Okej.
jag är nämligen livrädd för att gå o kolla upp så de verkligen inte är nått annat. Är jätte rädd att få göra just koloskopi och speciellt gastroskopi. Men känner mig så pass säker på att det är Ibs och dyspepsi så att jag håller mig ifrån doktorn. Haha. Men det är ett rent helvete de där, och många dagar blir väldigt jobbiga! Att bara åka till affären för mjölk gör mig ofta jätte rädd och nervös eftersom det kan hända att jag mår illa eller att jag får panik till toan. ( lider av extrem kräkfobi och där av rädsla för att må illa). Det är en riktig kraftansträgning att tvinga sig iväg på nått. Pga rädslan blir ju bara magen värre, och det slutar oftast med att jag skyndar mig där ifrån igen. Varje gång man ska nånstans måste jag förbereda mig genom att försöka "bajsa av sig" haha. I hopp om att slippa gå på toa nån annanstans. (funkar dock oftast inte, men gör en lite lugnare iaf). Ibs har jag lidit av från och till nu sen jag va ca 16 år, nu är jag 23. Sen jag fick barn för 1 år sen har det blivit värre än nånsin, Och på senare år har jag även fått mer besvär med illamående och magont än innan då de oftast bara var tarmarna som krampade. I alla fall.... Regelbunda måltider är jätte viktigt! Annars får man ont pga att magen blir tom ist. Äta varierat med mkt grönsaker, rotfrukter och frukt och dricka mkt vatten. Motion är jätte bra då de piggar upp tarmarna. Probiotika är Väldigt viktigt att få i sig om man har problem med magen och fibrer. Välj fullkornsprodukter istället för vanligt. :D