• Trebarnsmamman

Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?

Har en 13 årig dotter som för det mesta är arg och otrevlig mot alla i familjen.
    Frågar man något så fräser hon tillbaka, lillebror är inte värt ett dugg, allt han gör och säger får han skit för av henne.
    Hon är så otrevlig så att snart vill ingen i familjen umgås med henne.
    Det känns som att man får " tassa på tå " för att inte göra henne arg eller missnöjd.
    Jag blir så ledsen inombords för hon knäcker mig verkligen med sina kommentarer och det känns verkligen som att hon hatar oss.
    Jag förstår att tonåringar kan vara jobbig men det är så hemskt att man ska känna så här.
    Någon som har ett bra tips?
    Ska man vänta ut denna jobbiga period eller?
    Känns som att hela familjen blir lidande och mycket konflikter uppstår.

• Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?
  • Studentpappa

Konsekvenserna ska väl slå där det är som känsligast. Mobil, dator, utegångsförbud etc. När jag var tonåring var det moppen och utegångsförbud som funkade bäst.

Men som sagt tomma hot ger ingenting, kommer du med ett hot måste du gå hela vägen.

• Trebarnsmamman
    Idag känns det som att jag skulle vilja säga upp mig som tonårsförälder men det går ju inte.Kräks
    Man känner sådan hopplöshet och otillräcklighet , man gör så gott man kan  men det blir bara otacksamhet tillbaka.
    Försöker diskutera med henne men det går inte, det enda rätta är att gå iväg och vänta på att hennes sura humör ska gå över för denna gång.
    Min fråga till er andra är: Vad gör ni när inget hjälper?? Går ni iväg och struntar i att diskutera  och låter er tonåring vara ifred?
    Man känner sig så ledsen dessa jobbiga dagar .
    Enligt henne är man värdelös på att laga mat ,orättvis, bor på fel ställe (villa på landet) mm mm mm
    Förstår att tonåringar kan vara jobbig men kan någon ge mig bra tips att härda ut.
    Är det fler som känner som jag?
  • Nyfiken gul
    Trebarnsmamman skrev 2013-03-12 17:56:02 följande:
    Idag känns det som att jag skulle vilja säga upp mig som tonårsförälder men det går ju inte.Kräks
    Man känner sådan hopplöshet och otillräcklighet , man gör så gott man kan  men det blir bara otacksamhet tillbaka.
    Försöker diskutera med henne men det går inte, det enda rätta är att gå iväg och vänta på att hennes sura humör ska gå över för denna gång.
    Min fråga till er andra är: Vad gör ni när inget hjälper?? Går ni iväg och struntar i att diskutera  och låter er tonåring vara ifred?
    Man känner sig så ledsen dessa jobbiga dagar .
    Enligt henne är man värdelös på att laga mat ,orättvis, bor på fel ställe (villa på landet) mm mm mm
    Förstår att tonåringar kan vara jobbig men kan någon ge mig bra tips att härda ut.
    Är det fler som känner som jag?
    frågan är ju vad som ska diskuteras? Är det verkligen nödvändigt med diskussion just precis när hon är som mest pissförbannad?

Mina föräldrar diskuterade aldrig med mig när jag var på det humöret, jag blev bara provocerad och mer förbannad.  Jag vrålade högre och högre och  blev bara mer obstinat ju mer mina föräldrar försökte föra en diskussion eller samtal.

Jag har lärt mig det att när tonåringarna här hemma är som mest uppkäftiga då hör dom inte mina förklaringar eller diskussioner. Då håller jag tyst och bara kort talar om att dom får vistas på sina rum och vi pratar en stund när kvällen kommer. Thats it.

Man vinner ingenting på att försöka få en upprörd tonåring att lyssna när dom är som mest förbanand.  Det är som att slå i underläge, jag har redan förlorat innan jag ens börjat.  Lägg ner tanken.

Man kan föra en diskussion sen när dom lugnat sig och är mer mottagliga för att höra argumenten på varför det blev så tokigt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tingeling02

Ser att det är länge sedan någon skrev på den här tråden, men jag har suttit och letat efter precis en sådan här tråd. Jag har en 13-årig kille och en 12-årig tjej som knäcker mig totalt. Min son säger till mig mer eller mindre dagligen att jag är värdelös som mamma och att han önskar att jag inte var hans mamma (jag är ensam med dom på heltid). De slåss, bråkar och kallar varandra för fula ord flera gånger per dag. Jag har tagit ifrån dem deras telefoner, surfplattor och nu ikväll drog jag ur sladden till deras playstation. Sladden kommer jag att ta med mig till jobbet och de kommer inte att få tillbaka den förrän jag märker att det blir en liten förändring här hemma. 

Jag förstår inte hur jag ska orka ens en dag till just nu. I två dagar har jag mer eller mindre gråtit konstant sedan jag kommit hem från jobbet. Jag är helt slutkörd och får inte ens några minuter för mig själv, mer än när jag är på jobbet. Har ett fysiskt ansträngande jobb och min kropp börjar säga ifrån på olika sätt. Jag vet inte hur jag ska göra... Hur jag ska orka. Vill bara fly! Packa väskan och dra härifrån. Från allt ansvar, alla bråk, alla hemska ord.

hur orkar ni? Vad gör ni för att orka lite till? 

• mormor 1965

Usch ja. I tonåren börjar de ju se kritiskt på sina föräldrar och jämföra med andras. Har också tidvis fått höra hurdan loser jag är, som har ett skit jobb med dåligt betalt. Jamen se till då SJÄLVA att skaffa en bra utbildning och ett superjobb. Jag jobbar på förskola. Men inte är det ju kul att höra. Nu är mina äldsta barn redan vuxna och jag får inte höra det mer, men kan nog än få höra att jag borde ha gjort andra val i livet. Och så får jag kritik hur jag uppfostrar min yngsta dotter.

• Inteutanproblem

Har inga tonårsbarn själv, eller ens barn men kommer ihåg hurdan jag var själv och periodvis hur mina yngre syskon var.

Nu höll jag mig undan för det mesta, stängde in mig på mitt rum och typ hatade världen. Mamma hade inget annat val än att bara stå ut med mig, jag var riktigt elak och manipulativ som tonåring och mådde även väldigt dåligt psykiskt - så mor vart ju både orolig under min tonår och trött, ledsen över hur jag kunde bete mig om man råkade störa. Inget funkade på mig, inget, om man säger så så kunde jag välja att ta konsekvenser bara för att bevisa att jag verkligen inte kunde bry mig mindre - givetvis gjorde jag ju det, men ja, envis som en åsna. Runt 14-15 blev jag bättre, jag började bry mig om hur jag behandlade min omgivning om man säger så.

På min lillebror funkade konsekvenser rätt bra, internet till datorn eller datorförbud. Men ja, när han var som värst blev det ganska ofta jag som fick handskas med honom då mamma varken kunde eller orkade. Mamma stod för utdelningen av konsekvenserna när han väl lugnat sig och jag var den som talade med honom under pågående utbrott - jag och min bror har alltid haft ett speciellt band mellan oss, alltid varit mycket lika och just som tonåringar har vi haft mkt liknande problematik (depressioner, sömnproblem, jobbigt i skolan, jobbigt hemma) så det blev en outtalad grej mellan oss att man kände på sig att den andre "förstod".

Lillasyrran var också rätt bedrövlig, men lättare då konsekvenser så som att hon inte fick träffa vänner bet hårt och hon har inte alls varit lika manipulativ och elak så som jag och min bror var. Hehe, samt när hon gick in i den värsta tonårsperioden vart jag och bror redan ur våran och ja, hon hade ju inget annat val än att lyssna på mamma annars kom jag och bror och la oss i - och då vart det kört, det visste hon.

Min halvbror är tonåring nu, men han är rätt lugn. Känslosamt mjuk person, besitter mycket respekt för mamma och dom två pratar känslor och annat ofta och mycket - har nog aldrig varit med om att han behövt få en konsekvens för att "skärpa" sig, vist kan han små manipulera mamma lite men inte alls sådär som tonåringar brukar. Säger aldrig dumma saker till henne heller, då han är den enda av oss syskon som bor hemma känns det ändå rätt skönt kan jag tycka, för mammas skull, att han är så snäll.

Så baserat på oss syskon har vi alla varit ganska olika, där jag vart den som ingenting funkade på - men, jag mådde också väldigt dåligt så så länge folk (föräldrar och syskon) lät mig vara? Så höll jag mig också undan dom, jag klarade inte av social kontakt utan att bli arg och jävlig. Jag fick stänga in mig på mitt rum, jag fick äta frukost, lunch, middag, kvällsmat där inne om jag ville. Det var inte lönt att prata med mig, jag bar på sånt hat mot världen att inget nådde igenom, men det mamma gjorde var att låta mig veta att om jag ville prata så var det bara att komma. För mig gick det över, jag var som jävligast mellan 12 till ca 14-15år.

Mår tonåringen dåligt, det är inte lätt att hantera sig själv när man är deprimerad (det är inte säkert att man riktigt förstår att man är deppig heller) och är man då också känslig och arg? Är det inte säkert konsekvenser funkar, bättre att försöka hålla sig undan varandra och prata om känslor och hur man beter sig under de bättre dagarna. Men i regel så går det inte att diskutera just där och då de dåliga dagarna, ibland räckte det med att någon sa nått man tyckte var löjligt eller dumt för att man skulle tända till på alla cylindrar..... Skit jobbigt, men ja, det gick inte att kontrollera.

Är det inte fråga om depressioner eller liknande, så som hormonella känslostormar där självkontroll är för mkt begärt så leta efter konsekvenser som biter. Men välj noga, ibland är sura på sitt rum "straff" nog så kan man kanske snacka senare om vad som hände. Att älta är dock dödsdömt, finns inget som är så provocerande som en förälder som skall "reda ut" vartenda liten småsak, för många gånger vet man inte som tonåring varför man blev så arg eller betedde sig så dumt. Bättre att välja strider då kan jag anse, men givetvis skall man inte behöva stå ut med att bli trakasserad - skicka tonåringen in på sitt rum så får hen vara där, hela dagen om så krävs.

Vet inte om något jag skrivit har kunnat vara till någon hjälp, men kände jag kunde dela med mig utifallatt.

• 5flickor

Jag har 5 flickor varav 1 st blev superjobbig vid 13 års-ålder. Hon kallade mig fula saker och slängde ut det mesta ut genom fönstret när hon var som argast. Alla fick backa för henne. Ju värre straff, ju värre blev hon! Det gick så långt att jag stod mellan 2 beslut: Antingen slog jag ihjäl henne eller så struntade jag totalt i henne,
    Jag hade som tur nån spärr kvar och beslutade det senare.
    När jag sa: Gör va faan du vill, jag skiter i vilket! Det finnas mat om du vill ha! Gå ut om du vill, stanna hemma om du vill! Gör vad faan du vill för jag orkar inte bråka med dig.
    Och jag lovar, hade hon gått och dött där ute så hade jag struntat i det, kändes det som då! 
    Men jag hade tur för hon vände! När hon inte fick den respons som hon väntade sig, så fanns det inget att bråka om!
    Hon fortsatte förstås att försöka, och i stället för att argumentera, väntade jag tills hon gick och lade sig. Gick in och gav henne en godnattpuss på kinden utan att säja någonting. Till slut började hon säja förlåt för uppträdandet, men kunde ändå fortsätta dagen efter. 
    Nu är hon vuxen sen länge, men frågar ändå om jag tycker om henne trots att hon var så jobbig? 
    Hon själv kan inte förklara varför hon var som hon var. Det bara blev så, säjer hon idag. Hon visste själv att hon gjorde fel, ändå betedde hon sig illa. Hon kunde inte behärska sig hur hon än ville!
    Jag hade tur att hon överlevde utan mig, anser jag idag! Hon kunde lika väl hamnat i drog-kvarteret! Men vad jag lärde mig är att man måste på nåt vis bryta den onda cirkeln som uppstår, med kärlek! Jag har 2 flickor kvar hemma och vad som än händer, så får de inte somna utan att jag har varit in till dem och sagt att jag älskar dem oavsätt vad som har hänt under dagen! 
    Detta hjälper säkert inte alla, men något att tänka på.

• Anna227

Hos min bonusdotter har det brutit ut på allvar nu när hon är 15,5 år. Kaos hemma, hon surar eller skriker var och varannan dag.
    Brukar det verkligen komma så här sent?
    Jag trodde det kom vid 13-14 och lugnade sig kring 15...

Anledningen till att jag frågar är väl egentligen att jag undrar om det verklgen ÄR tonårsuppror eller något annat som är fel i tjejens liv som hon mår dåligt av.

• Zingorina

Gammal tråd jag vet ;)
    Missförstå mig rätt, men guuuud så skön att det inte bara är min 13 åring som slänger saker och beter sig allmänt otrevligt ;)

Mitt problem är att han är överjävlig här men inte hos sin pappa. De är varannan vecka och bytet sker på måndagar. Måndagen är extremjobbig för att sedan successivt bli nåååååågot bättre under veckan för att fullständigt bli kaos igen till helgen när bonussyskonen kommer.
    Jag håller på att bli knäpp.
    Sist löste vi en konflikt genom att ha hans pappa på högtalar telefonen samtidigt som vi pratade. :D Ställer jag en vänlig fråga får jag ett snäsande till svar, ställer hans far samma fråga - ordagrant. så svarar han nästan förståligt på den.

Vad skall jag göra?

• HarIngetNamn

Hej! Jag är själv 13 år och jag är inte så lättstött som många andra i min ålder. Där emot har jag börjat märka att jag ibland kan bli irriterad över småsaker som jag förut tyckt är ok. Som till exempel ngn som tuggar tuggummi. Förut tyckte jag det var ok om ngn smaskade, men nu blir jag ibland rasande! Det är ngt jag inte kan stå emot, det är nästan som att kroppen skriker till mig att säga åt personen som smaskar. Detta beror på att kroppen utvecklas och när man är i puberteten behöver man mer sömn. Alltså är det bra om man får sova ett tag, de tidiga skoltiderna är alltså inte bra för oss tonåringar. 
    Några tips på vad du kan göra:
    *Be henne lägga sig tidigare (hon ksk har sömnbrist)
    *Hitta på något roligt med familjen, då brukar man oftast släppa allt man stör sig på.
    *Undvik onödiga konflikter.
    *Försök prata med henne (jag till exempel var ganska nedstämd när jag var 12 år p.g.a bråk i skolan.)
    *Låt henne sova över hos kompisar (hon ksk är trött på att ha familjen runt omkring sig hela tiden.)
    *Ge henne utrymme och se till att hon kan få en lugn stund på sitt rum och låta tankarna flöda.) 
    *Har hon jobbiga, busiga småsyskon, se till att de inte klänger på henne hela tiden

Aja, det är några tips på saker jag själv kan störa mig på. Flört.

• Bertram

min mamma gav mig en käftsmäll när jag var sådär. Sen blev jag snäll.

• 13 år och sur som ett bi

jag bråkar jämt med alla i min familj och känner inte att jag får så mycket plats (fast det får jag.) Jag bråkar alltid med min mamma så mycket så vi gråter hotas m.m jag vill så gärna sluta med detta och lära mig att respektera henne. Jag har märkt att på senaste tiden nu har det bara blivit värre men jag kan inte stoppa det.

Och jag lovar att om ditt barn säger att hen inte vet vart detta beteende kommer ifrån så måste du tro hen för att det är så sant man vet inte vad som händer. Det brinner under huden utan någon anledning, man skriker, Förolämpar, och sårar varandra och jag vill inte att det ska vara så även fast jag är tonåring. Jag önskar att jag inte är ensam om detta så att jag känner att jag iallafall är en nypa normal. 

Är det någon som förstår mig?

• Belrl

Har också en arg tonåring som låser ut mig väldigt mycket i från sina tankar. Försöker låta han vara nör han surar men blir orolig att han mår dåligt? Han har kompisar men har ingen pappa i sitt liv.

Skönt (missförstå mig rätt) att läsa både vuxna och tonåringars funderingar och tankar. Var ju själv arg som ett bi när jag var tonåring.

Men hur länge pågår detta? Minns inte alls..

• Mahmud

Hej jag har en 16 årig tjej som tar över makten i familjen vad gör man för det kastar gör håll på väggar sover mest hos sina kompisar och vill ha pengar och nya kläder och när maan köper till henne ge bort till kompisar var snäll ge mig ditt råd och typs jag väntar på er

• yayhay

[quote=76129440][quote-nick]HarIngetNamn skrev 2015-12-17 21:21:57 följande:[/quote-nick]Hej! Jag är själv 13 år och jag är inte så lättstött som många andra i min ålder. Där emot har jag börjat märka att jag ibland kan bli irriterad över småsaker som jag förut tyckt är ok. Som till exempel ngn som tuggar tuggummi. Förut tyckte jag det var ok om ngn smaskade, men nu blir jag ibland rasande! Det är ngt jag inte kan stå emot, det är nästan som att kroppen skriker till mig att säga åt personen som smaskar. Detta beror på att kroppen utvecklas och när man är i puberteten behöver man mer sömn. Alltså är det bra om man får sova ett tag, de tidiga skoltiderna är alltså inte bra för oss tonåringar. 

Några tips på vad du kan göra:

*Be henne lägga sig tidigare (hon ksk har sömnbrist)

*Hitta på något roligt med familjen, då brukar man oftast släppa allt man stör sig på.

*Undvik onödiga konflikter.

*Försök prata med henne (jag till exempel var ganska nedstämd när jag var 12 år p.g.a bråk i skolan.)

*Låt henne sova över hos kompisar (hon ksk är trött på att ha familjen runt omkring sig hela tiden.)

*Ge henne utrymme och se till att hon kan få en lugn stund på sitt rum och låta tankarna flöda.) 

*Har hon jobbiga, busiga småsyskon, se till att de inte klänger på henne hela tiden

Aja, det är några tips på saker jag själv kan störa mig på. .[/quote

tack! hjälpsam info ????????

• paulinnea

Hej på er! Kanske lite off-topic, men jag och min kompis skriver på vårt exjobb just nu som undersöker hur man kan utforma bokomslag för att få högstadiekillar att vilja läsa. Det skulle hjälpa oss något enormt om du som antingen har en tonårsson eller känner en tonårskille skulle vilja dela denna enkät! Stort tack på förhand. goo.gl/forms/Ms4UeGQsgQ3H0g3P2

Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?