Blev inlagd och grundigt besiktigad och konstaterades ha IBS. La om kosten för två år sedan till strikt vegan, och numer undviker jag snabba kolhydrater som pasta, ris, couscous, bröd osv, eftersom min mage reagerar på det direkt.
Just nu är jag inne i tvärtom-fasen (jag är antingen lös eller har förstoppning). Detta är det värsta jag någonsin varit med om. Det påminner väldigt mycket om menssmärtor (fast det på långa vägar inte är dags för mens), min mage är så svullen att jag ser gravid ut (och då sträcker sig svullnaden ända ner till underlivet), jag har kraftiga magkramper nattetid och på morgonen, men jag känner att tarmen i princip är full. Igår tog jag en liten dos laxermedel och det satte igång magen lite (gjorde samma sak i lördags, dock starkare, men ingenting hände då).
Förut, vid ägglossning, kunde jag få dessa magkramper akut. Besökte jag inte toa (för det resulterade i akut diarre), kunde jag svimma av smärtorna. Såfort jag gick på toa, mildrades kramperna avsevärt.
Nu vet jag inte alls vad som pågår.
Jag har psylliumfrön i min gröt (som jag äter ett par gånger om dagen), som ska fungera som ett naturligt laxermedel (blir geleaktigt runt fröet när det kommer i kontakt med vatten). Visst flyter det på lättare när man är hård, men nu är jag inne i en fas där det står helt still om jag inte tar till hjälp.
Äter ingen medicin.