mandelblomma skrev 2013-02-19 08:20:31 följande:
har dina barn inga håltimmar?
Effektiva timmar hela dagarna?
I mina barns skolor där de inte haft läxor har alla erbjudits worskshops x antal timmar dagar.
Ex så har mattelärare funnits tillgängliga på x och y dagen.
Svenska och engelska a dagen osv.
Sonens skola började kl 8 varje morgon och slutade kl 15. Möjlighet till mer hjälp på skolan fanns efter kl 15 för de som så önskade och behövde och man gick dit i samråd med sin ordinera lärare i ämnet.
Jag har inte skjutit till så mycket tid hemma men min dotter som haft jättejättesvårt för matte har jag fixat extra hjälp till i form av privatlektioner då skolan inte räckt. Den räckte ändå mycket mycket bättre än de skolor som bara matade ut läxor hon inte förstod och sen grät hemma över.
Jag kan inte förklara bättre mer på nätet. Du verkar helt fastna i spåret att skolan måste innehålla traditionella läxor och jag delar inte din erfarenhet eller åsikt.
baserat på min egen erfarenhet och diskussioner med så många lärare som resonerar som jag här och har tagit till sig nya tankar och banor och i dag ser bättre resultat många gånger då de slutat ge traditionella läxor.
De möter ofta motstånd från föräldrar som anser att deras barn inte klarar skolan utan läxor. Men med en förklaring och diskussion så brukar de flesta föräldrar känna sig trygga i detta.
Att bedriva läxfritt eller fritt från traditionella läxor kräver dock en tro på det hela och en vilja att tänka utanför boxen.
Nej, den äldsta är 10 år håltimmar brukar komma först senare.
egetnligen måste jag erkänna att jag inte vet vad du menar med traditionella läxor. jag tycker läxor kan se väldigt olika ut. Läxan ska inte vara basen för undervisningen, utan för att befästa kunskaper. typ att man läser engelskan i skolan, men för att det ska sitta som berget kan man behöva sitta i lugn och ro utan bänkkompisar som ställer sig upp på bänken mm mm som förekommer i många klasser.
Läaxan ska hjälpa barnen att plugga. För du tror väl inte hellar att man tex kan läsa till läkare utan att studera hemma alls. Eller? Eller gå ut med alla MVG utan en enda pluggtimme hemma? jag förutsätter att du anser att ett visst mått av hemstudier/självstudier krävs för att klara svårare utbildningar och ett högre betyg.
Detta kan ju ske på frivillig basis. Att man pluggar för bättre betyg frivilligt och själv planerar. Men kag anser att läxan hjälper barn att se vad som behöver göras
Basen ska ske i skolan, men jag har svårt att se ett barn gå ut nian med alla MVG bara genom att vara i skolan.
Läxor kanske inte behövs, men självstudier behövs. Men att se vad som behöver göras utan tips i form av läxa tror jag inte att alla barn klarar.Då måste man jobba på andra sätt, med mål, långsiktiga och kortsiktiga. De flesta skolor idag jobbar inte så, läxfria eller inte.
Det finns mycket som skulle kunna utveckal skolan, bla är det så att man lär sig bäst om man läst igenom det läraren ska gå igenom först, och sedan ställer läraren frågor, istället för att berätta. men det är långt kvar till detta.
Att bara ta bort läxor idag, nu i alla skolor och stimmiga klasser är jag ganske säker på ger ett sämre resultat.
men jag är som sagt öppen för att det går, med mer resurser, och hjälp med eleverna för att planera och sätta upp mål mm.
Mina barns skola ligger långt från detta, de har bara lite läxor, varken målplanering eller workshops. Det ger dåliga elever. .