Inlägg från: Trebarnsmamman |Visa alla inlägg
  • Trebarnsmamman

Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?

Har en 13 årig dotter som för det mesta är arg och otrevlig mot alla i familjen.
    Frågar man något så fräser hon tillbaka, lillebror är inte värt ett dugg, allt han gör och säger får han skit för av henne.
    Hon är så otrevlig så att snart vill ingen i familjen umgås med henne.
    Det känns som att man får " tassa på tå " för att inte göra henne arg eller missnöjd.
    Jag blir så ledsen inombords för hon knäcker mig verkligen med sina kommentarer och det känns verkligen som att hon hatar oss.
    Jag förstår att tonåringar kan vara jobbig men det är så hemskt att man ska känna så här.
    Någon som har ett bra tips?
    Ska man vänta ut denna jobbiga period eller?
    Känns som att hela familjen blir lidande och mycket konflikter uppstår.

• Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?
  • Trebarnsmamman

Jag vet att " tassa på tå"  inte är det rätta att göra men när orken tryter så blir det så att man undviker alla konflikter som uppstår.
    Jag vet att man skall vara konsekvent men som sagt var så orkar man inte alla dagar att bråka.
    Ibland känner man som att man skulle vilja fly från allt bara.
    Vad är det bästa att göra när man INTE orkar bråka men ändå vara konsekvent.
    Känner ofta att bråken spårar ur och jag börjar skrika eller gråta.

• Trebarnsmamman

Det har blivit något bättre, vet inte hur, men jag känner nog fortfarande att jag undviker att hamna i konflikt med henne.
    Har diskuterat massor med gånger att hon ska vara lite trevligare med sin lillebror .
    Vissa dagar är hon bättre, andra rent bedrövlig.
    Man blir helt slut när det är som värst.

Hur gör du för att hantera problemet?

• Trebarnsmamman

Ja, så blev det bråk igen då. Kommer hem trött efter jobbet och hon sätter igång med tjat om pengar som vanligt.
    Gnäller på sina syskon att hon inte får vara med de mm mm
    Jag och hennes storasyster förklarar varför de inte vill umgås med henne pga att hon är kaxig men det är ju vi i slutändan som är dum i huvudet.
    Slutade med att jag blev så arg så jag blev ledsen.
    Skulle vara kul om hon nåååågon gång kunde be om ursäkt för sitt beteende.
    Jag förklarade att jag gärna vill att hon visar sin glada trevliga sida (som ochså finns) lite oftare.
    Ja, det är sannerligen inte lätt med tonåringar!!!!

• Trebarnsmamman
    Idag känns det som att jag skulle vilja säga upp mig som tonårsförälder men det går ju inte.Kräks
    Man känner sådan hopplöshet och otillräcklighet , man gör så gott man kan  men det blir bara otacksamhet tillbaka.
    Försöker diskutera med henne men det går inte, det enda rätta är att gå iväg och vänta på att hennes sura humör ska gå över för denna gång.
    Min fråga till er andra är: Vad gör ni när inget hjälper?? Går ni iväg och struntar i att diskutera  och låter er tonåring vara ifred?
    Man känner sig så ledsen dessa jobbiga dagar .
    Enligt henne är man värdelös på att laga mat ,orättvis, bor på fel ställe (villa på landet) mm mm mm
    Förstår att tonåringar kan vara jobbig men kan någon ge mig bra tips att härda ut.
    Är det fler som känner som jag?
Svar på tråden Hur hanterar man en extremt otrevlig 13 åring?