• Varför

Lider av IBS

Hallå

Har nyligen fått bekräftat att jag lider av IBS. Inte så där jättekul, men skönt att veta att det faktiskt är nåt fel och att man inte bara inbillade sig.

Tänkte höra om någon mer här har detta och hur era symptom var / är och vad ni har för mediciner och hur ni mår nu, bättre / sämre?

Själv äter jag vi-siblin en gång om dagen, BLÄÄÄ och så äter jag papaverin vid behov och har även börjat med Iberogast 20 droppar 3 gånger / dag.

Har ni ändrat om kosten? Skulle vara kul om det var några som ville skriva och dela med sig.

• Svar på tråden Lider av IBS
  • Varför

Gluten och laktos har jag aldrig provat ta bort i kosten, däremot pasta och bönor. Känner att jag kan äta det mesta av det jag vill med medicin. Hur det skulle gå utan medicin vet jag inte, inget jag tänker prova på.

• Janniiike

Menar du då mediciner på recept eller receptfria från apoteket? Tänker på om de bara är dom man får på recept från läkaren som verkligen hjälper?

• deus ex machina

Blev inlagd och grundigt besiktigad och konstaterades ha IBS. La om kosten för två år sedan till strikt vegan, och numer undviker jag snabba kolhydrater som pasta, ris, couscous, bröd osv, eftersom min mage reagerar på det direkt.
    Just nu är jag inne i tvärtom-fasen (jag är antingen lös eller har förstoppning). Detta är det värsta jag någonsin varit med om. Det påminner väldigt mycket om menssmärtor (fast det på långa vägar inte är dags för mens), min mage är så svullen att jag ser gravid ut (och då sträcker sig svullnaden ända ner till underlivet), jag har kraftiga magkramper nattetid och på morgonen, men jag känner att tarmen i princip är full. Igår tog jag en liten dos laxermedel och det satte igång magen lite (gjorde samma sak i lördags, dock starkare, men ingenting hände då).
    Förut, vid ägglossning, kunde jag få dessa magkramper akut. Besökte jag inte toa (för det resulterade i akut diarre), kunde jag svimma av smärtorna. Såfort jag gick på toa, mildrades kramperna avsevärt.
    Nu vet jag inte alls vad som pågår.
    Jag har psylliumfrön i min gröt (som jag äter ett par gånger om dagen), som ska fungera som ett naturligt laxermedel (blir geleaktigt runt fröet när det kommer i kontakt med vatten). Visst flyter det på lättare när man är hård, men nu är jag inne i en fas där det står helt still om jag inte tar till hjälp.
    Äter ingen medicin.

• Elin 885
    Varför skrev 2012-11-07 21:42:47 följande:
    Gluten och laktos har jag aldrig provat ta bort i kosten, däremot pasta och bönor. Känner att jag kan äta det mesta av det jag vill med medicin. Hur det skulle gå utan medicin vet jag inte, inget jag tänker prova på.
    enligt alla tester som finns så tål jag laktos, men så fort jag äter något med laktos så slår hela magen bakut och det är diaré till tusen som gäller samt magont och illamående....så jag kör laktosfritt.
  • Elin 885
    Janniiike skrev 2012-11-07 22:54:29 följande:
    Menar du då mediciner på recept eller receptfria från apoteket? Tänker på om de bara är dom man får på recept från läkaren som verkligen hjälper?
    jag har dimor på recept, de finns att köpa receptfria med men det skulle bli tokdyrt.
    har även lunelax på recept som jag tar när det är stopp i systemet så att säga, den är också receptfri men jag får den på recept för att få ned kostnaden.
    hade inlaxol förut, både granulat och pulver, båda dem är iu grunden receptfria men jag fick på recept, jag fick panik när jag skulle ta dom och har nu som sagt lunelax istället.
  • Mammas V

Men ja har inte alls som er...om ja äter nåt så blir ja gasig, rapar o kan bli orolig i magen..men får inte akut diarre.. en helg åt ja massa skit o då dagen efter så satt ja på toa med kramper, kallsvettades o hade sjukt ont...

funderar på om man ska strunta i gluten o laktos nån månad men när ja läser om er så har ni de ju jätte jobbigt..ja har ju bara ont eller blir orolig...känns ju jätte dumt..är de verkligen ibs då? 

Viktor 08.05.19. Vilma 11.07.14
  • Elin 885
    Mammas V skrev 2012-11-08 09:18:57 följande:
    Men ja har inte alls som er...om ja äter nåt så blir ja gasig, rapar o kan bli orolig i magen..men får inte akut diarre.. en helg åt ja massa skit o då dagen efter så satt ja på toa med kramper, kallsvettades o hade sjukt ont...

funderar på om man ska strunta i gluten o laktos nån månad men när ja läser om er så har ni de ju jätte jobbigt..ja har ju bara ont eller blir orolig...känns ju jätte dumt..är de verkligen ibs då? 
    tycker du ska kolla om du ÄR allergisk mot gluten, min syster är det och hon var som du uppblåst i magen och hade ont i magen mycket.
  • Mammas V

åt fil o kanel till frulle o nu mår ja illa o ont i magen...lyckats gå på toa men känns ju som man alrig blir "färdig"

Viktor 08.05.19. Vilma 11.07.14
Svar på tråden Lider av IBS