• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Danitra

Har pendlat en del över åren man känner mig idag rätt övertygad om att det vore bättre att barnen inte hade läxor, i alla fall inte som en del i den undervisning som krävs för att uppnå målen. Elever som själva vill fördjupa sig i något borde ha tillgång till den typen av uppgifter att ta med sig hem, men det ska inte vara ett krav.

I högstadiet är det dock läge att börja öva eleverna i att ta ansvar för sina egna studier så smått.

• Viktoria123

För. Jag pluggar ekonomi på högskolan.

Min lärare sa häromdagen att på föreläsningarna får man en yt-inlärning och  när du läser själv så blir det djupinlärning. Jag tycker att varje person (föräldrar)  måste ta eget ansvar för vad och hur mycket man lär sig.

• Mercurialis

Jag är för läxor och jag är gymnasielärare.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Danitra
    Viktoria123 skrev 2012-09-05 20:56:35 följande:
    För. Jag pluggar ekonomi på högskolan.

Min lärare sa häromdagen att på föreläsningarna får man en yt-inlärning och  när du läser själv så blir det djupinlärning. Jag tycker att varje person (föräldrar)  måste ta eget ansvar för vad och hur mycket man lär sig.
    Och dom barn som är för små för att ta ansvar för sitt lärande och inte har föräldrar som kan hjälpa dom?
  • Danitra
    Mercurialis skrev 2012-09-05 20:58:22 följande:
    Jag är för läxor och jag är gymnasielärare.
    För alla åldrar eller för just gymnasieelever?
  • Mercurialis