Läxor för eller emot?
Absolut för läxor, men rätt sorts läxor.
Alla som hävdar att läxfria skolor funkar lika bra, ni har en del att förklara. Skoldagarnas längd till exempel. Kan det vara så att en läxfri skola har en eller två extralektioner per vecka? I så fall får ju barnen samma träningstid som i skolor som har kortare dagar men läxor. Det saknas massor med information från alla de som hävdar att läxor saknar betydelse för inlärningen. Vad är det för slags läxor man undersökt till exempel?
Alla i branschen vet ju t.ex. att läsning är något man måste öva på - ju mer man läser desto bättre blir man. Självklart behöver man strukturerad läsundervisning på ALLA nivåer, från avkodningsträning till träning i att ta till sig innehållet i akademiska texter. Och den träningen blir nog mer effektiv om den leds av en läsexpert i skolan. Men själva _läsandet_ behöver också utföras. Och det går lika bra att läsa hemma i soffan som på en stol i klassrummet. Eller i hängmattan på sommaren.
Jag kan inte se en logisk förklaring till att de som läser 15 minuter i skolan bara skulle bli lika bra läsare som de som läser 15 minuter i skolan OCH sedan 15 minuter hemma. Jag kan inte se en enda logisk förklaring till att matematikspelet som befäster tabellkunskaper bara ger effekt när man spelar på skolans dator, men ABSOLUT INTE om man spelar hemma.
Med läxor är det nog så att deras effekt avgörs av FÖRÄLDRARNAS intresse och ansvarsförmåga. Hur gärna man än vill lämpa allt ansvar på skolan. Först och främst måste man ju GÖRA en läxa om den ska ha effekt. Väljer man att "inte hinna" med läxan eftersom "det var barnkalas, simskola och Melodifestivalen", så blir läxan självklart effektlös. En läxa som stannar i ryggsäcken ÄR värdelös. Föräldrar som visar barnen att skolan är oviktig, läxor är onödiga och man kan strunta i dem, som pratar illa om skolan vid middagsbordet och läser veckobreven högt och muttrar över "frökens tokiga idéer" så barnen hör, sådana föräldrar får barn som inte vet vad de ska tro om kunskaper och arbetet i skolan. Och då ger läxorna liten effekt. Föräldrar som uppmuntrar, peppar, stöttar och visar att läxor är VIKTIGA och går före eventuella lekdejter, de får barn som tror på kunskapens betydelse och får förtroende för lärarna. Peppa, stötta och visa att något är viktigt, det kan ALLA föräldrar göra, HELT OAVSETT utbildningsnivå. Att det sen är enklare att hjälpa till med högstadiematten om man är utbildad ingenjör är en självklarhet och en orättvisa, men det argumentet håller inte någonstans för att ta bort läxor i årskurs 2 eller läxor av typen "läs den här skönlitterära boken" i årskurs 9.