• Varför

Lider av IBS

Hallå

Har nyligen fått bekräftat att jag lider av IBS. Inte så där jättekul, men skönt att veta att det faktiskt är nåt fel och att man inte bara inbillade sig.

Tänkte höra om någon mer här har detta och hur era symptom var / är och vad ni har för mediciner och hur ni mår nu, bättre / sämre?

Själv äter jag vi-siblin en gång om dagen, BLÄÄÄ och så äter jag papaverin vid behov och har även börjat med Iberogast 20 droppar 3 gånger / dag.

Har ni ändrat om kosten? Skulle vara kul om det var några som ville skriva och dela med sig.

• Svar på tråden Lider av IBS
  • melle90

Jag har haft min diagnos i tre år nu. Till en början åt jag både papaverin (utan verkan) och tryptizol. Tryptizolen hjälpte mot kramperna i magen men inte mot diarren osv. Nu har jag levt med det några år och det enda råd jag kan ge är att när du mår bra - mår magen bra. Så är det för mig.

Visst undviker jag i perioder en del mat som jag vet att jag blir dålig av, det är väldigt individuellt men jag kan bli jättedålig av t.ex. lök eller fet mat.

Under en period slutade jag äta både laktos och gluten. Jag har provat LCHF, en massa olika kostomläggningar. Men det jag har märkt är att när jag mår psykiskt och fysiskt bra och äter regelbundet samt inte är stressad. Då funkar jag nästan normalt och slipper uppsvälld mage och springa på toan 12 gånger om dagen. Nu kan jag faktiskt använda jeans utan att det gör ont.

Mitt råd (även om det inte känns som någon tröst) är att försöka slappna av och må bra, då kommer din mage också må bra. 

• Varför

Har också märkt att fet mat förvärrar för magen, men jag tror också att nu när jag har ätit papaverin sedan innan sommaren och slutade med den för 2 veckor sedan och har inte haft några kramper i magen än.

Men du har nog rätt i det du skriver, stressen ökar på mycket.

Ska försöka följa rådet och varva ner lite.

Tack för att du delade med dig!!

• Janniiike

Jag har inte en diagnos på Ibs men har läst mig till att det är det jag har. Tror även jag har dyspepsi som är typ likadant som ibs, bara att det sitter i magen och har symptom som illamånde, magknip och halsbränna m.m.
    Jag reagerar oftast på fet mat, grädde

• Janniiike

Och creme fraiche. Men när det är som sämst reagerar jag på ALLT. Då får jag springa till toab med magkramper efter varje måltid. Och det som triggar igång min ibs som mest är stress och nervositet. Jag tycker det hjälper att äta havregrynsgröt till frukost och dricka aktimell varje dag. Har precis börjat med iberogast men kan inte se några förändringar än då jag inte tatt den regelbundet. Tänkte fråga er vad ni behövt
    Gå igenom för undersökningar för att fastställa ibs?

• Varför

Jag har nog inte gjort så många undersökningar, tagit blodprov och andra sådana prover, lämnat avföringsprov och gjort en koloskopi. Inget av mina prover visade någonting så läkaren sa att med tanke på alla mina symptom som jag hade haft och att det blev bättre med medicin så konstaterade han Ibs.

Mina symptom började nu i maj med kramp i magen så jag nästan vek mig dubbel. Jag fick även springa på toa minst 6 gånger / dag och det bara rann ur mig. kramperna kom och gick nästan varje dag, jag åkte in till akuten två gånger för jag hade så ont.

Iberogast äter jag regelbundet och har märkt stor skillnad. Jag är inte alls lika svullen längre. Så det är något som jag rekomenderar att du börjar ta. Även om den är väldigt äcklig, så ska jag fortsätta ta den. Hellre ta äcklig medicin än att se konstant gravid ut......

Har inte läst så mycket om kosten för Ibs, utan har själv lärt mig att fet mat kan jag få väldigt ont i magen av. Samma sak med godis. Så det är ju bra, för då undviker jag sånt eftersom jag inte vill riskera att få ont.

• Janniiike

Okej. jag är nämligen livrädd för att gå o kolla upp så de verkligen inte är nått annat. Är jätte rädd att få göra just koloskopi och speciellt gastroskopi. Men känner mig så pass säker på att det är Ibs och dyspepsi så att jag håller mig ifrån doktorn. Haha. Men det är ett rent helvete de där, och många dagar blir väldigt jobbiga! Att bara åka till affären för mjölk gör mig ofta jätte rädd och nervös eftersom det kan hända att jag mår illa eller att jag får panik till toan. ( lider av extrem kräkfobi och där av rädsla för att må illa). Det är en riktig kraftansträgning att tvinga sig iväg på nått. Pga rädslan blir ju bara magen värre, och det slutar oftast med att jag skyndar mig där ifrån igen. Varje gång man ska nånstans måste jag förbereda mig genom att försöka "bajsa av sig" haha. I hopp om att slippa gå på toa nån annanstans. (funkar dock oftast inte, men gör en lite lugnare iaf). Ibs har jag lidit av från och till nu sen jag va ca 16 år, nu är jag 23. Sen jag fick barn för 1 år sen har det blivit värre än nånsin, Och på senare år har jag även fått mer besvär med illamående och magont än innan då de oftast bara var tarmarna som krampade. I alla fall.... Regelbunda måltider är jätte viktigt! Annars får man ont pga att magen blir tom ist. Äta varierat med mkt grönsaker, rotfrukter och frukt och dricka mkt vatten. Motion är jätte bra då de piggar upp tarmarna. Probiotika är Väldigt viktigt att få i sig om man har problem med magen och fibrer. Välj fullkornsprodukter istället för vanligt. :D

• Mammas V

Åh....underbara du som starta tråden!!
    Ja fick höra att ja har IBS för 2 veckor sedan....strunta totalt i de. O nu har ja vart gör dålig i 1 vecka.
    Äter nåt på L....men får inte ner de..sånt där äckelpulver med fibrer o har  papaverin vid behov som inte hjälper alls.
    Är uppsvullen, spydde i lördags o mår så jävla apa....o ja vet inte hur ja ska må bättre!!!!
    Får panik o när ja får panik så tröstäter ja...o ja har 30kg o gå ner

Känns helt hopplöst o ja bara grinar hela dagarna. Har blivit arbetslös o får inte en krona. är tjock o hatar allt nu... 

Viktor 08.05.19. Vilma 11.07.14
  • Varför

Det låter inte alls kul, du har mitt fulla stöd och förståelse för allt !!

Jag provade att köpa Iberogast, finns receptfritt på apoteket. Hjälper mot uppsvälld mage, illamående och magknip.

Jag har använt den regelbundet i 2-3 veckor nu och jag märkte stor skillnad efter bara några dagar. Jag har inte längre " ballongmagen " kvar, utan nu är det bara min vanliga stora mage........

Problemet med Iberogast är att det är 20 droppar man ska ta 3 gånger / dag och den smakar verkligen vidrigt !!! Men jag tänker så här att om den hjälper mig, så får den vara hur äcklig som helst, bara jag mår bra.

Om du har vikt du vill gå ner så är vi två om det. Jag har en annan tråd som heter nåt i stil med
    " Jag har mycket vikt att gå ner, nån som vill hänga på ? " nåt sånt heter den som rubrik. Skulle vara kul om du ville vara med där också !!!

Sen att du mår så dåligt som du gör, att allt känns hopplöst vet jag precis hur det är. Har själv varit i den situationen och varit riktigt deppig. På något sätt lyckades jag ta mig ur det, vet tyvärr inte riktigt hur, men jag hoppas verkligen att du ska må bättre !!!

Inga pengar från a-kassa? Annars är det soc,  jag gick själv dit när jag mådde som sämst, men hann inte få hjälp därifrån förrän jag fick jobb. Bara lite förslag, annars prata med en läkare om hur du mår.

• linb

Åh, fler med samma problem. Jag fick min diagnos för ungefär 1 1/2 år sedan efter att fått rejäla magknip och sedan i princip suttit fast på toaletten. Det som dock har hjälpt mig så in i Nordens bra är inolaxol, det finns både som pulver och granulat (typ småsten) - efter att ha försökt pina i mig pulvret så gick jag över på granulatet. Smakar typ ingenting och går mycket bättre att dricka, även om man behöver skölja munnen lite mer då man inte får ner allt "grus" i en klunk. Jag tog inolaxol 6 gånger om dagen i ungefär 1 månad och trappade sedan ner. Sedan ungefär 1 år sedan tar jag bara morgon och kväll och jag är nog bara dålig i magen 1 gång varannan månad kanske. Vid magknipet har jag omeprazol som jag i början tog 2 st på kvällen, i säkert ett halv år, nu har jag det bara när jag känner att symptomen är på väg - i mitt fall magknip. Då tar jag två omeprazol och 2 novalucol och om jag mot förmodan blir lös i magen så är det dimor som funkar kanoners. Alla dessa läkemedel finns receptfritt men blir betydligt mycket billigare om man lyckas få det utskrivet av en läkare. Dessa tabletter har varit min räddare och från att ha undvikit att gå på offentliga platser hindrar min IBS mig inte alls längre.

• Elin 885

har du trög eller lös mage eller både lite då och då?

jag har lös mage och tar 2-3 dimor om dagen, får ta upp till 8 st.

har även lunelax hemma om det blir stopp i systemet.

Svar på tråden Lider av IBS