• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • mandelblomma
    Höghus skrev 2013-02-19 08:46:53 följande:
    Någonting har ju i alla fall gått oerhört fel när universitetslärare rapporterar om att läs- och skrivförmågan hos de nya studenterna de senaste decenniet blivit allt sämre liksom förmågan att studera självständigt utan en lärare hängande över axeln. Detta är alltså något som uppstått samtidigt som tanken på "läxfria skolor" spritt sig bland många grundskollärare och det här med fakta- och mängdträning alltmer ansetts som gammaldags och onödigt och bytts ut mot att barn ska "forska" (googla) om sånt de tycker är kul.
    det man ska komma i håg är att majoriteten av skolor HAR läxor i Sverige.
    Många gånger meningslösa utan tanke, bara för att.
    Och jag tror inte att rapporterna om sämre studieresultat, att svaret ligger att dessa elever haft läxfritt.
    Om det vore så enkelt kunde man ganska enkelt se en korrelation vilket ingen gjort ( mig veterligen)
    Däremot har ju skolorna ganska hårt rustats ner.
    Lärarna är i dag inte bara lärare utan kuratorer, skolsköterskor och andras uppgifter ligger på dem mer i dag än för några år sen.
    Att i det orka vara en engagerad utvecklande lärare kan vara nog så svårt och många eldsjälar lämnar skutan.
  • Höghus

mandelblomma: Läxorna är betydligt färre idag än tidigare. Men naturligtvis är det inte hela svaret. De saker du nämnde är också en del av problemet. Framförallt att lärare idag primärt inte längre ses som kulturarbetare och kunskapsförmedlare utan som socialarbetare som ska överbrygga alla skillnader och hantera allt ifrån mobbning till massiv pappersexercis.

• hammarhajen
    mandelblomma skrev 2013-02-19 08:53:29 följande:
    det man ska komma i håg är att majoriteten av skolor HAR läxor i Sverige.
    Många gånger meningslösa utan tanke, bara för att.
    Och jag tror inte att rapporterna om sämre studieresultat, att svaret ligger att dessa elever haft läxfritt.
    Om det vore så enkelt kunde man ganska enkelt se en korrelation vilket ingen gjort ( mig veterligen)
    Däremot har ju skolorna ganska hårt rustats ner.
    Lärarna är i dag inte bara lärare utan kuratorer, skolsköterskor och andras uppgifter ligger på dem mer i dag än för några år sen.
    Att i det orka vara en engagerad utvecklande lärare kan vara nog så svårt och många eldsjälar lämnar skutan.

Och många lärare orkar inte mer på grund av alla åsikter om skola och undervisning. Alla vet bäst, alla utom lärarna själva. Föräldrar som har barnen på läxfria skolor vet mer om läsutveckling än läsforkare, håhå jaja. Föräldrar vet mer än lärarnas arbetssituation än lärarna själva. Med sådan attityd i samhället är det tungt att orka jobba.

Du skriver ju själv att lärare ger läxor "utan tanke, bara för att" och det är ingen smickrande bild du porträtterar av lärare. Varför skulle lärare inte ha en tanke bakom sina läxor? Låt gå att alla läxor inte faller ut väl, men att hävda att det inte finns tanke och reflektion bakom känns rätt kränkande. I längden är det jättejobbigt att orka med arbetet när man möts av sådan misstro. Kanske är det också därför en del läxor är mindre välplanerade, eftersom lärarna fått lägga rätt mycket tid på att försvara sitt arbete mot föräldrar istället för att lägga tiden på planering av god undervisning...

Det finns oerhört mycket som behöver förbättras i skolans värld, men att lägga det på de enskilda lärarna känns både onyanserat och överlägset. Skolan behöver betydligt mer pengar, synen på kunskap behöver förändras, lärarutbildningarna ses över, den administrativa bördan lättas. Jag har exempelvis runt 300 kr per elev och termin att köpa ALLT material för. ALLT, från kartor till böcker, kritor, appar,lim, saxar, skrivhäften, intrräden på studiebesök och labbmaterial till NO-undervisningen. Jag VET hur jag skulle vilja genomföra min NO-undervisning, jag saknar inte kompetens eller vilja. Men det är en omöjlighet att utnyttja min kompetens fullt ut när NO-budgeten ligger på kanske 25 kr/elev och termin. Då tvingas jag till undervisning jag VET är mindre effektiv (exmpelvis föreläsa om växter istället för att planera växter). Jag gör alltså "fel" även i mina egna ögon, men jag saknar inte kompetensen att göra rätt. Jag saknar resurser. Att då få höra att man "bara kan effektivisera lite", det gör mig faktiskt ledsen.
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-19 10:27:44 följande:

Och många lärare orkar inte mer på grund av alla åsikter om skola och undervisning. Alla vet bäst, alla utom lärarna själva. Föräldrar som har barnen på läxfria skolor vet mer om läsutveckling än läsforkare, håhå jaja. Föräldrar vet mer än lärarnas arbetssituation än lärarna själva. Med sådan attityd i samhället är det tungt att orka jobba.

Du skriver ju själv att lärare ger läxor "utan tanke, bara för att" och det är ingen smickrande bild du porträtterar av lärare. Varför skulle lärare inte ha en tanke bakom sina läxor? Låt gå att alla läxor inte faller ut väl, men att hävda att det inte finns tanke och reflektion bakom känns rätt kränkande. I längden är det jättejobbigt att orka med arbetet när man möts av sådan misstro. Kanske är det också därför en del läxor är mindre välplanerade, eftersom lärarna fått lägga rätt mycket tid på att försvara sitt arbete mot föräldrar istället för att lägga tiden på planering av god undervisning...

Det finns oerhört mycket som behöver förbättras i skolans värld, men att lägga det på de enskilda lärarna känns både onyanserat och överlägset. Skolan behöver betydligt mer pengar, synen på kunskap behöver förändras, lärarutbildningarna ses över, den administrativa bördan lättas. Jag har exempelvis runt 300 kr per elev och termin att köpa ALLT material för. ALLT, från kartor till böcker, kritor, appar,lim, saxar, skrivhäften, intrräden på studiebesök och labbmaterial till NO-undervisningen. Jag VET hur jag skulle vilja genomföra min NO-undervisning, jag saknar inte kompetens eller vilja. Men det är en omöjlighet att utnyttja min kompetens fullt ut när NO-budgeten ligger på kanske 25 kr/elev och termin. Då tvingas jag till undervisning jag VET är mindre effektiv (exmpelvis föreläsa om växter istället för att planera växter). Jag gör alltså "fel" även i mina egna ögon, men jag saknar inte kompetensen att göra rätt. Jag saknar resurser. Att då få höra att man "bara kan effektivisera lite", det gör mig faktiskt ledsen.
    men missar du att jag har halva släkte i din bransch som även de har delade meningar om läxornas vara eller inte. Majoriteten emot läxor.
    Mycket av min åsikt kommer just FRÅN LÄRARE, vad de berättat för mig under åren.
    till och med påstående om läxor som är meningslösa eller snarare ogenomtänkta.
    och jag har aldrig sagt att alla läxor som ges av alla lärare är meningslösa utan tanke. Jag har sagt att majoriteten av läxor med fördel kan göras på workshops i skolan.

Jag har stor respekt för ditt yrke och er tunga situation.
    Att du känner dig kränkt av att jag också har åsikter i ämnet, trots att jag bara är en mamma utan pedagogisk utbildning säger tyvärr mer än dig än om mig.
    Men det jag faktiskt upplever baserat på vad du skriver här, är att du har väldigt svårt att ta till dig det andra skriver utan att gå i försvar fast ingen anklagat dig för någonting.

Jag har heller aldrig lagt problemen på enskilda lärare, var i hela friden har du fått det i från?
    Jag har heller aldrig sagt att DU kan effektivisera lite!?
    Jag har sagt att i de skolor jag valt till mina barn har möjligheten getts att bedriva undervisning ungefär som du beskriver att du skulle vilja, ex genom att faktiskt plantera växter ( som sen sålts på föräldradagar)
    Att du inte kan bedriva den undervisning du själv vill har inget med mitt val att göra. Du har uppenbarligen inte de möjligheterna på den skola du jobbar.
    Vem vet, kanske hade du haft det på mina barns friskolor utan läxor.

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-19 08:20:31 följande:
    har dina barn inga håltimmar?
    Effektiva timmar hela dagarna?
    I mina barns skolor där de inte haft läxor har alla erbjudits worskshops x antal timmar dagar.
    Ex så har mattelärare funnits tillgängliga på x och y dagen.
    Svenska och engelska a dagen osv.
    Sonens skola började kl 8 varje morgon och slutade kl 15. Möjlighet till mer hjälp på skolan fanns efter kl 15 för de som så önskade och behövde och man gick dit i samråd med sin ordinera lärare i ämnet.

Jag har inte skjutit till så mycket tid hemma men min dotter som haft jättejättesvårt för matte har jag fixat extra hjälp till i form av privatlektioner då skolan inte räckt. Den räckte ändå mycket mycket bättre än de skolor som bara matade ut läxor hon inte förstod och sen grät hemma över.

Jag kan inte förklara bättre mer på nätet. Du verkar helt fastna i spåret att skolan måste innehålla traditionella läxor och jag delar inte din erfarenhet eller åsikt.
    baserat på min egen erfarenhet och diskussioner med så många lärare som resonerar som jag här och har tagit till sig nya tankar och banor och i dag ser bättre resultat många gånger då de slutat ge traditionella läxor.
    De möter ofta motstånd från föräldrar som anser att deras barn inte klarar skolan utan läxor. Men med en förklaring och diskussion så brukar de flesta föräldrar känna sig trygga i detta.
    Att bedriva läxfritt eller fritt från traditionella läxor kräver dock en tro på det hela och en vilja att tänka utanför boxen.

Nej, den äldsta är 10 år håltimmar brukar komma först senare.

egetnligen måste jag erkänna att jag inte vet vad du menar med traditionella läxor. jag tycker läxor kan se väldigt olika ut. Läxan ska inte vara basen för undervisningen, utan för att befästa kunskaper. typ att man läser engelskan i skolan, men för att det ska sitta som berget kan man behöva sitta i lugn och ro utan bänkkompisar som ställer sig upp på bänken mm mm som förekommer i många klasser.

Läaxan ska hjälpa barnen att plugga. För du tror väl inte hellar att man tex kan läsa till läkare utan att studera hemma alls. Eller? Eller gå ut med alla MVG utan en enda pluggtimme hemma? jag förutsätter att du anser att ett visst mått av hemstudier/självstudier krävs för att klara svårare utbildningar och ett högre betyg.

Detta kan ju ske på frivillig basis. Att man pluggar för bättre betyg frivilligt och själv planerar. Men kag anser att läxan hjälper barn att se vad som behöver göras

Basen ska ske i skolan, men jag har svårt att se ett barn gå ut nian med alla MVG bara genom att vara i skolan.

Läxor kanske inte behövs, men självstudier behövs. Men att se vad som behöver göras utan tips i form av läxa tror jag inte att alla barn klarar.Då måste man jobba på andra sätt, med mål, långsiktiga och kortsiktiga. De flesta skolor idag jobbar inte så, läxfria eller inte.

Det finns mycket som skulle kunna utveckal skolan, bla är det så att man lär sig bäst om man läst igenom det läraren ska gå igenom först, och sedan ställer läraren frågor, istället för att berätta. men det är långt kvar till detta.

Att bara ta bort läxor idag, nu i alla skolor och stimmiga klasser är jag ganske säker på ger ett sämre resultat.

men jag är som sagt öppen för att det går, med mer resurser, och hjälp med eleverna för att planera och sätta upp mål mm.

Mina barns skola ligger långt från detta, de har bara lite läxor, varken målplanering eller workshops. Det ger dåliga elever.                  .       
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-19 18:15:17 följande:
    Nej, den äldsta är 10 år håltimmar brukar komma först senare.

egetnligen måste jag erkänna att jag inte vet vad du menar med traditionella läxor. jag tycker läxor kan se väldigt olika ut. Läxan ska inte vara basen för undervisningen, utan för att befästa kunskaper. typ att man läser engelskan i skolan, men för att det ska sitta som berget kan man behöva sitta i lugn och ro utan bänkkompisar som ställer sig upp på bänken mm mm som förekommer i många klasser.

Läaxan ska hjälpa barnen att plugga. För du tror väl inte hellar att man tex kan läsa till läkare utan att studera hemma alls. Eller? Eller gå ut med alla MVG utan en enda pluggtimme hemma? jag förutsätter att du anser att ett visst mått av hemstudier/självstudier krävs för att klara svårare utbildningar och ett högre betyg.

Detta kan ju ske på frivillig basis. Att man pluggar för bättre betyg frivilligt och själv planerar. Men kag anser att läxan hjälper barn att se vad som behöver göras

Basen ska ske i skolan, men jag har svårt att se ett barn gå ut nian med alla MVG bara genom att vara i skolan.

Läxor kanske inte behövs, men självstudier behövs. Men att se vad som behöver göras utan tips i form av läxa tror jag inte att alla barn klarar.Då måste man jobba på andra sätt, med mål, långsiktiga och kortsiktiga. De flesta skolor idag jobbar inte så, läxfria eller inte.

Det finns mycket som skulle kunna utveckal skolan, bla är det så att man lär sig bäst om man läst igenom det läraren ska gå igenom först, och sedan ställer läraren frågor, istället för att berätta. men det är långt kvar till detta.

Att bara ta bort läxor idag, nu i alla skolor och stimmiga klasser är jag ganske säker på ger ett sämre resultat.

men jag är som sagt öppen för att det går, med mer resurser, och hjälp med eleverna för att planera och sätta upp mål mm.

Mina barns skola ligger långt från detta, de har bara lite läxor, varken målplanering eller workshops. Det ger dåliga elever.                  .       
    självstudier ja, men de behöver inte göras just hemma utan med fördel där det finns pedagoger som kan hjälpa eleverna!
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-19 18:20:21 följande:
    självstudier ja, men de behöver inte göras just hemma utan med fördel där det finns pedagoger som kan hjälpa eleverna!

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-19 18:20:21 följande:

Ja, håller fullständigt med om att det bordet finnas personal i skolan så att man kan vara där. Eller hemma om man föredrar det.. på mina barns skola erbjuds läxhjälp ett per gånger i veckan, det är fritidspedagoger, 2 st på minst 40 barn. Känns helt meningslöst och bättre att sitta hemma
  • buggi

Nu hoppar jag in här utan att ha läst tråden och min personliga åsikt om läxor är att d är av ondo och kontraproduktiva. När vår dotter började få läxor och skolan blev för resultatinriktad slutade det med att hon läste det hon skulle, skrev det hon skulle och sen inte ville göra mer "skolsaker" öht. Vi pratade efter en termin med läraren som tog bort läxorna för henne helt, nu läser hon och skriver både dagbok och annat för fullt och utan press, och tar själv ansvar för sin akademsika utveckling genom att exv fråga angående klockan som hon inte har total koll på och har laddat ner en app för att lära sig den ordentligt.

Vi hade inga läxor under min skoltid förrän på högstadiet, och då endast engeslka och franska. Jag har lagt ner sååå många pluggtimmar på franskan (sträng fröken) och kan efter sex års studier inte ens beställa på franska. Helt bortkastad tid. Engeslkaläxorna gjorde jag aldrig eftersom jag hade lätt för engelska.

Kan tillägga att jag är läkare och har disputerat.

Kan också tillägga att, enligt min uppfattning, korrelationen mellan hur man lyckas i skolan och hur man lyckas i livet är i princip 0,0. Om man räknar lyckas i skolan = bra betyg, och lyckas i livet = självständigt vuxenliv med goda levnadsförhållanden.

Jag vill ha ett barn med lust att lära, god självkänsla som trivs med sitt liv och tar ansvar för sin påverkan på omgivningen.

• tixepower
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-05 20:52:32 följande:
    Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      
    Läxor fungerar inte för alla då många elever är bra på att lyssna och kommer ihåg det mesta dagen efter medan andra kan inte fokusera i klassen och kan behöva träna extra hemma. Det värsta är när läxor är onödig tvång, för då tappar unga motivationen.
  • Glad79

Det finns ingen vetenskaplig forskning som visar att läxor är bra för goda studieresultat.

• hammarhajen
    Glad79 skrev 2013-04-11 21:38:50 följande:
    Det finns ingen vetenskaplig forskning som visar att läxor är bra för goda studieresultat.
    Det finns inte heller någon vetenskaplig forskning som säger att lärande måste ske i en skolbyggnad. Tvärt om finns ju mängder med hela vuxenutbildningar som sker på distans - skulle de inte fungera alls eftersom hela upplägget bygger på "läxor"?

Däremot FINNS det massor med forskning som visar att den som läser mycket blir duktigare på att läsa. Det finns forskning som visar att automatisering av exempelvis talkamrater och multiplikationstabeller är till fördel i matematik. Och det finns mängder med exempel på hur fint det kan gå att läsa hemma (på landet, i bilden, på tåget, i hängmattan, hos farmor, i väntrummet) och hur bra också hemdatorn kan ladda upp samma matematikspel som datorn i klassrummet.

När man hänvisar till forskning om läxors vara eller inte vara måste man vara säker på VAD man egentligen forskat på. Är det en läskvart hemma för förstaklassaren eller en sida med kemiformler för sjundeklassaren? Att lämnas ensam med att förstå multiplikationstabellen, eller att nöta in den när man väl förstått? Det är liksom inte jämförbart, enda likheten är samlingsbegreppet "läxa" samt att det sker hemma. För som sagt - om "läxor" inte fungerar alls, då fungerar inte heller distansutbildningar för vuxna, inte heller vanliga högskoleutbildningar med hemstudier, ingen skulle klara körkortsteorin utan att sitta på körskolan...

Sedan säger jag inte att vi måste ha läxor. Men oavsett om vi har läxor eller inte kan vi inte ducka för det faktum att den som läser hemma UTÖVER skolarbetet, den kommer få en bättre läsförmåga än om han/hon bara läst i skolan. Den som tränar på multiplikationstabellerna tio minuter om dagen UTÖVER träningen i skolan, den kommer automatisera dem fortare än om han/hon bara tränat i skolan.
Svar på tråden Läxor för eller emot?