara är gluten ja reagerat på utan även fil o så
    ok. ja pröva kan man ju alltid, men diagnosen IBS får man ju när ALLT annat är uteslutet, och i detta fall så är det ju inte det, eftersom man inte gjort alla tester.
  • Elin 885

fast å andra sidan så har de inte gjort det på mig heller fast jag skulle vilja så.

• Varför

janniiike: medicinen som jag äter regelbundet är vi-siblin. Det är ett pulver som jag blandar ut i ett glas vatten och det är inte alls gott. Finns att få på recept och det fungerar super för mig.

Tidigare sprang jag på toa minst 6 gånger per dag akut och det bara rann ur mig. Sedan jag började med pulvret så är jag normal i magen, går en gång per dag på toa och är inte längre orolig för att vara ute och handla eller åka buss.

Äter även Iberogast regelbundet, den har hjälpt mig med min ballongmage. Har varit så uppblåst men det är mycket  bättre nu.

• Mammas V

Nä de är nog inget de gör...kan mans kylla på nåt lättare så gör dom nog de :-/
    Har inte symtom för gluten, förutom värk i skelettet med de gäller ju IBS med...har som växtvärk ibland o fick aldrig nåt bra svar av läkare så gissar....hoppas...att de hänger ihop.
    Har ätit pannkaka nu..så är de nåt borde ja ju märka de nu...ja går inte ner i vikt o de gör tt alla läkare höjer på ögonbrynen....ja gick upp 30kg på 6 mån när ja va gravid, tappat 10 o sen går de inte o gå ner...så då ska de inte va nåt annat säger dom 

Viktor 08.05.19. Vilma 11.07.14
  • FannyBanny

Har haft ibs sen jag va 15 är 27 idag. Det enda som hjälpt mig så jag kan leva normalt är Loperamid/dimor. Värt o pröva. Utan dom blir jag sittande hemma. Kan äta allt med dom. Från att nästan inte kunna äta något.

• Elin 885
    FannyBanny skrev 2012-11-08 10:36:23 följande:
    Har haft ibs sen jag va 15 är 27 idag. Det enda som hjälpt mig så jag kan leva normalt är Loperamid/dimor. Värt o pröva. Utan dom blir jag sittande hemma. Kan äta allt med dom. Från att nästan inte kunna äta något.
    jo fast dimor och den andra funkar ju bara om man har lös mage inte om man har trög.
    dimor, imodium och dem är ju medel mot diaré.
  • Mammas V

Vad skönt o hitta nåt som funkar!

Ja är ju hård, vilket gör ont ibland men inte är nåt större problem..mitt problem är ju att ja får ont o mår illa av allt. 

• Mammas V

tror ni man vågar sig på suschi? de är ju nyttigt..

• Varför

Har du inga mediciner alls hemma? Känns ju som att du inte kan gå runt och tänka hela tiden att det kanske jag inte kan äta och så vidare.

Men att prova sig fram är vad jag vet, det enda sättet att komma fram till vad man klarar av att äta och inte. Sen kan det vara så att det går bra den här gången men inte nästa..... eller tvärtom..... det är svårt det här med Ibs.

Prova, så vet du till nästa gång.

• Elin 885
    Mammas V skrev 2012-11-09 14:57:52 följande:
    tror ni man vågar sig på suschi? de är ju nyttigt..
    jag äter massor med sushi =).
  • Mammas V

igår åt jag vanlig mat....hade inget ont i magen alls! enda skillnaden va att ja hade laktosfria mejerivaror...

däremot blev de chips idag....o ja är gasig o magen rör runt nu men ja försöker tröstäta mindre iaf... 

• FannyBanny
    Elin 885 skrev 2012-11-08 10:47:50 följande:
    jo fast dimor och den andra funkar ju bara om man har lös mage inte om man har trög.

dimor, imodium och dem är ju medel mot diaré.

Trodde du va som jag ;) ja d andra e ju värre om man ska få välja. När det e stopp. Vad säger läkaren, fått någon hjälp.
  • mamman i skogen
    Mammas V skrev 2012-11-08 10:31:47 följande:
    Nä de är nog inget de gör...kan mans kylla på nåt lättare så gör dom nog de :-/
    Har inte symtom för gluten, förutom värk i skelettet med de gäller ju IBS med...har som växtvärk ibland o fick aldrig nåt bra svar av läkare så gissar....hoppas...att de hänger ihop.
    Har ätit pannkaka nu..så är de nåt borde ja ju märka de nu...ja går inte ner i vikt o de gör tt alla läkare höjer på ögonbrynen....ja gick upp 30kg på 6 mån när ja va gravid, tappat 10 o sen går de inte o gå ner...så då ska de inte va nåt annat säger dom 
    Jag skulle seriöst fundera på att plocka bort gluten under ett par veckor. Att vara spannmålsfri brukar vara det första konceptet för IBS.

Ett hett lästips är boken brödberoende av William Davis. Det första kapitlet kan man läsa gratis här: www.kostdemokrati.se/optimal/files/2012/08/Davis-Br%C3%B6dberoende_sid-1-26.pdf
    William Davis finns även på FB under namnet wheatbelly där kan man få hjälp från andra och han har en glutenfri receptsida med mycket alternativ till den vanliga brödmaten.

Spannmål påverkar oss på många sätt, det innehåller tex protein som skadar oss på många sätt. Evolutionärt är spannmål ett relativt nytt livsmedel för oss och vi är dåligt anpassade att äta detta, tarmarna går sönder bokstavligt talat och vi skapar många av våra välfärdssjukdomar genom framförallt det morderna vetet.

Laktos kan också vara en bov, man får prova sig fram men det första som alla läkare borde göra är att be patienten utesluta spannmål under en månad för att se om det blir en förbättring.

Bröd/mjölmat är beroendeskapande och det kan vara överjävligt att sluta med abstinens men vill man veta och är redo att pröva så får man hålla ut efter en vecka brukar de värsta ha gått över och då har de flesta fått ett helt nytt liv. 

På hälsokost och apotekt finns det något som heter SPC-flakes som kan vara bra vid IBS. Det är hårdvalsat havre som man stör på tex filen på morgonen för lösa magar så binder det och för tröga magar hjälper fibrerna till.

Hoppas ni får ordning på magarna i tråden mitt bästa tips är att våga prova och hålla ut, det kan kännas drastiskt att utesluta ett livsmedel och inte kunna äta som andra men det är betydligt behagligare att slippa alla besvär och slippa fundera på vart närmsta toalett finns eller missa det sociala livet för att man aldrig vågar ge sig ut från hemmest trygga vrå med en räddande toalett. Det enda man har att förlora är ett par veckor av ett livsmedel och om det inte hjälper överhuvudtaget så kan man alltid gå tillbaks till att äta det igen eller plocka bort vidare och ta bort alla mjölkprodukter tex.. Som en liten "biverkning" av att bli spannmålsfri så tappar man ofta viktSkrattande 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Duoo

Min son på 19 har troligtvis IBS, eftersom läkaren inte hittar något annat fel :(
    Han fick reda på det häromdagen och har deppat sedan dess. Jag vet inte riktigt hur jag ska trösta, peppa honom...? 
    Han är annars en glad och sprallig kille och jag är rädd att han deppar och inte vågar ta sig ut, med rädsla för att han måste springa på toa. 
    Hur gör ni andra som har IBS, hur intalar ni er själva att sticka ut och ta den där löprundan i rädsla för att ni ska göra på er?
    Alla förslag tas emot...

Mvh En orolig mamma 

Svar på tråden Lider av IBS