• Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

Efter en diskussion med andra mammor om läxors vara eller icke vara måste jag fråga en bredare publik.

Är du för eller emot läxor och vilken är din högsta utbildning samt har du ett "statusjobb" eller ett "knegarjobb"

Vi utgår från skolan hur den ser ut idag, med de knappa resurser som faktiskt finns tillgängliga och hur stökigt det tillåts vara i många klasser.      

• Svar på tråden Läxor för eller emot?
  • Dr Evans

Jag är för genomtänkta läxor. Det är bra att repetera hemma, bortkopplad från skolmiljön. Det är också bra för föräldrarna att se vad barnen gör på dagarna. Läsläxa är min favorit men veckans ord och glosor är två andra bra läxor. (Jag gillar läxor som föräldrar lätt kan bli delaktiga i.) Jag är själv gymnasielärare och speciallärare. Jobbar just nu på universitetet.

• miljarden

En annan sak man får tänka på vad gäller läxor är hur mycket tid det tar av den redan knappa planeringstiden, att förbereda och rätta. Vill man inte hellre att lärarna lägger den tiden på att planera lärarledd undervisning?

• Plutteli

Flickan och kråkan; Nej, jag säger inte emot mig ett dugg.
    Ja jag tog exemplet med pojkar på högstadiet utifrån när någon påstår att en högstadieelev inte kan läsa för att denne inte plöjer tjocka romaner.

För att göra det hela enormt kortfattat: Jag håller med dig i sak, bara inte om vägen dit.

• Kaffegalningen

Läxor för att repetera: för! Detta är t ex läsa och stavning.

Läxor för att göra det som inte hinns med på skoltid: mot! Ett exempel är då man läst gemensamt om franska revolutionen och sedan ska skriva en inlämningsuppgift om ryska revolutionen utan någon genomgång eller lektionstid (äkta exempel).

• Nape

För att repetera och lära in nya ord. Och för att läsa längre texter är läxor bra.

Jag är lärare.

• Flickan och kråkan
    Kaffegalningen skrev 2012-09-12 20:44:10 följande:
    Läxor för att repetera: för! Detta är t ex läsa och stavning.

Läxor för att göra det som inte hinns med på skoltid: mot! Ett exempel är då man läst gemensamt om franska revolutionen och sedan ska skriva en inlämningsuppgift om ryska revolutionen utan någon genomgång eller lektionstid (äkta exempel).
    Håller med dig.

Jag tycker dock att en förberedande läxa också kan vara helt ok och bra. Det kan t.ex. innebära att kika igenom bilder och rubriker till ett kapitel i en bok, eller att läsa igenom en ny text och ev någon uppgift till denna av typen markera sådant man inte förstår (bara läsa, inte lära in).
  • Mammatilltvåprinsar

Jag anser att läxor är nödvändiga från början för att eleverna ska lära sig ta ansvar, planera sin tid och anpassa sin studieteknik. Utbildningssystemet i Sverige är uppbyggt på det sättet och att inte förberedas för det vore väldigt illa. Snacka om olika förutsättningar! Det bör inte vara lika för alla. Precis som jag anpassar undervisningen utifrån varje elev anpassar jag läxorna. Alla har olika förutsättningar och hinder. Alla kan inte nå lika långt. Men i mina klasser når alla så långt de kan, har vana vid studier hemma och vet själva vilken teknik de

• Mammatilltvåprinsar

Skickades...

Vilken teknik de ska använda sig av för att lära sig. Varje vecka utvärderar de vad de lärt sig eller inte lärt sig och varför. Sen tittar jag tillsammans med eleven på utvärderingen och diskuterar fram en lösning på eventuella problem.

• Plutteli
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-12 22:21:46 följande:
    Jag anser att läxor är nödvändiga från början för att eleverna ska lära sig ta ansvar, planera sin tid och anpassa sin studieteknik. Utbildningssystemet i Sverige är uppbyggt på det sättet och att inte förberedas för det vore väldigt illa. Snacka om olika förutsättningar! Det bör inte vara lika för alla. Precis som jag anpassar undervisningen utifrån varje elev anpassar jag läxorna. Alla har olika förutsättningar och hinder. Alla kan inte nå lika långt. Men i mina klasser når alla så långt de kan, har vana vid studier hemma och vet själva vilken teknik de
    Och du tror inte barnen kan lära sig ansvar, studieteknik och att planera sin tid om de inte har fasta läxor, men säg att de får ta hem och arbeta om de inte hinner det de ska på lektionstid?

När jag gick i skolan fick vi tom sätta upp vårt egna schema i stora drag från åk 5, men fasta läxor hade vi bara två i veckan. (Glosor)
Svar på tråden Läxor för eller emot?