• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • doggy

Jo men det är ju fortfarande inte skolan som behandlar barnet orättvist som TS vill ha det till

• FruBlöjor
    doggy skrev 2012-08-23 20:04:55 följande:
    Jo men det är ju fortfarande inte skolan som behandlar barnet orättvist som TS vill ha det till
    håller med. Läste fel och trodde att det handlade om skolan, första klass.
  • Tuss 1

Visste inte att det var olika. Min dotter går inte heller på fritids men äter lunch eftersom dom går halv nio till halv två här. Hon hade absolut varit ledsen annars.

• så mycket bättre

Det är väl ganska självklart? Ni har inte betalat för maten och personalen. Ska hon äta utan att någon har ansvar för henne? Om det är viktigt för dig att hon inte är utanför så får ni betala för fritids.

Sen att tiderna kunde vara fördelade bättre är ju en sak, men ser det ut såhär och ni inte skrivit in henne på fritids så är det ett val ni gjort.  

• så mycket bättre
    FruBlöjor skrev 2012-08-23 19:44:04 följande:
    Men ge din dotter en matlåda med sig. Då får hon umgås med andra.
    Tycker ändå att det låter lite fel, som mobbning. Sådant beteende orsakar utanförskap osv. Prata med kommunen om ni kan lösa situationen. Om de hittar ingen lösning, gå och gråt i aftonbladet. Aftonbladet kan göra mirakel ibland.

Då måste nån förälder vara med henne, hon kan inte vara där utan att någon har ansvar för henne. Att inte låta henne gå på fritids är väl vad som skapar utanförskap?
  • That is life

Min son går inte på fritids men äter lunch med dem andra i matsalen. Han går 8-13.

L 060725 & H 091104
  • Maskrosbarn

Dom har väl sätt regeln vid hur länge barnet går om dagarna. Eftersom hon slutar innan/kring lunch så räknar dom väl med att hon får mat hemma och därför inte har rätt till skolmat. Trist att dom inte kan göra undantag och Jag förstår att hon kan känna sig utanför.

• Hannah76

Förskoleklassen är tre timmar, i alla skolor. Men vissa skolor erbjuder barnen att vara kvar extra tid, för lunch och lek. Har med pengar i kommunen att göra.

• mammavicky

Förskoleklass är en frivillig skolform. Barn har rätt att börja förskoleklass från och med höstterminen det år barnet fyller 6år. Enligt Skollagen ska den omfatta minst 3timmar/dag

Där jag bor har vi förskoleklass fem timmar per dag. Barnen äter lunch utan kostnad. Tiden i förskoleklass är avgiftsfri.

• Lotten 66

Alla barn i Sverige har väl rätt till skollunch. Vad händer när dom börjar i åk 4 o dom flesta inte går på fritids...ska ingen få mat då eller beror det på att det är så kort dag i skolan?
    Har i alla fall aldrig hört att barnen inte får mat i våran kommun.

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.