• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • doggy

Nä förskoleklass går inte under Skollagen o måste inte stå för lunch för det är en frivillig gratis skolgång

• Jennie med ie
    TyraPaloma skrev 2012-08-25 11:09:28 följande:
    Men vilka korta dagar ni har! När mina gått i förskoleklass har det varit 8-13 varje dag ju.
    De har rätt till minst 525 h per år och det kommer TS upp i.
  • Dracarys
    Orpat skrev 2012-08-23 14:59:38 följande:
    Nej, jag har inte missuppfattat det.Fick det bekräftet igår av rektorn. Hon börjar 8.10-11.15, dår går dom andra barnen och äter.
    Men... om hon slutar vid 11:15 så får hon ju lunch hemma! Det finns väl ingen anledning till att hon ska äta i skolan om hon slutar innan lunch?
  • Romy94

Men hur känner din dotter om att alla får gå på fritis efter lunchen förutom hon? Då kommer hon kanske också vilja gå. Men prata med rektorn först sen om det inte går försök hämta din dotter innan dom samlas för lunch

• ymmmi

i våran kommun så går dom nmär dom går 6 års, 8.30-13.30 mån-fredag

• AnkiC

Jo men jag tycker nog att man kan göra ett undantag när det gäller endast ett barn i den klassen. Jag anser inte att man måste göra undantag till alla andra bara därför. Man måste se till varje situation och varje barns behov. Vissa barn kanske inte bryr sig medans andra gör det. Detta är ju inget direkt merjobb för skolan och ingen merkostnad heller om ts betalar för lunchen för det är klart att hon ska betala då! Det borde du ju göra för ditt barns skull ts.

• glassen

Låter helknäppt tycker jag. Min son som också börjat i förskoleklass slutar sina skoldagar med lunch.Han går på fritids fyra dagar i veckan, och jag frågade om han skulle äta den dagen han var ledig från fritids eller om jag kunde hämta honom tidigae. Då sade de att han absolut skulle äta också, att det var en viktig bit att barnen åt tillsammans framförallt nu i början.
    Har även noterat att en tjej som inte går på firtids alls hämtas efter lunchen, så i den här kommunen är det självklart att alla barnen får lunch.

• h8him
    doggy skrev 2012-08-25 11:10:30 följande:
    Nä förskoleklass går inte under Skollagen o måste inte stå för lunch för det är en frivillig gratis skolgång
    Fel av dig.
    "Läroplanen Verksamheten i förskoleklassen har samma läroplan som grundskolan och fritidshemmet."
    Källa: Skolverket
  • Busbellan
    glassen skrev 2012-08-25 23:34:17 följande:
    Låter helknäppt tycker jag. Min son som också börjat i förskoleklass slutar sina skoldagar med lunch.Han går på fritids fyra dagar i veckan, och jag frågade om han skulle äta den dagen han var ledig från fritids eller om jag kunde hämta honom tidigae. Då sade de att han absolut skulle äta också, att det var en viktig bit att barnen åt tillsammans framförallt nu i början.
    Har även noterat att en tjej som inte går på firtids alls hämtas efter lunchen, så i den här kommunen är det självklart att alla barnen får lunch.

Men då ingår ju lunchen i förskoleklasstiden för er del vilket den inte gör i ts fall
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Vildblomman

Verkar vara så att på de flesta ställena är tiden för f-klassen 8.30-12.30 däromkring och äter lunch.

De ställen som inte har så, vilka kommuner handlar det om och vilka tider handlar det om då?

• myskatt
    Vildblomman skrev 2012-08-26 08:13:28 följande:
    Verkar vara så att på de flesta ställena är tiden för f-klassen 8.30-12.30 däromkring och äter lunch.

De ställen som inte har så, vilka kommuner handlar det om och vilka tider handlar det om då?
    Det är upp till varje skola till och med!

08.20-14.20 gick dottern i sin skola. Kunsinen gick 08.10-13.10. Samma kommun.

Vår skola var tvungna att anpassa så att alla i hela skolan FK-6 skulle kunna åka samma bussar dit och hem.

Ingen skola i vår kommun har dock minimiantalet timmar, så alla får lunch.
  • Tvåbarnsmamman81
    h8him skrev 2012-08-25 23:37:20 följande:
    Fel av dig.
    "Läroplanen Verksamheten i förskoleklassen har samma läroplan som grundskolan och fritidshemmet."
    Källa: Skolverket

Skollagen och läroplanen är inte samma sak.
  • Jennie med ie

Nej skollagen och läroplanen (eller snarare läroplanerna) är inte samma sak.

Dock så styrs förskoleklassen av skollagen utan att omfattas av skolplikten, i likhet med förskolan.

• AnkiC

Förskoleklassen och grundskolan har olika läroplaner. Båda lyder dock under skollagen.

• joliisb

i vår komun är de bara fritidsbarn som får äta. dock inte på "förskoletid" utan fritidstid. går hon i f-klass eller 1:a klass? sen är de ju tråkigt att de bara är hon som inte går på fritids men tror inte detta är kätte ovanligt.

• Busbellan
    AnkiC skrev 2012-08-26 18:03:39 följande:
    Förskoleklassen och grundskolan har olika läroplaner. Båda lyder dock under skollagen.

Nej de har faktiskt samma läroplan, lgr11
    Mamma till Nora, August och Ella
  • h8him
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-08-26 15:06:27 följande:

Skollagen och läroplanen är inte samma sak.
    Har inte påstått det utan jag svarade på ett påstående om att förskoleklass inte går under skollagen. Det gör den, och det gör även förskolan.
    www.skolverket.se/lagar-och-regler/skollagenochandralagar/nyaskollagen-1.147966

Har läst och sett att gratis måltider endast ska ingå i grundskolan, men de flesta kommunerna erbjuder ändå lunch i förskoleklass. Ett alternativ för ts är att prata med skolan och höra om det går att få betala för att dottern ska få äta lunch.

• Tvåbarnsmamman81
    h8him skrev 2012-08-26 19:00:15 följande:
    Har inte påstått det utan jag svarade på ett påstående om att förskoleklass inte går under skollagen. Det gör den, och det gör även förskolan.
    www.skolverket.se/lagar-och-regler/skollageno...

Har läst och sett att gratis måltider endast ska ingå i grundskolan, men de flesta kommunerna erbjuder ändå lunch i förskoleklass. Ett alternativ för ts är att prata med skolan och höra om det går att få betala för att dottern ska få äta lunch.

• Hannah76
    AnkiC skrev 2012-08-25 16:17:07 följande:
    Jo men jag tycker nog att man kan göra ett undantag när det gäller endast ett barn i den klassen. Jag anser inte att man måste göra undantag till alla andra bara därför. Man måste se till varje situation och varje barns behov. Vissa barn kanske inte bryr sig medans andra gör det. Detta är ju inget direkt merjobb för skolan och ingen merkostnad heller om ts betalar för lunchen för det är klart att hon ska betala då! Det borde du ju göra för ditt barns skull ts.
    Alla andra i samma kommun som vill ha barntillsyn fast de inte har rätt till det - de ska inte få det då? man ka inte ha det rättvist med dessa regler menar du?
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.