Simon 681 skrev 2013-02-16 07:48:59 följande:
Det jag har sett relativt mycket av, genom vikariat på skolor samt vad jaghar hört från mina studiekollegor är att det vanliga är att läxor ges för att det skall vara läxor, helt oreflekterat.
Läxor måste, enligt mig vara något som har att göra med att det är en fördel att göra hemma, samt att det är en del i undervisningen och inte något extra. Det bör heller inte vara något som lika gärna kan göras i skolan.
Om man har ett tema om hållbar utveckling skulle man kunna låta eleverna räkna antalet lampor hemma, samt hur många av dem som är på ett visst klocklslag för att sedan ha detta som exempel nä det gäller att räkna med lika medelvärden samt diskutera ekologisk hållbarhet.
Varför måste det vara en
fördel att göra läxan hemma?
Jag har arbetat som lärare ett tag nu och vet att barn inte orkar hur länge som helst. Skoldagen kan inte förlängas i det oändliga, i alla fall inte med vår svenska/västerländska syn på barnuppfostran och barns varande. Vi tror ju att barn behöver (och utvecklas av!) leka, röra på sig, lära med alla sinnen osv. Raster, skapande, matematik utomhus och diskussioner behövs för att barnen ska växa upp till kritiskt tänkande, självständiga och lyckliga individer
som klarar vårt samhälle och kan driva det framåt. Vill man ha individer som passar in i exempelvis den japanska traditionen krävs lite annorlunda skola med mer fokus på disciplin, uthållighet osv.
Fördelen med att göra läxor hemma kan mycket väl vara att hjärnan fått vilka från läsning ett par timmar. Den har fått andra intryck i leken på fritids, kroppen har fått röra på sig på skolgården eller i innebandyhallen och känslorna har fyllts på av lite mamma- och pappatid vid middagen. Då orkar den kanske läsa lite till. Den kanske rent av
mår bra av en lugn och skön stund i soffan med en bok. Att lägga på en extra kvarts läsning halv två på eftermiddagen när barnen är uttröttade och längtar efter att hoppa, skutta och prata - det kan däremot ge ganska liten effekt. Även en aldrig så motiverad elev behöver variation och pauser i sitt lärande. Inlärningsforskning visar ju också att det ofta är mer effektivt med många och korta pass när det gäller t.ex. inlärning av tabellkunskaper. Tabellträning som delas upp i två pass på 15 minuter vardera ger oftast bättre effekt än 30 minuter i ett sträck.
Visst kan man ju tänka att man reformerar skolan helt och har två-tre lärare per klass, skoldagar från 8-16 för alla barn, tre klassrum per klass med olika utformning för olika aktiviteter, idrott efter eget val varenda dag osv. Då skulle ju träning hemma inte behövas på samma vis. Men vi får väl ändå vara någorlunda realistiska och ugtå från den verklighet fom finns nu, snarare än från en drömvision om den ultimata skolan?