• Varför

Lider av IBS

Hallå

Har nyligen fått bekräftat att jag lider av IBS. Inte så där jättekul, men skönt att veta att det faktiskt är nåt fel och att man inte bara inbillade sig.

Tänkte höra om någon mer här har detta och hur era symptom var / är och vad ni har för mediciner och hur ni mår nu, bättre / sämre?

Själv äter jag vi-siblin en gång om dagen, BLÄÄÄ och så äter jag papaverin vid behov och har även börjat med Iberogast 20 droppar 3 gånger / dag.

Har ni ändrat om kosten? Skulle vara kul om det var några som ville skriva och dela med sig.

• Svar på tråden Lider av IBS
  • Varför

linb; skönt att du nu mår så bra !!!

Själv har jag slutat med papaverin mot magkramp men är fortfarande lite orolig för att jag ska få ont. Men det verkar fungera väldigt bra. Annars äter jag vi-siblin varje morgon och det är inte gott. Pulver som jag tidigare blandade i fil, men det pulvret sväller så mycket väldigt fort, så det blev som att dricka / äta en tjock sörja. Inte alls roligt, så nu har jag lärt mig att blanda i ett halvt glas vatten, blunda och hälla i mig. Sedan dricker jag ett glas vatten och sen är det frukosten.

Men det pulvret vågar jag inte sluta med, är rädd att magen ska få för sig att strula med mig igen

• Elin 885

man bör få dagnosen av en läkare, det finns många andra tarmsjukdomar som ger samma sympton som ibs t ex chrons sjukdom.

• Mammas V

lunelax heter de ja! de är de ja ska äta varje dag men de går bara inte...fy va vidrigt de smakar.
    Hur kommer ni på vad de är ni inte tål m.m.? ja vet lixom inte vart ja ska börja

Nä inte en krona nånstans....vill plugga i augusti så försöker bara tänka fram mot de o om 3 månader kan ja få aktivitetstöd  

Viktor 08.05.19. Vilma 11.07.14
  • Elin 885
    Mammas V skrev 2012-11-07 17:19:42 följande:
    lunelax heter de ja! de är de ja ska äta varje dag men de går bara inte...fy va vidrigt de smakar.
    Hur kommer ni på vad de är ni inte tål m.m.? ja vet lixom inte vart ja ska börja

Nä inte en krona nånstans....vill plugga i augusti så försöker bara tänka fram mot de o om 3 månader kan ja få aktivitetstöd  
    när jag tar lunelax så blandar jag det med ett c-vitamibrus, och det funkar.
    jag ser det som medicin, vilket det också är, jg tar andra mediciner också dock i tablett- och kapselform på morgonen.

men som sagt har du trög mage, för har du lös mage så funkar inte lunelax, i alla fall inte på mig. då funkar dimor bättre. det finns ju även granulat från iolaxol som du strör på fil eller yoghurt och sväljer så istället. det kanske kan vara något? dem smakar igenting, men man får inte tugga.
  • Mammas V

De ska ja pröva! Ja ja har trög mage jag...
    har vart o handlat idag men ska köpa c-vitamin nästa gång o börja ta de. försöker ta mig tid o gå på toa ändå..

Hur tränar ni?? ja har ju lixom 30kg som ska bort o tränar inget....sitter bara hemma o deppar just nu
    läste att motion är a och o när man har IBS... 

• Varför

Det här med att veta vad man tål och inte tål är jättesvårt !! Jag har provat mig fram mycket och mestadels har jag fått ont i magen när jag äter fet mat eller godis. Det behöver inte betyda att jag får ont i magen varje gång jag äter något av det, men jag försöker undvika det så mycket som möjligt eftersom risken ändå finns.

Sen kan jag äta saker som är bra och som jag bör äta men ändå få ont i magen. I alla fall i början innan alla mediciner.

Finns mycket info på nätet du kan googla om Ibs-kost. Hjälpte mig mycket med att se vad som bör undvikas och vad som är bra.

• Elin 885
    Mammas V skrev 2012-11-07 17:29:28 följande:
    De ska ja pröva! Ja ja har trög mage jag...
    har vart o handlat idag men ska köpa c-vitamin nästa gång o börja ta de. försöker ta mig tid o gå på toa ändå..

Hur tränar ni?? ja har ju lixom 30kg som ska bort o tränar inget....sitter bara hemma o deppar just nu
    läste att motion är a och o när man har IBS... 
    jag tränar 4ggr i veckan =).
    två gympass och två konditionspass.

tänk på att för mycket c-vitamin är laxerande i alla fall för mig....så det inte blit explotion på toan :P.

inolaxol kan du få på recept också, det får jag och det kostar då ingenting. jag får tyvärr panik när jag ska svälja inolaxol just för att man inte får tugga och så, så jag använder lunelaxen istället. alla är vi olika och man får hitta det som funkar. =).
  • Mammas V

haha explosion på toa...men de kanske ja skulle behöva

ja vill med träna!  kolla en blogg nu o hon träna som bara den o käka pulver..va de nu är bra för..är de protein kanske? ja vill emd va sån...hur har man tid? vart har man barnen...haha fan va ja är lat.

har läst lite o idag har de gått bra faktiskt! 

• Elin 885
    Mammas V skrev 2012-11-07 19:14:49 följande:
    haha explosion på toa...men de kanske ja skulle behöva

ja vill med träna!  kolla en blogg nu o hon träna som bara den o käka pulver..va de nu är bra för..är de protein kanske? ja vill emd va sån...hur har man tid? vart har man barnen...haha fan va ja är lat.

har läst lite o idag har de gått bra faktiskt! 
    jag studerar på distans hemifrån på heltid och tränar innan lunch. har du någon som kan passa barnen om du tränar t ex efter middagen?
  • Mammas V

har barnen på dagis 9-14 tis-ons...men då går de inget pass ja vill...ja funderar på spinning. javill göra nåt som förbränner mycke har mailat simskolan o ska kolla upp de med..simmar inte bra men de lär ju en

ja hoppas komma igång så magen o allt löser sig automatiskt lixom.. 

Svar på tråden Lider av IBS