• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Steffi
    Åsa skrev 2012-08-24 01:55:05 följande:
    Det är inte samma situtation som för TS barn som slutar 11:15 innan lunchen serverats. Hur menar du med att barnen är i förskoleklass 8:35-13:05? Är det en standardtid för barn som har föräldrarna hemma hos er?

japp alla barn i förskoleklass går 8.35-13.05 mån- fre det var därför jag blev lite överraskad att det var så olika .
    Matte72 skrev 2012-08-24 02:03:31 följande:
    Det är olika, mina två bonusar har 4 km till skolan Nu har vi tur som kan lösa den delen, men jag tycker lite synd om de som inte kan göra det. VI löser det oftast med cykel ena vägen och lämning/hämtning den andra

nej jag vet att det inte är lika överallt. Och att kommunen inte är skyldig att erbjuda barn i förskoleklass skolskjuts men jag är väldigt glad att just vår kommun gör det. Annars hade jag inte fått gjort annat än hämta och lämna barn.
  • Tuss 1

[quote=66355512][quote-nick]Aruba skrev 2012-08-24 13:12:41 följande:[/quote-nick]Nej, det är inte mobbing, hon slutar innan lunch och får därför inte mat. Dessutom betalar du ju inte för det heller. VEM ska betala när alla bara ska ha hela tiden??[/

quote]

Jaha så det är maten avgiften går till? Har alltid funderat på vad avgiften räcker till!

• Liten ekorre
    Vinterankan skrev 2012-08-24 14:22:09 följande:
    Är du säker på att det var just maten de klagade på? I min förra kommun så gjorde de så men tog bort för att alla klagade på att det blev så korta dagar. Det var att gå dit och lämna, komma hem och sedan gå dit och hämta nästan direkt. Samtidigt som man ju gärna för barnens skull vill utnyttja de få timmar man får och om de går alla dagar så får man inte samma möjligheter att åka på dagsutflykter. 

Man klagade alltså på kombinationen korta dagar + att alla dagarna blev låsta för förskoletid. Inte på avsaknaden av lunch.  
    Nästan helt säker. Mestadelen av den planerade pedagogiska verksamheten brukar förläggas till förmiddagarna. Mellan 11 och 14 så äter barnen lunch, har vila och leker lite på gården. Vid dagsutflykter får naturligtvis alla vara med hela dagen! När vår avdelning åkte på utflykt på en fredag så sa vi särskilt till alla föräldralediga att vi gärna ville att deras barn var med. Min förskolechef säger att orsaken är att folk vill att barnen ska äta på förskolan, men vad vet jag?
  • Jennie med ie

Okej...

Jo förskoleklassen styrs av skollagen, det gör för övrigt förskolan också. Däremot finns det ingen plikt att gå i förskoleklass (inte förskola heller, 6-åringarna är berättigade till minst 15 h/veckan oavsett vad deras föräldrar gör men det är frivilligt att gå i förskoleklass, de kan även välja att gå kvar på förskolan. Förskoleklassen finns lokalmässigt m.m. på just skolan men måste inte tidsmässigt omfatta en skollunch. Slutar förskoleklasstiden före lunchen är det således helt korrekt att de barn som inte har fritidshemsplats inte erbjuds den måltiden. Oavsett om det är ett barn i en klass det rör sig om just då eller flera. Det är dock ganska ovanligt att man har det upplägget....

Vad gäller fritidshemmet så har man heller ingen självklar rätt till sådan plats om föräldrarna är hemma. En del kommuner har generösare regler men det är inget man kan kräva eftersom de 15 h man har rätt till tillgodoses av förskole- eller förskoleklasstiden.

• Froststar
    Butterflie skrev 2012-08-24 12:05:32 följande:
    Vet hon om att hon inte ens går i skolan? Det gör dom ju visst även om det är nollan, lokalerna de är i ligger på skolansområde alltså går de i skolan.. Visst de har ingen skolplikt men ändå, och breven man fick hemskickade så stod det: Välkommen till skolan. Min 6åring går i skolan, och hon kanske inte måste gå dit men jag tycker att hon ska göra det varje dag då de faktiskt lär sig saker, de lär sig att skriva, läsa och ljuda.. Är det då bättre att säga nej men du går inte i skolan så du behöver inte gå dit å sen missa allt de ska ha lärt sig innan 1an? Här lägger fröknarna tom upp en terminsplan för barnen, vad de ska lära sig och inte.. Hade de inte haft med skolan att göra så hade de isf gått ett år till nere på dagis. Och jag håller helt med om att skolan inte gjort nåt fel, de har valt att lägga lunchen på fritidstiden å då är lunchen bara till för de som går på fritids, men de kunde ial ha lagt en rast emellan de slutar skolan och börjar fritids, på så sätt så kan de barn som ska gå hem göra det. Så gör de ju på dagis, de äter halv 12 och 15h barnen ska vara hämtade å ha lämnat området senast 11.15.

0-an är inte skola, det är förberedelse för skola. Att de håller till i skolans lokaler spelar mindre roll. I vissa samhällen används skolans simbassäng av andra, t.ex. 73-åriga Aina. Betyder det att hon går i skola då?
  • Paula 096

Det låter väldigt konstigt, jag tycker du ska kolla upp det med skolverket. Lycka till!

• Jennie med ie

I skollagen står bl a att skolan har rätt att ta ut avgift för skollunchen för förskoleklassbarn men att denna då inte får vara en obligatorisk del. Väljer kommunerna att ha det som obligatorisk del får inga avgifter tas ut. Det är  upp till kommunerna att erbjuda skollunch som en del av förskoleklassverksamheten eller ej.

• Vildblomman

Min son är 6 år, går förskoleklass. Även fritids. Han har skoldag 08.30-12.30 därefter fritids. Men de äter lunch 10.30 trodde alla f-klasser var uppbyggda på ungefär samma sätt. Alla barn äter på sonens skola även det som inte går på fritids

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.