Inlägg från: yayhay |Visa alla inlägg
  • yayhay

Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?

[quote=76129440][quote-nick]HarIngetNamn skrev 2015-12-17 21:21:57 följande:[/quote-nick]Hej! Jag är själv 13 år och jag är inte så lättstött som många andra i min ålder. Där emot har jag börjat märka att jag ibland kan bli irriterad över småsaker som jag förut tyckt är ok. Som till exempel ngn som tuggar tuggummi. Förut tyckte jag det var ok om ngn smaskade, men nu blir jag ibland rasande! Det är ngt jag inte kan stå emot, det är nästan som att kroppen skriker till mig att säga åt personen som smaskar. Detta beror på att kroppen utvecklas och när man är i puberteten behöver man mer sömn. Alltså är det bra om man får sova ett tag, de tidiga skoltiderna är alltså inte bra för oss tonåringar. 

Några tips på vad du kan göra:

*Be henne lägga sig tidigare (hon ksk har sömnbrist)

*Hitta på något roligt med familjen, då brukar man oftast släppa allt man stör sig på.

*Undvik onödiga konflikter.

*Försök prata med henne (jag till exempel var ganska nedstämd när jag var 12 år p.g.a bråk i skolan.)

*Låt henne sova över hos kompisar (hon ksk är trött på att ha familjen runt omkring sig hela tiden.)

*Ge henne utrymme och se till att hon kan få en lugn stund på sitt rum och låta tankarna flöda.) 

*Har hon jobbiga, busiga småsyskon, se till att de inte klänger på henne hela tiden

Aja, det är några tips på saker jag själv kan störa mig på. .[/quote

tack! hjälpsam info ????????

Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?