• Varför

Lider av IBS

Hallå

Har nyligen fått bekräftat att jag lider av IBS. Inte så där jättekul, men skönt att veta att det faktiskt är nåt fel och att man inte bara inbillade sig.

Tänkte höra om någon mer här har detta och hur era symptom var / är och vad ni har för mediciner och hur ni mår nu, bättre / sämre?

Själv äter jag vi-siblin en gång om dagen, BLÄÄÄ och så äter jag papaverin vid behov och har även börjat med Iberogast 20 droppar 3 gånger / dag.

Har ni ändrat om kosten? Skulle vara kul om det var några som ville skriva och dela med sig.

• Svar på tråden Lider av IBS
  • Varför

Har också märkt att fet mat förvärrar för magen, men jag tror också att nu när jag har ätit papaverin sedan innan sommaren och slutade med den för 2 veckor sedan och har inte haft några kramper i magen än.

Men du har nog rätt i det du skriver, stressen ökar på mycket.

Ska försöka följa rådet och varva ner lite.

Tack för att du delade med dig!!

• Varför

Jag har nog inte gjort så många undersökningar, tagit blodprov och andra sådana prover, lämnat avföringsprov och gjort en koloskopi. Inget av mina prover visade någonting så läkaren sa att med tanke på alla mina symptom som jag hade haft och att det blev bättre med medicin så konstaterade han Ibs.

Mina symptom började nu i maj med kramp i magen så jag nästan vek mig dubbel. Jag fick även springa på toa minst 6 gånger / dag och det bara rann ur mig. kramperna kom och gick nästan varje dag, jag åkte in till akuten två gånger för jag hade så ont.

Iberogast äter jag regelbundet och har märkt stor skillnad. Jag är inte alls lika svullen längre. Så det är något som jag rekomenderar att du börjar ta. Även om den är väldigt äcklig, så ska jag fortsätta ta den. Hellre ta äcklig medicin än att se konstant gravid ut......

Har inte läst så mycket om kosten för Ibs, utan har själv lärt mig att fet mat kan jag få väldigt ont i magen av. Samma sak med godis. Så det är ju bra, för då undviker jag sånt eftersom jag inte vill riskera att få ont.

• Varför

Det låter inte alls kul, du har mitt fulla stöd och förståelse för allt !!

Jag provade att köpa Iberogast, finns receptfritt på apoteket. Hjälper mot uppsvälld mage, illamående och magknip.

Jag har använt den regelbundet i 2-3 veckor nu och jag märkte stor skillnad efter bara några dagar. Jag har inte längre " ballongmagen " kvar, utan nu är det bara min vanliga stora mage........

Problemet med Iberogast är att det är 20 droppar man ska ta 3 gånger / dag och den smakar verkligen vidrigt !!! Men jag tänker så här att om den hjälper mig, så får den vara hur äcklig som helst, bara jag mår bra.

Om du har vikt du vill gå ner så är vi två om det. Jag har en annan tråd som heter nåt i stil med
    " Jag har mycket vikt att gå ner, nån som vill hänga på ? " nåt sånt heter den som rubrik. Skulle vara kul om du ville vara med där också !!!

Sen att du mår så dåligt som du gör, att allt känns hopplöst vet jag precis hur det är. Har själv varit i den situationen och varit riktigt deppig. På något sätt lyckades jag ta mig ur det, vet tyvärr inte riktigt hur, men jag hoppas verkligen att du ska må bättre !!!

Inga pengar från a-kassa? Annars är det soc,  jag gick själv dit när jag mådde som sämst, men hann inte få hjälp därifrån förrän jag fick jobb. Bara lite förslag, annars prata med en läkare om hur du mår.

• Varför

linb; skönt att du nu mår så bra !!!

Själv har jag slutat med papaverin mot magkramp men är fortfarande lite orolig för att jag ska få ont. Men det verkar fungera väldigt bra. Annars äter jag vi-siblin varje morgon och det är inte gott. Pulver som jag tidigare blandade i fil, men det pulvret sväller så mycket väldigt fort, så det blev som att dricka / äta en tjock sörja. Inte alls roligt, så nu har jag lärt mig att blanda i ett halvt glas vatten, blunda och hälla i mig. Sedan dricker jag ett glas vatten och sen är det frukosten.

Men det pulvret vågar jag inte sluta med, är rädd att magen ska få för sig att strula med mig igen

• Varför

Det här med att veta vad man tål och inte tål är jättesvårt !! Jag har provat mig fram mycket och mestadels har jag fått ont i magen när jag äter fet mat eller godis. Det behöver inte betyda att jag får ont i magen varje gång jag äter något av det, men jag försöker undvika det så mycket som möjligt eftersom risken ändå finns.

Sen kan jag äta saker som är bra och som jag bör äta men ändå få ont i magen. I alla fall i början innan alla mediciner.

Finns mycket info på nätet du kan googla om Ibs-kost. Hjälpte mig mycket med att se vad som bör undvikas och vad som är bra.

• Varför

Gluten och laktos har jag aldrig provat ta bort i kosten, däremot pasta och bönor. Känner att jag kan äta det mesta av det jag vill med medicin. Hur det skulle gå utan medicin vet jag inte, inget jag tänker prova på.

• Varför

janniiike: medicinen som jag äter regelbundet är vi-siblin. Det är ett pulver som jag blandar ut i ett glas vatten och det är inte alls gott. Finns att få på recept och det fungerar super för mig.

Tidigare sprang jag på toa minst 6 gånger per dag akut och det bara rann ur mig. Sedan jag började med pulvret så är jag normal i magen, går en gång per dag på toa och är inte längre orolig för att vara ute och handla eller åka buss.

Äter även Iberogast regelbundet, den har hjälpt mig med min ballongmage. Har varit så uppblåst men det är mycket  bättre nu.

• Varför

Har du inga mediciner alls hemma? Känns ju som att du inte kan gå runt och tänka hela tiden att det kanske jag inte kan äta och så vidare.

Men att prova sig fram är vad jag vet, det enda sättet att komma fram till vad man klarar av att äta och inte. Sen kan det vara så att det går bra den här gången men inte nästa..... eller tvärtom..... det är svårt det här med Ibs.

Prova, så vet du till nästa gång.

Svar på tråden Lider av IBS