Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Läxor för eller emot?

SÅ bra!     

En av de vanligaste frågorna jag får om läxor är: ”Jag har hört att ni inte har läxor, stämmer det?” Mitt svar: ”Nej, det stämmer inte, men varför tycker du att läxor är viktiga?”. Jag brukar få fyra sorters reaktioner:

För att det behövs, det visar att ungarna jobbar, att det är ambitiöst och det behövs mer tid än den i skolan. -Helt orimligt att läxor behövas av detta skäl. Det skulle lika gärna kunna vara ett bevis på raka motsatsen, att så lite blir gjort i skolan att man måste jobba hemma. Om detta vore sant så spetsas situationen till ytterligare när det blir möjligt att betala för “läxhjälp” . -Intressant blogg om detta av Ann-Marie Körling, som så många gånger förr!
    Det är bra därför att man behöver träna disciplinen inför resten av livet. -Men vänta ett tag… resten av samhället verkar vara mer intresserat av att saker och ting blir gjorda med hög kvalitet och i tid. -Det borde väl i så fall vara ett tecken på ännu mer disciplin att få läxorna gjorda redan i skolan? Vaddå, det är ju självklart, det har man ju alltid haft i skolan!? -Nej, det är kanske inte så självklart, att något har funnits tidigare brukar inte vara ett bra argument för att det ska fortsätta finnas… Vi kan ju räkna upp en hel del saker som gjorts i skolan som inte görs idag, en del är till och med förbjudna, tack och lov. För att det gör att jag kan hänga med i vad mitt barn gör i skolan, jag känner mig kompetent när jag kan hjälpa till.Det argumentet verkar ju vara bra! Men då borde vi kanske kunna lösa detta på ännu bättre sätt?

Tänk om vi istället skulle utgå från att läxor finns till för att:

Föräldrar ska kunna känna sig delaktiga i sina barns skolgång För att barn och föräldrar ska göra något meningsfullt tillsammans som bidrar till utveckling i skolan Vara ett komplement till skolarbetet: -”Läxor” skulle kanske rentav kunna vara aktiviteter som med fördel inte görs i skolan?

DÅ öppnar sig helt nya möjligheter! ”Läxor” behöver inte vara ”skoluppgifter” ska göras hemma,”Läxor” kan då bli uppdrag, utmaningar och aktiviteter som skapar en känsla av delaktighet och ökar förståelsen för det som görs i skolan. Att gemensamt läsa tidningen 10 minuter varje dag, att gå och se en utställning, att hyra en film och prata om den, att lära sig livräddning. Listan på meningsfulla saker som föräldrar och barn kan göra tillsammans som samtidigt skulle bidra till fördjupad förståelse av det som görs i skolan borde vara oändlig, och rolig!

Att debattera läxors vara eller icke vara om det är Whattafs vi diskuterar känns inte så meningsfullt, låt oss istället lyfta fram fler exempel på en modern och funktionell definition av vad läxor kan vara. -Då blir det nämligen självklart ATT de behövs och väldigt mycket mer intressant HUR de ska se ut, det är en diskussion vi i Vittra gärna kastar oss in i!

vittrabloggen.wordpress.com/2012/09/05/laxor-whattaf/   

Jo jag är alltså emot som du kanske gissat Flört
  • mandelblomma

jag har själv haft barn i läxfria skolor och det behöver självklart inte betyda att ungarna slipper i från.
    Sonen på gymnasiet nu har faktiskt en större förståelse hur han ska lägga upp sina studier mot de som kommer från traditionella läxskolor!

• mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-16 10:33:25 följande:

Tror också det är bättre för de flesta barn med kortare skoldagar och lite mer läxor. Att få ta en paus och sen göra lite till framför att förlänga skoldagar massor. Lästräni gen kan ofta göras i sängen innan man somnar text, istället för när man redan är trött på skolan på eftermiddagen
    du förutsätter att alla har en socialt välfungerande familj där föräldrarna själva kan både läsa helt flytande och klarar matematik och andra ämnen.
    Eftersom forskning visat att läxor i sig på det traditionella sätt inte hjälper barnen så mycket kan man ifrågasätta nyttan
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-16 10:56:06 följande:

Hinner inte leta så mycket mer, men här visar det tex vikten av hemstudier:
    allastudier.se/artiklar/951-tjejerna-drar-ifr.../
    blir ganska meningslöst då det finns forskning som visar båda sidor/ åsikter.
    men visst kan jag klippa in några forskningsklipp som säger det motsatta av vad du anser  Flört
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2013-02-16 11:06:12 följande:
    blir ganska meningslöst då det finns forskning som visar båda sidor/ åsikter.
    men visst kan jag klippa in några forskningsklipp som säger det motsatta av vad du anser  Flört
    oj missade jag att skriva det.
    Sorry.
    Klart man blir bättre av att träna. men den träningen behöver inte vara i form av traditionella läxor efter skoldagens slut
  • mandelblomma
    ruthen skrev 2013-02-17 10:30:40 följande:
    Jag har en fråga till er som jobbar på lågstadiet: Hur mycket läxor ger ni till barn i åk 2 eller 3? Hur många läxor får de i veckan? Är det någon av er som ger läsläxa varje dag?

Vad skulle hända om man som ny lärare börjar skicka hem läxor varje dag? Skulle föräldrarna sparka bakut och börja ringa till rektorn då det verkar vara kutym i den svenska skolan att vi ska ha så lite läxor som möjligt? 
    vore det jag böt jag förmodligen skola om mina barn fick det så ;)
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-18 06:01:29 följande:

Det beror på vad det är för läxor. Övningsblad i matematik eller skrivläxor varje dag känns mycket, det är jag spontant tveksam till även om man kanske behöver se läxan för att kunna ha en åsikt egentligen. Att däremot läsa högt för en vuxen är en väldigt vanlig läxa som ofta ges varje dag, eller varje vardag då. Helt enkelt eftersom läsning varje dag är oerhört värdefullt för läsutvecklingen. För att bli bra på att läsa måste man läsa och de första åren utvecklas de flesta barnen bäst om de får läsa högt för någon som kan uppmuntra, peppa, hjälpa till med svåra ord, hjälpa till att förstå nya ord osv.

Hur stora skygglappar en del här i tråden än verkar ha, så är daglig läsning oerhört viktigt för läsutvecklingen och eftersom det är en praktisk omöjlighet att hinna med att läsa enskilt med varje barn i 10-20 minuter dagligen i skolan, så måste en del övning ske hemma.

De som hävdar att "det går lika bra att läsa i skolan" har ännu inte lyckats svara på hur 1-2 vuxna per barngrupp om 20 elever ska hinna få till ca 15 minuters lästräning per elev och dag. 15 minuter per elev innebär fem timmar om man har 20 elever. Så lång är inte en skoldag om man räknar bort raster och lunch. Och en del tid är barnen inte ens i klassrummet utan har idrott, slöjd och sådant. Föräldrarna i vår skola förstår när jag förklarar detta, de är intresserade av sina barns läsutveckling och ingen har ifrågasatt de läxor vi ger. 
    jag gissar att du hänvisar till mig om skygglappar?
    Eller inte men jag svarar ändå.
    Jag säger inte att jag har allas sanning. jag har min och vår.
    Mina barn har gått i traditionella skolor med läxor och sen böt vi till andra skolor där man inte anser att traditionella hemläxor fyller en vettig funktion.
    Att man aktivt kan ge barnen vad de behöver i skolan, extra läsning, mattehjälp etc.
    Mina barns studieresultat blev bättre i de skolorna och de har lärt sig en helt annan studieteknik mot då de serverades läxan på ett fat som under gråt och tandagnissel gjordes hemma med böcker som for genom rummet och smällar i dörren.
    Nu som stora ( 17 och 20 år) så ser jag i synnerhet på 17 åringen som går på gymnasiet att han i mycket större grad tar ansvar för sitt inlärande.
    Han vet hur man tar sig till målet utan att läraren talar om den exakta vägen.
    Han nyttjar ex alla de håltimmar som gymnasiet ofta har med att läsa där i stället för att fika med kompisarna och sen ta hem böckerna.
    Så jag känner verkligen inte att för att vi inte delar åsikt, att det är särskilt korrekt att mena att jag har skygglappar på.
    För tro mig, de slängde jag för många år sen.
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-18 19:19:40 följande:
    Läxfritt utan resurser skulle det stå. Tror du att läxfritt fungerar även utan extra resurser?
    jag tror på hela skolan som aktiv på ett mer medvetet sätt.
    Skolan kommer liksom inte undan då.
    kanske ligger hemligheten just där med de läxfria skolor som finns i dag?
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-18 19:18:05 följande:

Jag tror på dig sätt du faktiskt har hittat en fantastiska skola med massor av resurser. Och i en sådan skola är det möjligt att läxor inte behövs. Kanske..... för du säger ju dock att undervisningen inte räcker utan att du "skjuter" till hemma på frivillig basis. Varför detta är mer ok än läxor fördyra jag dock inte. Men om du tänker dig vanliga skolor, som är ganska resurssvaga. Vår skola erbjuder en läxhjälp där det är 40-45 barn och 2 vuxna.... är det ens lönt? I en sådan skola borde man ju inte minskat på läxorna också. Här låter man ju faktiskt barnen bli sämre. Eller tycker du att läxor även fungerar utan resurser
    nej faktiskt inte unika och inte ens en skola utan två.
    Mina barn har gått i två olika läxfria skolor.

Läxhjälp ( eller work shops som de ofta kallas) erbjuds i flera skolor med detta tänk.
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-18 21:01:10 följande:
    ... med "detta tänk" och resurser nog att genomföra detta tänk. Du missar hela tiden vår poäng att resurser saknas på många håll. I min skola skulle det inte gå, som det ser ut nu finns inte folk att frigöra till workshops eller läxhjälp. Enda möjligheten att få till det är att tvinga lärarna att arbeta ännu mer, vilket skulle kännas som ett direkt hån då vi alla har mer än fullt upp med de arbetsuppgifter vi redan har. Eller så kan man plocka folk från fritids, vilket innebär att man ska gå från att vara en vuxen på ca 20 barn till att vara en vuxen på 40 barn under den tid läxhjälpen pågår. Rimligt?

Jag vet att läxhjälp finns på många skolor och fungerar det är det ju bra. Men återigen: de resurserna finns inte överallt.  
    fast det var ett jäkla tjat att det inte går. jag tror att skolan inte vill tänka i nya banor. Klart som korvspad att det går, bevisligen görs ju så i flera skolor i landet och nej inga privata elitskolor! Flört
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-18 21:17:38 följande:

Ett sådant inlägg som bara gör en ledsen. Vadå "skolan kommer inte undan"?

Jag och mina kollegor är väldigt medvetna om hur vi skulle vilja jobba. Vi strävar ditåt idag, men både tid och resurser är ytterst begränsade och då tvingas man prioritera bort saker man inte vill prioritera bort, man tvingas till beslut man vet kommer leda till vissa negativa konsekvenser och man tvingas ibland välja ett annat arbetssätt än man egentligen önskar.

Det du föreslår i inlägg på inlägg här skulle ofelbart leda till en ökad arbetsbörda för lärarna om det genomfördes på min arbetsplats som just den ser ut. Om inte kommunen sköt till mer resurser. Och när folk tror att lärarna kan jobba ännu mer än de redan gör blir jag ledsen. Det är tungt att bli så misstrodd, att folk tror att barns försämrade kunskaper beror på att lärare inte vill eller kan. En rejält stor andel av alla lärare funderar på att lämna yrket eftersom arbetsbördan är så stor och eftersom det man vill göra med och för eleverna inte går att genomföra pga bristande reurser. Det är jättetungt att ha kunskap om hur man borde arbeta med en viss sak, men inte kunna göra det pga resursbrist och sedan få höra att man är inkompetent eftersom man "gör fel".

Det är inte skolan som ska sluta "komma undan", det är politiker och väljare som beslutar över skolans möjligheter som måste sluta "komma undan" och inse att bra utbildning kostar.   
    och ändå¨så leder den ju bevisligen inte till en ökad arbetsbörda på läxfria skolor. vad gör de som ni missar?
    Jag säger inte att ni ska jobba mer, utan smartare och på ett annat sätt. halva in familj är lärare så tro mig, jag vet hur ni sliter och jag vet också att frågan är delad i detta med läxa eller inte.
    Jag understryker ige, det är traditionella läxor jag i ifrågasätter.

Mina barns och andras läxfria skolor klarar ju bevisligen detta med befintliga resurser
  • mandelblomma

och att jag skrev " Ett sådant inlägg som bara gör en ledsen. Vadå "skolan kommer inte undan"? " var mer en replig på att du generaliserat att familjer som medvetet valt andra typer av skolor än de med traditionella läxor som bekväma eller att ha skygglappar....Obestämd

• mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-19 07:38:55 följande:

Men den extra kunskapen du skjuter till hemma..... Vad med den, är den värdelös? Det kunde ju lika gärna varit en läxa från läraren så att alla barn fick möjlighet att få det, och inte bara föräldrar som ser behovet. Som du. Om du ändå tänker att vissa läxor ger bra träning och inte rakt av sågar alla lärare som inkompetenta att ge bra läxor, så måste ju den tiden den extra undervisningen tar läggas på skoldagen. Det måste du ju hålla med om i alla fall. Om barnen behöver träna en kvart på tabellen utöver det som hinns på skoltid, och man inte ska ha läxor, så måste ju skoldagen förlängas med den kvarten. Likaså läskvarten. Där behövs ju tom en vuxen bara med. Detta kostar ju pengar, alt att man tar bort någon annan undervisning... Du måste ju se detta samband. Och att det kostar pengar och inte alla kommuner vill skjuta till dessa pengar. Då måste ju arbetet göras hemma. Eller inte alls, vilket ger sämre läsare.
    har dina barn inga håltimmar?
    Effektiva timmar hela dagarna?
    I mina barns skolor där de inte haft läxor har alla erbjudits worskshops x antal timmar dagar.
    Ex så har mattelärare funnits tillgängliga på x och y dagen.
    Svenska och engelska a dagen osv.
    Sonens skola började kl 8 varje morgon och slutade kl 15. Möjlighet till mer hjälp på skolan fanns efter kl 15 för de som så önskade och behövde och man gick dit i samråd med sin ordinera lärare i ämnet.

Jag har inte skjutit till så mycket tid hemma men min dotter som haft jättejättesvårt för matte har jag fixat extra hjälp till i form av privatlektioner då skolan inte räckt. Den räckte ändå mycket mycket bättre än de skolor som bara matade ut läxor hon inte förstod och sen grät hemma över.

Jag kan inte förklara bättre mer på nätet. Du verkar helt fastna i spåret att skolan måste innehålla traditionella läxor och jag delar inte din erfarenhet eller åsikt.
    baserat på min egen erfarenhet och diskussioner med så många lärare som resonerar som jag här och har tagit till sig nya tankar och banor och i dag ser bättre resultat många gånger då de slutat ge traditionella läxor.
    De möter ofta motstånd från föräldrar som anser att deras barn inte klarar skolan utan läxor. Men med en förklaring och diskussion så brukar de flesta föräldrar känna sig trygga i detta.
    Att bedriva läxfritt eller fritt från traditionella läxor kräver dock en tro på det hela och en vilja att tänka utanför boxen.

• mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-19 08:28:27 följande:

Alla skolor och kommuner har inte samma ekonomiska utrymme. Det ser rätt olika ut, så de "befintliga resurserna" varierar kraftigt. De läxfria skolorna kanske helt enkelt har mer pengar per elev att röra sig med, ligger i kommuner som satsar på specialpedagoger och skolhälsovård, eller har lägre lokalhyra (=mer pengar till lärare), avlönar sin personal sämre, har färre elever med socialt trasslig bakgrund...

Skolekonomi är inte så enkelt. Vet skolor i min kommun som betalar motsvarande en heltidstjänst (läxhjälpen!!!) per år i hyra för lokaler som skolorna inte vill ha och inte kan utnyttja (som mögliga lokaler, källare utan nödutgångar och fönster). De hundratusentals kronorna tas från den enskilda skolans budget, inte från kommunens allmänna som man kan tro. 

Har man 50 vuxna anställda på en skola får man ju lätt en heltid till om man låter bli att höja lönerna för de 50 anställda med en tusenlapp. Men hur långt ska lärare sänka sig lönemässigt jämfört med övrig befolkning? Skolan som har snittlönen 26.000 har så klart andra möjligheter att erbjuda läxhjälp än skolan som har snittlönen 28.000, men är det rimligt att lärarna ska betala för läxhjälpen ur egen ficka? 
    utan att gå in på detaljer kan jag bara säga att de skolor och lärare jag känner till - min egen bror på högstadiet ex som har en oerhört socialt tung skola och år efter år för pris/utses av lärare och föräldrar som årets engagerade lärare som på något magiskt sätt utan läxor får ungarna som knappt vill gå till skolan att engagera sig  och göra sitt yttersta. hans elever har analfabeter till föräldrar, ensamstående som jobbar skift varvat med vanliga svenssons.
    Min bror jobbar inte i någon läxfri friskola men ger själv inga läxor. Han har fått försvara sitt arbetssätt för kollegor, men märkligt nog Flört har hans elever bättre resultat i skolan än andra i snitt.
    Mina barns friskolor som är läxfritt, har i synnerhet den ena kö till sin skola. Lärarna tjänar mer än vad kommun gör och skolan har nybyggda fräscha lokaler.

Precis som inom andra områden kan jag inte säga vad som gör att a skolan går plus mot b skolan. Vården är likadan.
    Kanske ligger hemligheten i att de tänker utanför boxen och har ett stöd och engagemang som skolor som bara trallar på som de alltid gjort inte har.
  • mandelblomma
    Höghus skrev 2013-02-19 08:46:53 följande:
    Någonting har ju i alla fall gått oerhört fel när universitetslärare rapporterar om att läs- och skrivförmågan hos de nya studenterna de senaste decenniet blivit allt sämre liksom förmågan att studera självständigt utan en lärare hängande över axeln. Detta är alltså något som uppstått samtidigt som tanken på "läxfria skolor" spritt sig bland många grundskollärare och det här med fakta- och mängdträning alltmer ansetts som gammaldags och onödigt och bytts ut mot att barn ska "forska" (googla) om sånt de tycker är kul.
    det man ska komma i håg är att majoriteten av skolor HAR läxor i Sverige.
    Många gånger meningslösa utan tanke, bara för att.
    Och jag tror inte att rapporterna om sämre studieresultat, att svaret ligger att dessa elever haft läxfritt.
    Om det vore så enkelt kunde man ganska enkelt se en korrelation vilket ingen gjort ( mig veterligen)
    Däremot har ju skolorna ganska hårt rustats ner.
    Lärarna är i dag inte bara lärare utan kuratorer, skolsköterskor och andras uppgifter ligger på dem mer i dag än för några år sen.
    Att i det orka vara en engagerad utvecklande lärare kan vara nog så svårt och många eldsjälar lämnar skutan.
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-19 10:27:44 följande:

Och många lärare orkar inte mer på grund av alla åsikter om skola och undervisning. Alla vet bäst, alla utom lärarna själva. Föräldrar som har barnen på läxfria skolor vet mer om läsutveckling än läsforkare, håhå jaja. Föräldrar vet mer än lärarnas arbetssituation än lärarna själva. Med sådan attityd i samhället är det tungt att orka jobba.

Du skriver ju själv att lärare ger läxor "utan tanke, bara för att" och det är ingen smickrande bild du porträtterar av lärare. Varför skulle lärare inte ha en tanke bakom sina läxor? Låt gå att alla läxor inte faller ut väl, men att hävda att det inte finns tanke och reflektion bakom känns rätt kränkande. I längden är det jättejobbigt att orka med arbetet när man möts av sådan misstro. Kanske är det också därför en del läxor är mindre välplanerade, eftersom lärarna fått lägga rätt mycket tid på att försvara sitt arbete mot föräldrar istället för att lägga tiden på planering av god undervisning...

Det finns oerhört mycket som behöver förbättras i skolans värld, men att lägga det på de enskilda lärarna känns både onyanserat och överlägset. Skolan behöver betydligt mer pengar, synen på kunskap behöver förändras, lärarutbildningarna ses över, den administrativa bördan lättas. Jag har exempelvis runt 300 kr per elev och termin att köpa ALLT material för. ALLT, från kartor till böcker, kritor, appar,lim, saxar, skrivhäften, intrräden på studiebesök och labbmaterial till NO-undervisningen. Jag VET hur jag skulle vilja genomföra min NO-undervisning, jag saknar inte kompetens eller vilja. Men det är en omöjlighet att utnyttja min kompetens fullt ut när NO-budgeten ligger på kanske 25 kr/elev och termin. Då tvingas jag till undervisning jag VET är mindre effektiv (exmpelvis föreläsa om växter istället för att planera växter). Jag gör alltså "fel" även i mina egna ögon, men jag saknar inte kompetensen att göra rätt. Jag saknar resurser. Att då få höra att man "bara kan effektivisera lite", det gör mig faktiskt ledsen.
    men missar du att jag har halva släkte i din bransch som även de har delade meningar om läxornas vara eller inte. Majoriteten emot läxor.
    Mycket av min åsikt kommer just FRÅN LÄRARE, vad de berättat för mig under åren.
    till och med påstående om läxor som är meningslösa eller snarare ogenomtänkta.
    och jag har aldrig sagt att alla läxor som ges av alla lärare är meningslösa utan tanke. Jag har sagt att majoriteten av läxor med fördel kan göras på workshops i skolan.

Jag har stor respekt för ditt yrke och er tunga situation.
    Att du känner dig kränkt av att jag också har åsikter i ämnet, trots att jag bara är en mamma utan pedagogisk utbildning säger tyvärr mer än dig än om mig.
    Men det jag faktiskt upplever baserat på vad du skriver här, är att du har väldigt svårt att ta till dig det andra skriver utan att gå i försvar fast ingen anklagat dig för någonting.

Jag har heller aldrig lagt problemen på enskilda lärare, var i hela friden har du fått det i från?
    Jag har heller aldrig sagt att DU kan effektivisera lite!?
    Jag har sagt att i de skolor jag valt till mina barn har möjligheten getts att bedriva undervisning ungefär som du beskriver att du skulle vilja, ex genom att faktiskt plantera växter ( som sen sålts på föräldradagar)
    Att du inte kan bedriva den undervisning du själv vill har inget med mitt val att göra. Du har uppenbarligen inte de möjligheterna på den skola du jobbar.
    Vem vet, kanske hade du haft det på mina barns friskolor utan läxor.

• mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-19 18:15:17 följande:
    Nej, den äldsta är 10 år håltimmar brukar komma först senare.

egetnligen måste jag erkänna att jag inte vet vad du menar med traditionella läxor. jag tycker läxor kan se väldigt olika ut. Läxan ska inte vara basen för undervisningen, utan för att befästa kunskaper. typ att man läser engelskan i skolan, men för att det ska sitta som berget kan man behöva sitta i lugn och ro utan bänkkompisar som ställer sig upp på bänken mm mm som förekommer i många klasser.

Läaxan ska hjälpa barnen att plugga. För du tror väl inte hellar att man tex kan läsa till läkare utan att studera hemma alls. Eller? Eller gå ut med alla MVG utan en enda pluggtimme hemma? jag förutsätter att du anser att ett visst mått av hemstudier/självstudier krävs för att klara svårare utbildningar och ett högre betyg.

Detta kan ju ske på frivillig basis. Att man pluggar för bättre betyg frivilligt och själv planerar. Men kag anser att läxan hjälper barn att se vad som behöver göras

Basen ska ske i skolan, men jag har svårt att se ett barn gå ut nian med alla MVG bara genom att vara i skolan.

Läxor kanske inte behövs, men självstudier behövs. Men att se vad som behöver göras utan tips i form av läxa tror jag inte att alla barn klarar.Då måste man jobba på andra sätt, med mål, långsiktiga och kortsiktiga. De flesta skolor idag jobbar inte så, läxfria eller inte.

Det finns mycket som skulle kunna utveckal skolan, bla är det så att man lär sig bäst om man läst igenom det läraren ska gå igenom först, och sedan ställer läraren frågor, istället för att berätta. men det är långt kvar till detta.

Att bara ta bort läxor idag, nu i alla skolor och stimmiga klasser är jag ganske säker på ger ett sämre resultat.

men jag är som sagt öppen för att det går, med mer resurser, och hjälp med eleverna för att planera och sätta upp mål mm.

Mina barns skola ligger långt från detta, de har bara lite läxor, varken målplanering eller workshops. Det ger dåliga elever.                  .       
    självstudier ja, men de behöver inte göras just hemma utan med fördel där det finns pedagoger som kan hjälpa eleverna!
Svar på tråden Läxor för eller emot?