• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Butterflie
    Vinterankan skrev 2012-08-24 09:34:58 följande:
    Ofta kan man få dispens. Vet några där pappan är arbetslös där de fått dispens att få gå på fritids ändå för att de bor så långt ut på landet att barnen har svårt att få ta med sig kompisar hem och alla vänner går på fritids så de kan inte följa med någon annan hem efter skolan heller. Kommunen bedömer helt enkelt att barnen har behov av att få vara med sina vänner och att de behöver fritids för det pga att de bor för långt bort.

Tror säkert att ts skulle kunna få dispens också om det är så att dottern blir ledsen över att inte få äta med de andra.  
    Okej, så är det inte här, men min 6åring går 08-12.20 ochfår lunch, men det är alltså någonting kommunen valt?
    Förra året gick min 7åring samma tider och det var precis som i en vanlig klass, de hade gympa, utflykt, boklån, lärde sig alla bokstäver och de flesta kunde även läsa innan 1a klass.. Det enda som skiljer förskolan ifrån 1an här är att de e lediga varje måndag och de får inga läxor..
  • Busbellan
    charlie och novas mamma skrev 2012-08-24 10:15:17 följande:
    Min son har precis oxå  börjat i förskole klass, vi bor i Gävle och SKOL TIDEN här är 9.30-11.30. Eftersom jag är mamma ledig får jag inte ha honom på fritids men han går på fritids varannan veckan när han är hos sin pappa. Men till saken, han får inte heller lunch eftersom jag inte betalar fritids avgift. Alla barn går och äter när han går hem. Inget konstigt med det kan jag tycka men jag trodde faktiskt att det fick lunch i förskoleklassen oavsett. Men men det är som det är..

Men där har de ju mindre timmar än vad som är tillåtet, 15 timmar/vecka ska det minsta vara och din son går ju då bara 10 timmar/vecka
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kaupa Jaur

Hos oss så erbjuds de barn som inte går på fritids att äta tre dagar i veckan, fast de egentligen inte får. Men skolan bjuder på det ändå. Skoldagen är 8.10-11.30.

• Hannah76
    Butterflie skrev 2012-08-24 10:16:56 följande:
    Okej, så är det inte här, men min 6åring går 08-12.20 ochfår lunch, men det är alltså någonting kommunen valt?
    Förra året gick min 7åring samma tider och det var precis som i en vanlig klass, de hade gympa, utflykt, boklån, lärde sig alla bokstäver och de flesta kunde även läsa innan 1a klass.. Det enda som skiljer förskolan ifrån 1an här är att de e lediga varje måndag och de får inga läxor..
    Då har din kommun/skola valt att de får gå längre men inte varje dag.
  • Froststar

TS, din trådstart är full med felaktigheter, låter som något en kvällsblaska skulle koka ihop för att sälja tidningen. Din unge går inte i skola. Din unge slutar dagen innan det är dags för lunch, hon går de 15 timmar som ska erbjudas barn i förskoleklass. Hon går inte på fritids (kanske för att du är hemma)? Så det här är absolut inte mobbning! Och vadå halva grejen med att gå i skolan är att äta? Vad har du egentligen tutat i henne? Vet hon om att hon inte ens går i skola? Att hon käner sig utanför är en sak men det är ditt ansvar som förälder att förklara läget för henne och inte spä på hennes känslor med sensationspressrubriker. Skolan har inte gjort något fel, du kan ju börja jobba och då kan/måste hon gå på fritids, du betalar för det och hon får äta. Alla kan inte få allt hela tiden och om föräldrarna skriker om kränkning, orättvisor, mobbning och annat istället för att ta sitt föräldraansvar och förklara för ungarna så kommer de enbart att uppnå dels att orden blir urvattnade och allvarliga, riktiga fall inte tas på allvar och dels att ungarna växer upp från bortskämda småskitar till egocentriska stora sådana som tror att världen finns till för att vara dem till lags. Då kan vi börja snacka besvikelse och det är föräldrarnas fel att de inte förberett sina barn för verkligheten.

• listo
    Orpat skrev 2012-08-24 09:00:45 följande:
    Jag är alltså hemmafru och tycker det är onödigt att betala i fritidsavgift och har inga problem att laga lunch åt henne. Tidigare har alla barn ätit skollunchen oavsett om dom gått på fritids eller ej. Men nu har dom ändrat på detta så att bara fritidsbarnen får äta.
    Det jag reagerar över är att man sätter ett barn åt sidan när man på skolan pratar så mycket kring likabehandlingsplaner. Visst kan jag hämta henne ännu tidigare innan dom samlas för lunch men dom går ju så kort tid så jag vill att hon verkligen får vara in till sista minuten. 
    Fast det där har ju inte med likabehandling att göra utan med att skoldagen slutar innan lunch. Jag förstår att det känns extra när det bara är ett barn som inte går på fritids, men det förändrar ju inte det faktum att skoldagen slutar innan lunch.
  • MommyOf2

Vilka konstiga tider, min dotter som också började skolan nyss går från 08.10 till 12.30 och de äter ALLA lunch kl 11.30

Vart bor ni?

• Fridayyy
    MommyOf2 skrev 2012-08-24 11:07:05 följande:
    Vilka konstiga tider, min dotter som också började skolan nyss går från 08.10 till 12.30 och de äter ALLA lunch kl 11.30

Vart bor ni?

Här är det mån-torsdag 8.10-12 och till 14 på onsdagar. de äter lunch varje dag. Lediga fredagar.
  • straw2008
    Froststar skrev 2012-08-24 10:26:00 följande:
    TS, din trådstart är full med felaktigheter, låter som något en kvällsblaska skulle koka ihop för att sälja tidningen. Din unge går inte i skola. Din unge slutar dagen innan det är dags för lunch, hon går de 15 timmar som ska erbjudas barn i förskoleklass. Hon går inte på fritids (kanske för att du är hemma)? Så det här är absolut inte mobbning! Och vadå halva grejen med att gå i skolan är att äta? Vad har du egentligen tutat i henne? Vet hon om att hon inte ens går i skola? Att hon käner sig utanför är en sak men det är ditt ansvar som förälder att förklara läget för henne och inte spä på hennes känslor med sensationspressrubriker. Skolan har inte gjort något fel, du kan ju börja jobba och då kan/måste hon gå på fritids, du betalar för det och hon får äta. Alla kan inte få allt hela tiden och om föräldrarna skriker om kränkning, orättvisor, mobbning och annat istället för att ta sitt föräldraansvar och förklara för ungarna så kommer de enbart att uppnå dels att orden blir urvattnade och allvarliga, riktiga fall inte tas på allvar och dels att ungarna växer upp från bortskämda småskitar till egocentriska stora sådana som tror att världen finns till för att vara dem till lags. Då kan vi börja snacka besvikelse och det är föräldrarnas fel att de inte förberett sina barn för verkligheten.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Titanarrow
    Orpat skrev 2012-08-23 14:45:56 följande:
    Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

för det första barnen går inte i första klass ens som 6 år.. utan det kallas förskola eller nollan.
    det ingår inte lunch om inte skolan gör eget undantag för just denna elev.

skaffa fritids åt henne så tiden förlängs så vipps blir det lunch att äta för henne. förklara rätt, ljug inte för ditt barn det är förtroendet mot dig du själv sabbar när du far med osanning.

jag ljuger aldrig för mina barn, de litar på mig. jag förklarar hur det ligger till och varför då brukar de förstå.

barn är inte dumma utan väldigt intelligenta underskatta dem inte. lycka till läs även på din kommuns hemsida så du själv får rätt information det står allt där svart på vitt.  

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.