• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Kaffegalningen

Ska det vara samma vid mellanmål? Frukost?

Ett exempel från en förskola: om fem barn går med en pedagog till nattis för att äta middag (och sedan vara kvar) - ska man ta med Kalle som inte är i behov av nattis utan hämtas 18 (hungrig)?

Då valet står mellan skolböcker och leksaker eller mat till de som inte behöver? För man kan inte låta bara EN gå ett år - nästa år måste de tio barn som är i samma sits få gå...

I alla skolmatsalar jag ätit har man kunnat köpa sig lunchen, gör så istället ts.

• Tvåbarnsmamman81

Oj vilka korta dagar! 3 timmar, då förstår jag att lunch inte ingår för de barnen som bara är där de tre timmarna.

Ser jag inte som mobbning utan som att hon faktiskt inte är där vid lunch. I ettan bör dagarna bli lite längre och då får hon lunch. Alt. får du fråga om hon kan få stanna och äta lunch mot att du betalar det en skollunch kostar, här tror jag de tar 48 kr per lunch i matsalen.

• Tvåbarnsmamman81
    nicke nyfiken76 skrev 2012-08-23 23:42:49 följande:
    Det får man väl visst?

I vår kommun får man bara fritids om man har behov, dvs. att inga föräldrar är hemma och barnet inte är äldre än 12 år.

Varför skulle man annars ha sina barn på fritids för?  
  • Tvåbarnsmamman81
    Matte72 skrev 2012-08-24 00:41:13 följande:
    Jag förstår sakargumenten, men jag tycker samtidigt att det är ganska ledsamt att se vad som prioriteras i skolorna och att skolan/kommunen inte kan vara flexibel nog att anpassa sig till sina medborgare så att en situation som denna uppstår? Kostnadsbesparingen måste väl i sammanhanget ändå vara ganska försumbar om man ser till helheten?
    Vart tar föräldraansvaret vägen? Varför är det alltid skolan som ska ändra sina regler, göra undantag osv? Varför ska inte föräldrar behöva förklara för sitt barn att eftersom du bara är där 3 timmar så äter du frukost och lunch hemma med oss istället?

Det är väl ingen grej? Mina barn skulle aldrig känna sig mobbade över en sådan sak eftersom jag hade sett till att de förstod varför. De kunde känna att det var surt/tråkigt att "bara" vara där 3 timmar sedan gå hem när alla andra kompisar får stanna kvar och leka men de hade förstått varför. Barn i många kommuner får inte gå mer än 15 timmar i veckan på förskolan för att de fått syskon och då är det inte många som ropar stackars barn som inte får vara mer tid med kompisarna på förskolan...

• doggy

Här får man bara ha fritids vid jobb o studier ! O varför ska man ha fritids om man är hemma ??

• Tvåbarnsmamman81
    Tjohalia skrev 2012-08-24 06:34:29 följande:

Vet du, i ditt läge hade jag nog rytit i och bråkat för saken. Det låter ju helt sjukt! Första instansen att vända sig till är väl skolan och rektorn, och om inte det ger utslag ta det ett steg högre (politiker). Om inte annat, prata ut i tidningen och berätta att skolan bäddar för utanförskap och mobbning istället för att jobba emot det, att skolan genom sina regler visar barnen att det är helt okej att stänga ute en individ från gemenskapen! Då kanske det händer något?!

Eller så får föräldrarna hämta henne i tid så hon slipper sitta ensam? Jag gissar att lunchen börjar efter den gemensamma FK-tiden. (Har inte sett något inlägg om när de går till lunch).

Skulle det vara så att lunchen var 10.45 och hon fick sitta själv i en halvtimma så vore det ju förfärligt för då är ju lunchen under FK-tiden. Men jag har utgått från att lunchen börjat efter för varför skulle man annars ha så kort FK-tid som TS barn har?  
  • MansonDust

Men skolmat ingår ju när man går i skolan...!

Jag har en 6-åring som nyss börjat i förskoleklass & hon går inte på fritids, men det är ju en annan sak - lunch äter hela klassen i skolmatsalen innan skoldagen är slut!

Fyrabarnsmamma med genustänk --> www.mansondust.nu
  • MansonDust
    Åsa skrev 2012-08-24 01:55:05 följande:
    Det är inte samma situtation som för TS barn som slutar 11:15 innan lunchen serverats.

Hur menar du med att barnen är i förskoleklass 8:35-13:05? Är det en standardtid för barn som har föräldrarna hemma hos er?
    Här går ALLA barn i förskoleklassen 07:45-12:30. Det låter lite väl tidigt att sluta redan 11:15..
    Fyrabarnsmamma med genustänk --> www.mansondust.nu
  • Busbellan

Jag tycker faktiskt inte det är konstigt, de andra barnen äter ju på fritidstiden och ditt barn går inte på fritids alltså går hon hem och äter. Vilka tider förskoleklassen går varierar väldigt både mellan olika kommuner och olika skolor. Har hört från flera som går tre timmar per dag och alltså inte äter lunch under skoltid.
    Om du har möjligheten och hemskt gärna vill att hon ska äta, sätt henne på fritids och betala för det. Har ni inte möjlighet i er kommun att ha fritids om du är hemma, förklara det för dottern att eftersom du är hemma så äter hon hemma med dig. 

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.